§42. Як працюють і живляться річки







2. Простежте зв’язок між типом живлення річки та кліматом. Наведіть приклади

Зв’язок між типом живлення річки та кліматом полягає у тому, як річка отримує воду для свого стоку. Такі фактори, як опади та температура, є важливими для живлення річки. Ось приклади:

  • Річки з дощовим живленням отримують свою воду головним чином від зимових та весняних опадів. Такі річки розташовані в кліматичних зонах з різкими сезонами, де є великі кількості опадів. Прикладом може бути Амазонка в Південній Америці.
  • Річки зі сніговим живленням отримують воду з танення снігу в горах. Ці річки характерні для регіонів з холодними зимами й великою кількістю снігу. Прикладом може бути Рейн в Європі.
  • Річки з льодовиковим живленням отримують воду від танення льодовиків. Такі річки розташовані в районах з великими льодовиками. Прикладом є річка Колумбія в Північній Америці.

Клімат визначає, коли й в якій кількості будуть опади та талі снігу, що впливає на живлення річок.

3. Поясніть вислів давньогрецького філософа Геракліта «Двічі в одну річку не ввійдеш».

Цей відомий вислів Геракліта є алегорією мінливості світу та неможливості повторного переживання одного й того ж моменту.

Пояснення:

  1. Річка символізує плин часу. Вода в річці постійно оновлюється - кожну мить до неї надходять нові потоки, а старі відпливають.
  2. Тому фізично неможливо двічі ступити в одну й ту саму воду - за мить вона вже інша.
  3. Так само неможливо повторно пережити якийсь момент свого життя. Колишні обставини вже минули, все змінилося.
  4. Отже, Геракліт говорить про швидкоплинність життя, постійну зміну всього сущого. Ми і світ довкола перебуваємо в вічному русі та оновленні.

Тому варто цінувати кожну мить і не упускати можливостей, адже повернути минуле неможливо.

4. Оцініть свою роботу на уроці. Продовжте речення: Я дізнався/ лася... Найбільше зацікавило…

Оцінка своєї роботи:

Я дізнався/лася:

  • які чинники впливають на формування річок;
  • цікаві факти про найбільші річки світу.

Найбільше мене зацікавило:

  • дослідження режиму річки протягом року;
  • притча про те, що двічі у ту саму річку не можна увійти.

Загалом тема дуже цікава та пізнавальна. Дізнався багато нового про життя річки та її важливе значення для природи й людини.