§33. Наукові знання і художня культура людства







Наукові знання та художня культура є дуже важливими для людства. Науковці вивчають світ, досліджують різні явища і процеси, винаходять нові технології, що допомагають покращувати наше життя. Художники створюють різні твори мистецтва - картини, скульптури, музику, театральні постановки, фільми, які дарують нам красу та емоції.

Наукові знання та художня культура завжди були важливими для людства, вони допомагають розширювати наші знання та розуміння про світ навколо нас, розвивають наші творчі здібності, допомагають знаходити відповіді на складні питання та розв'язувати проблеми.

На думку стародавніх греків, освічена людина — це передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин? Чи погоджуєтесь ви з думкою стародавніх греків?

Так, тому що громадяни з цією якістю здатні розумно мислити та приймати відповідальні та справедливі рішення на публічних зборах. Він мужньо захищатиме свою батьківщину та право голосу в демократичних державах, якщо це необхідно.

1. Спробуйте знайти сучасні українські літери в написах.

У, Н, Л.

2. Що про розвиток освіти в Русі-Україні можуть свідчити написи доньки князя та звичайного коваля, графіті?

Про високий рівень освіченості не лише серед вищих верств населення, а й серед ремісників.

1. Як ви розумієте зміст цього вислову?

Освічені люди є рушійною силою розвитку суспільства та важливим ресурсом розвитку Батьківщини. Освіта дозволяє зрозуміти свої права та обов’язки, стати свідомим громадянином, приймати зважені рішення з важливих питань.

Освіта також є важливим фактором економічного та соціального розвитку країни. Освічені громадяни здатні саморозвиватися та працювати творчо, стимулюючи тим самим науковий, технологічний та економічний розвиток. Освічені громадяни є важливим ресурсом для розвитку Батьківщини, тому держава має забезпечити доступну та якісну освіту всім громадянам, у тому числі дітям та підліткам.

2. Чи має відношення до вас особисто цей напис?

Так, тому що я здобуваю освіту.

Освіта сьогодні:
НазванавчальногозакладуЯкі предмети вивчаютьсяЯкі предмети вивчалися з давнини і збереглися у шкільному курсі до нашого часуОсновна школа1.  Українська мова  2.  Українська література 3.  Англійська мова  4.  Зарубіжна література 5.  Історія України 6.  Всесвітня історія 7.  Економіка 8.  Людина і світ 9.  Художня культура 10. Алгебра 11. Геометрія 12. Біологія 13. Екологія 14. Фізика 15. Астрономія 16. Хімія 17. Технології 18. Інформатика 19. Фізична культура 20. Захист Вітчизни1.  Українська мова (письмо)2. Алгебра і геометрія (лічба)

1. Дізнайтеся, що таке Нобелівська премія.

Нобелівська премія — це престижна міжнародна нагорода, яка щорічно присуджується особам, які зробили значний внесок у різних галузях, включаючи науку, літературу, мир, економіку та медицину.

Премія була заснована в 1895 році шведським винахідником і промисловцем Альфредом Нобелем, який залишив значну суму для створення фонду для нагородження тих, хто «зробив найбільший внесок у людство».

Нобелівські премії присуджуються за внесок у різні галузі знань: фізику, хімію, медицину або фізіологію, літературу, економіку та мир.

Нагородження проводяться в Стокгольмі (премії з фізики, хімії, медицини, фізіології та літератури) та Осло (премія миру).

Нобелівська премія вважається однією з найпрестижніших нагород у світі, її лауреатами є багато видатних учених, письменників, політиків та інших знаменитостей.

2. З’ясуйте, хто з українських діячів також претендував на Нобелівську премію.

Фізик Іван Пулюй, поети Іван Франко, Микола Бажан, Василь Стус, Павло Тичина, Борис Олійник, письменники Улас Самчук, Олесь Гончар, політики Віктор Ющенко, Мустафа Джемільов.

Як ви розумієте пораду видатного лікаря?

