Наведіть приклади самозбереження природи, які підтверджують вислів Цицерона
Ось кілька прикладів самозбереження природи, які підтверджують вислів Цицерона:
- Рослини закривають листя при посусі, щоб зберегти вологу.
- Тварини впадають у сплячку взимку, щоб зекономити енергію.
- Дерева скидають листя восени, щоб захистити себе від морозів.
- Пустелі мають жаркий і сухий клімат, який убезпечує їх від надмірного антропогенного впливу.
Пригадайте, з яких компонентів складається природний комплекс. Розкажіть про їхній взаємозв'язок
Природний комплекс складається з таких компонентів:
- рельєф
- клімат
- ґрунти
- рослинність
- тваринний світ
Усі ці компоненти тісно взаємопов'язані і впливають один на одного. Наприклад, рельєф визначає кліматичні умови, клімат впливає на типи ґрунтів і рослинності, а рослинність і тваринний світ адаптуються до певних типів ґрунтів і клімату.
Наведіть приклади дрібних та великих природних комплексів
Приклади дрібних природних комплексів: ліс, озеро, лука.
Приклади великих природних комплексів: гірська система, річкова долина, степова зона.
Перевіряємо себе
1. Намалюйте схему: “Склад географічної оболонки”
Атмосфера - повітряна оболонка Землі.
Гідросфера - водна оболонка Землі (океани, моря, річки, озера тощо).
Літосфера - тверда оболонка Землі (земна кора та верхня частина мантії).
Біосфера - оболонка Землі, що охоплює частини літосфери, гідросфери й атмосфери, заселені живими організмами.
Разом ці чотири оболонки утворюють єдину географічну оболонку Землі.
2. Які колообіги речовин ви знаєте?
Основні колообіги речовин, які я знаю:
- Колообіг води в природі
- Колообіг вуглецю
- Колообіг азоту
- Колообіг кисню
3. Наведіть приклади прояву ритмічності в географічній оболонці з власного життя. Навіщо людині знати про цю закономіреність
Приклади ритмічності в географічній оболонці з мого життя:
- Регулярна зміна пір року - весни, літа, осені, зими. Це впливає на мій одяг, харчування, навчання.
- Щоденна зміна дня і ночі. Вдень я активний, вночі сплю.
- Припливи і відпливи під час морських подорожей.
Знання про ритмічність допомагає людині:
- Передбачити зміни в природі та підготуватися до них (наприклад, до посухи, дощів, морозів).
- Планувати свою діяльність з урахуванням сезонних змін (наприклад, сіяти весною, збирати врожай восени).
- Раціонально використовувати природні ресурси з урахуванням їх відновлюваності.
- Зрозуміти взаємозв'язки в природі для збереження екологічної рівноваги.
4. Складіть логічну схему взаємозв’язків у оболонках Землі (одну пару за вибором):
Оберу пару "Літосфера-атмосфера" і складу таку логічну схему їх взаємозв'язків:
ЛІТОСФЕРА:
- Виверження вулканів → викиди в атмосферу газів, попелу, пилу
- Вітрова ерозія → перенесення частинок порід в атмосферу
АТМОСФЕРА:
- Атмосферні опади → вплив на вивітрювання гірських порід
- Вітер → перенесення частинок порід, вплив на рельєф
Таким чином:
- Літосфера впливає на склад і властивості атмосфери
- Атмосфера в свою чергу впливає на зміну літосфери
Це демонструє тісний взаємозв'язок між цими двома оболонками Землі.
5. Зробіть висновок: чого ви навчилися на уроці та де зможете застосувати це в житті?
Ось основні речі, яких я навчився на цьому уроці:
- Дізнався, що таке географічна оболонка та з чого вона складається (атмосфера, гідросфера, літосфера, біосфера).
- Зрозумів основні закономірності географічної оболонки - її цілісність, колообіг речовин та енергії, ритмічність, зональність.
- Навчився наводити приклади різних природних явищ, що демонструють ці закономірності.
- Дізнався про основні колообіги речовин в природі (води, вуглецю, азоту, кисню).
Ці знання я можу застосувати:
- Для кращого розуміння навколишнього середовища та взаємозв'язків у природі.
- В повсякденному житті, адаптуючись до сезонних та добових ритмів.
- Під час вивчення географії, біології, екології - це базові знання для цих предметів.
- Для усвідомленого прийняття рішень щодо використання та охорони природних ресурсів.
Доведіть або спростуйте твердження: «Світовий колообіг води пов’язує всі компоненти географічної оболонки».
Це твердження можна довести, оскільки світовий колообіг води дійсно пов'язує всі компоненти географічної оболонки:
- Атмосфера. Вода випаровується з поверхні океанів, морів та суходолу, утворюючи хмари. Потім у вигляді опадів повертається на поверхню.
- Гідросфера. Вода переміщується Світовим океаном, річками, підземними водами у вигляді колообігу.
- Літосфера. Дощові та талі води просочуються крізь ґрунти, вивітрюючи гірські породи. Формуються осадові породи.
- Біосфера. Вода необхідна для життєдіяльності всіх організмів на суші та у водоймах. Транспортує поживні речовини.
Отже, вода циркулює між усіма оболонками Землі, забезпечуючи їх взаємозв'язок і єдність географічної оболонки. Тому дане твердження можна вважати доведеним.