§54. Що таке географічна оболонка







Наведіть приклади самозбереження природи, які підтверджують вислів Цицерона

Ось кілька прикладів самозбереження природи, які підтверджують вислів Цицерона:

  1. Рослини закривають листя при посусі, щоб зберегти вологу.
  2. Тварини впадають у сплячку взимку, щоб зекономити енергію.
  3. Дерева скидають листя восени, щоб захистити себе від морозів.
  4. Пустелі мають жаркий і сухий клімат, який убезпечує їх від надмірного антропогенного впливу.

Пригадайте, з яких компонентів складається природний комплекс. Розкажіть про їхній взаємозв'язок

Природний комплекс складається з таких компонентів:

  • рельєф
  • клімат
  • ґрунти
  • рослинність
  • тваринний світ

Усі ці компоненти тісно взаємопов'язані і впливають один на одного. Наприклад, рельєф визначає кліматичні умови, клімат впливає на типи ґрунтів і рослинності, а рослинність і тваринний світ адаптуються до певних типів ґрунтів і клімату.

Наведіть приклади дрібних та великих природних комплексів

Приклади дрібних природних комплексів: ліс, озеро, лука.

Приклади великих природних комплексів: гірська система, річкова долина, степова зона.

Перевіряємо себе

1. Намалюйте схему: “Склад географічної оболонки”

Склад географічної оболонки

Атмосфера - повітряна оболонка Землі.

Гідросфера - водна оболонка Землі (океани, моря, річки, озера тощо).

Літосфера - тверда оболонка Землі (земна кора та верхня частина мантії).

Біосфера - оболонка Землі, що охоплює частини літосфери, гідросфери й атмосфери, заселені живими організмами.

Разом ці чотири оболонки утворюють єдину географічну оболонку Землі.

2. Які колообіги речовин ви знаєте?

Основні колообіги речовин, які я знаю:

  1. Колообіг води в природі
  2. Колообіг вуглецю
  3. Колообіг азоту
  4. Колообіг кисню

3. Наведіть приклади прояву ритмічності в географічній оболонці з власного життя. Навіщо людині знати про цю закономіреність

Приклади ритмічності в географічній оболонці з мого життя:

  1. Регулярна зміна пір року - весни, літа, осені, зими. Це впливає на мій одяг, харчування, навчання.
  2. Щоденна зміна дня і ночі. Вдень я активний, вночі сплю.
  3. Припливи і відпливи під час морських подорожей.

Знання про ритмічність допомагає людині:

  • Передбачити зміни в природі та підготуватися до них (наприклад, до посухи, дощів, морозів).
  • Планувати свою діяльність з урахуванням сезонних змін (наприклад, сіяти весною, збирати врожай восени).
  • Раціонально використовувати природні ресурси з урахуванням їх відновлюваності.
  • Зрозуміти взаємозв'язки в природі для збереження екологічної рівноваги.

4. Складіть логічну схему взаємозв’язків у оболонках Землі (одну пару за вибором):

Оберу пару "Літосфера-атмосфера" і складу таку логічну схему їх взаємозв'язків:

ЛІТОСФЕРА:

  • Виверження вулканів → викиди в атмосферу газів, попелу, пилу
  • Вітрова ерозія → перенесення частинок порід в атмосферу

АТМОСФЕРА:

  • Атмосферні опади → вплив на вивітрювання гірських порід
  • Вітер → перенесення частинок порід, вплив на рельєф

Таким чином:

  1. Літосфера впливає на склад і властивості атмосфери
  2. Атмосфера в свою чергу впливає на зміну літосфери

Це демонструє тісний взаємозв'язок між цими двома оболонками Землі.

5. Зробіть висновок: чого ви навчилися на уроці та де зможете застосувати це в житті?

Ось основні речі, яких я навчився на цьому уроці:

  1. Дізнався, що таке географічна оболонка та з чого вона складається (атмосфера, гідросфера, літосфера, біосфера).
  2. Зрозумів основні закономірності географічної оболонки - її цілісність, колообіг речовин та енергії, ритмічність, зональність.
  3. Навчився наводити приклади різних природних явищ, що демонструють ці закономірності.
  4. Дізнався про основні колообіги речовин в природі (води, вуглецю, азоту, кисню).

Ці знання я можу застосувати:

  • Для кращого розуміння навколишнього середовища та взаємозв'язків у природі.
  • В повсякденному житті, адаптуючись до сезонних та добових ритмів.
  • Під час вивчення географії, біології, екології - це базові знання для цих предметів.
  • Для усвідомленого прийняття рішень щодо використання та охорони природних ресурсів.

Доведіть або спростуйте твердження: «Світовий колообіг води пов’язує всі компоненти географічної оболонки».

Це твердження можна довести, оскільки світовий колообіг води дійсно пов'язує всі компоненти географічної оболонки:

  1. Атмосфера. Вода випаровується з поверхні океанів, морів та суходолу, утворюючи хмари. Потім у вигляді опадів повертається на поверхню.
  2. Гідросфера. Вода переміщується Світовим океаном, річками, підземними водами у вигляді колообігу.
  3. Літосфера. Дощові та талі води просочуються крізь ґрунти, вивітрюючи гірські породи. Формуються осадові породи.
  4. Біосфера. Вода необхідна для життєдіяльності всіх організмів на суші та у водоймах. Транспортує поживні речовини.

Отже, вода циркулює між усіма оболонками Землі, забезпечуючи їх взаємозв'язок і єдність географічної оболонки. Тому дане твердження можна вважати доведеним.