§5. Значення навколосвітніх подорожей для пізнання Землі







Пригадайте!

1. Що таке земна вісь?

Земна вісь - це уявний промінь, який проходить через центр Землі від північного до південного полюса.

2. Що спонукало європейців відкривати невідомі землі?

Європейців спонукало відкривати невідомі землі бажання дізнатися більше про світ навколо них. Також важливу роль відігравали економічні та політичні мотиви, такі як здобуття нових територій для колонізації або контролю над ресурсами та ринками.

3. На яку небезпеку наражалися першовідкривачі?

Першовідкривачі зіткнулися з багатьма небезпеками, включаючи збройний опір місцевих мешканців, нестачу прісної води та їжі, екстремальні погодні умови, хвороби та травми, а також незнання місцевих умов та території.

Оцінюємо свої досягнення

1. Що розуміють під поняттям «навколосвітня подорож»? Назвіть імена очільників перших навколосвітніх подорожей.

Навколосвітня подорож - це подорож, під час якої проходять всі меридіани Землі. Очільники перших навколосвітніх подорожей: Фернан Магеллан (1519-1522) та Френсіс Дрейк (1577-1580).

2. Поясніть, яке наукове значення для розвитку географічних знань мали перші навколосвітні подорожі?

Перші подорожі мали велике значення для розвитку географічних знань. Вони дозволили ученим краще зрозуміти розміри та форму Землі, відкрити нові континенти та океани, а також покращити картографічні зображення земної поверхні.

3. Поміркуйте, чи можна вважати подорож навколосвітньою, яка має наступний маршрут: а) рух учасників навколо точки Південного полюсу Землі; б) політ літака з Північного полюса до Південного й назад по лінії меридіана; в) політ на повітряній кулі у західному напрямку вздовж лінії екватора з точки на західному узбережжі Африки до точки на східному узбережжі Африки.

а) Ця подорож не може бути названа кругосвітньою, оскільки пролягає навколо однієї точки на земній поверхні, а не вздовж меридіанів. б) Цю подорож можна назвати кругосвітньою, оскільки вона проходить через всі меридіани. в) Цю подорож також можна назвати кругосвітньою, оскільки вона проходить вздовж екватора, утворюючи замкнений маршрут.

4. Що спільного ви помітили в маршрутах перших навколосвітніх подорожей? Чим це можна пояснити?

Маршрути перших подорожей мали спільність у тому, що їх здійснювали на кораблях та проходили через Атлантичний та Тихий океани. Це можна пояснити бажанням відкрити нові торговельні шляхи до Азії та дослідити невідомі території.

5. Поясніть у якому напрямку слід летіти з Північного полюса й назад через точку Південного полюсу, щоб перетнути всі меридіани й подорож вважалася б навколосвітньою.

Коли ви знаходитесь на Північному полюсі, всі напрямки спрямовані на південь. Тому ви повинні рухатися на південь, в напрямку до Південного полюса. При досягненні Південного полюса ви повинні змінити напрямок і рухатися на північ, об'їжджаючи світ навколо нього. Це означає, що ви повинні летіти в північному напрямку, перетинаючи всі меридіани, поки не повернетеся до Північного полюса.

6. Чому купців, піратів та колонізаторів назвали першовідкривачами, встановили їм пам'ятники та вшанували в географічних назвах?

Першовідкривачі були важливими для купців, піратів та колонізаторів, оскільки вони дозволили їм отримати доступ до нових територій, ресурсів та ринків. Їхні відкриття також внесли великий внесок у розвиток науки та географічних знань.

Вшанування першовідкривачів в пам'ятниках та географічних назвах було способом вшанування їхнього внеску в історію, а також знаком поваги до їхньої мужності та відваги.