2. Простежте зв’язок між типом живлення річки та кліматом. Наведіть приклади
Зв’язок між типом живлення річки та кліматом полягає у тому, як річка отримує воду для свого стоку. Такі фактори, як опади та температура, є важливими для живлення річки. Ось приклади:
- Річки з дощовим живленням отримують свою воду головним чином від зимових та весняних опадів. Такі річки розташовані в кліматичних зонах з різкими сезонами, де є великі кількості опадів. Прикладом може бути Амазонка в Південній Америці.
- Річки зі сніговим живленням отримують воду з танення снігу в горах. Ці річки характерні для регіонів з холодними зимами й великою кількістю снігу. Прикладом може бути Рейн в Європі.
- Річки з льодовиковим живленням отримують воду від танення льодовиків. Такі річки розташовані в районах з великими льодовиками. Прикладом є річка Колумбія в Північній Америці.
Клімат визначає, коли й в якій кількості будуть опади та талі снігу, що впливає на живлення річок.
3. Поясніть вислів давньогрецького філософа Геракліта «Двічі в одну річку не ввійдеш».
Цей відомий вислів Геракліта є алегорією мінливості світу та неможливості повторного переживання одного й того ж моменту.
Пояснення:
- Річка символізує плин часу. Вода в річці постійно оновлюється - кожну мить до неї надходять нові потоки, а старі відпливають.
- Тому фізично неможливо двічі ступити в одну й ту саму воду - за мить вона вже інша.
- Так само неможливо повторно пережити якийсь момент свого життя. Колишні обставини вже минули, все змінилося.
- Отже, Геракліт говорить про швидкоплинність життя, постійну зміну всього сущого. Ми і світ довкола перебуваємо в вічному русі та оновленні.
Тому варто цінувати кожну мить і не упускати можливостей, адже повернути минуле неможливо.
4. Оцініть свою роботу на уроці. Продовжте речення: Я дізнався/ лася... Найбільше зацікавило…
Оцінка своєї роботи:
Я дізнався/лася:
- які чинники впливають на формування річок;
- цікаві факти про найбільші річки світу.
Найбільше мене зацікавило:
- дослідження режиму річки протягом року;
- притча про те, що двічі у ту саму річку не можна увійти.
Загалом тема дуже цікава та пізнавальна. Дізнався багато нового про життя річки та її важливе значення для природи й людини.