§51. На які біологічні ресурси багата Земля







Поясніть, як ви розумієте індійську мудрість

Індійська мудрість говорить про те, що люди занадто захоплені грошима і забувають про збереження природи. Коли природні ресурси будуть вичерпані, гроші вже не зможуть врятувати людство від голоду та спраги.

Пригадайте, що таке ресурси. Наведіть їх приклади

Ресурси - це все те, що людина використовує для задоволення своїх потреб. Наприклад, корисні копалини, ґрунти, вода, рослини, тварини тощо

Які види ресурсів вам відомі?

Основні види ресурсів:

  • Природні (вода, повітря, ґрунти, рослини, тварини)
  • Мінерально-сировинні (нафта, газ, вугілля, метали)
  • Трудові (людські знання та вміння)
  • Фінансові (гроші)
  • Інформаційні (дані, знання)

Поясніть, чому біологічні ресурси належать до відновлюваних

Біологічні ресурси належать до відновлюваних, оскільки живі організми мають здатність до розмноження і відтворення.

Наприклад, якщо вирубати ліс, то через деякий час на його місці можуть знову вирости дерева. Або якщо виловити певну кількість риби в річці, то за певний період риба розмножиться і її чисельність відновиться.

Тобто, на відміну від невідновлюваних ресурсів, таких як копалини, біологічні ресурси можуть відновлюватися за певний проміжок часу за сприятливих умов. Але для цього потрібно дотримуватися раціонального використання та охорони біоресурсів. Інакше може статися їх виснаження або повне зникнення.

Наведіть приклади біологічних ресурсів своєї місцевості. Що ви можете зробити для їх збереження?

Біологічні ресурси належать до відновлюваних, оскільки живі організми мають здатність до розмноження і самовідтворення. Наприклад, якщо вирубати ліс, то через деякий час на цьому місці можуть знову вирости дерева. Так само популяції тварин і рослин можуть відновлюватись після того, як їх чисельність зменшиться внаслідок полювання чи збору.

Щодо моєї місцевості, то тут є ліси, в яких ростуть дуби, сосни, берези. Є також річки та ставки, в яких водиться риба. Щоб зберегти ці біологічні ресурси, я можу не смітити в лісі, не ламати гілки дерев, не ловити забагато риби. Також можна організовувати суботники з прибирання сміття в лісі і на берегах водойм.

Перевіряємо себе

1. Як ви вважаєте, чому рослини можна назвати фабрикою з виробництва продуктів харчування?

Рослини можна назвати фабрикою з виробництва продуктів харчування, оскільки саме в них відбувається процес фотосинтезу. Під дією сонячного світла рослини створюють органічні речовини (вуглеводи, білки, жири), які є основою харчування тварин і людей. Тобто рослини є первинними виробниками їжі в природі

2. Чому, справляючи вплив на природу, необхідно добре знати взаємні зв’язки між її компонентами?

Взаємозв'язки між компонентами природи дуже складні. Зміни в одному компоненті призводять до ланцюгової реакції змін в інших. Наприклад, вирубка лісів впливає на клімат, родючість ґрунтів, життя тварин тощо. Тому, втручаючись в природу, потрібно розуміти наслідки своїх дій. Інакше це може призвести до порушення природної рівноваги та незворотних змін в екосистемах

3. Чому однією з головних сил, що змінюють біосферу, є діяльність людини?

Діяльність людини є однією з головних сил, що змінюють біосферу, оскільки:

  • Людина активно втручається в природні процеси: вирубує ліси, осушує болота, забруднює повітря, воду та ґрунти.
  • Внаслідок господарської діяльності людей відбувається скорочення біологічного різноманіття та зникнення окремих видів рослин і тварин.
  • Людина змінює природні ландшафти, перетворюючи їх на агроландшафти, міські та промислові ландшафти.

4. Вирубування лісу - початок ланцюжка змін у географічній оболонці. Як можна продовжити цей ланцюжок?

Ланцюжок змін після вирубування лісу:

  • ерозія та втрата родючості ґрунту
  • порушення водного режиму місцевості
  • скорочення біорізноманіття та місць існування тварин
  • погіршення мікроклімату
  • посилення негативного впливу на довкілля (без лісу зростають викиди CO2)

5. Оцініть свою діяльність на уроці. Назвіть три моменти, які у вас вийшли добре в процесі уроку, і запропонуйте одну дію, яка покращить роботу на наступному уроці.

На уроці я добре зрозумів поняття "біологічні ресурси", навів приклади таких ресурсів у своїй місцевості. Також добре відповів на запитання щодо взаємозв'язків у природі. Щоб покращити роботу на наступному уроці, я постараюся краще запам'ятовувати нові терміни та поняття