Лікар говорить проте, що найбільше за стан свого здоров’я відповідає сама людина.

1. На вашу думку, чому твори Марії Примаченко так шанують у світі?

Марія Примаченко – українська художниця, яка створює унікальні картини з яскравими кольорами та фантастичними мотивами тварин, рослин і істот. Її роботи шанують у світі.

Творчість Примаченко відображає народну міфологію та культуру, що відображено в її унікальному стилі. Її картини унікальні, з їх допомогою можна помандрувати у світ української народної культури, де співіснують знайомі та дивні істоти.

2. Вам запропонували популяризувати творчість майстрині в Україні, як ви це зробили б?

Ми створюємо електронну презентацію її робіт і розміщуємо їх у соціальних мережах.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію.

Де здобували освіту діти за доби Стародавнього світу.

У стародавньому світі освіта, яку отримували діти, залежала від культури та цивілізації, в якій вони жили. Перші школи виникли в Єгипті, Китаї, Індії та Греції в стародавньому світі. У давньогрецькому світі, наприклад, дітей зазвичай навчали наставники до п’яти-шести років, після чого хлопчики продовжували навчання в школі, тоді як дівчаток переважно навчали вдома.

  • У Стародавньому Єгипті дітей навчали в храмових школах.
  • У Стародавньому Римі діти зазвичай навчалися в приватних школах з наставниками.
  • У стародавньому Китаї діти зазвичай навчалися в конфуціанських (релігійних) школах.
  • В Індії діти зазвичай навчаються в школах-гурукулах.

Які предмети вивчали?

  • У давньому Єгипті навчали грамоті, арифметиці, геометрії, географії, астрономії, медицині, ремеслу, мовам сусідніх народів.
  • У давній Греції навчали грамоті, математиці, філософії, красномовству, музиці, співу і спорту.
  • В давньому Китаї навчали грамоті, математиці, музика, моральним нормам поведінки, історії.
  • В давній Індії діти навчалися релігії, мовам, грамоті, філософії, літературі, мистецтву управління державою, медицині, астрології та історії.

Коли і де на українських землях було засновано перший університет?

Острозька академія в місті Острозі, 1576 рік.

Якими винаходами Стародавнього світу людство користується сьогодні?

Яку роль для українських земель зіграло винайдення книгодрукування Іваном Федоровим?

Книгодрукування уможливило значне збільшення кількості книг, а отже, й ширше охоплення книжкових знань у середньовічному суспільстві. Революційним зрушенням, поступом у суспільному розвитку стало книгодрукування.

II. Обговоріть у групі

1. Чи можуть бути графіті історичним джерелом?

Так. Графіті можуть відображати частини певної епохи.

2. Поміркуйте, який досвід минулого в навчанні дітей ви запозичили б для наших часів?

Важливим досвідом минулого в навчанні дітей є досвід давніх греків/, коли вони чільну увагу приділяли фізкультурі і спорту та вихованні гідного громадянина, відповідального за свою державу. Важливим елементом навчання минулого була строга дисципліна, що сприяла більш відповідальному ставленні учнів до навчального процесу.

3. На думку видатного українського вченого Бориса Патона: «Щастя — це відчуття того, що твоє життя, твоя діяльність потрібні людям». Чи погоджуєтесь ви з думкою вченого?

Так, згодні. Взаємодія з іншими людьми, допомога їм, і відчуття, що ти щось робиш для блага спільноти, можуть зробити нас більш задоволеними та щасливими.

III. Мислю творчо

Вправа «Майстерня дослідника». Поставте запитання, за допомогою яких можна скласти розповідь про людей, згаданих у хмаринці слів.

Микола Амосов

  1. Яку роль він відіграв у розвитку медичної науки і практики в Україні та світі?
  2. Які основні досягнення Миколи Амосова в галузі інформаційних технологій?
  3. Які наукові та літературні здобутки вчених?

Христина Алчевська

  1. Яка сфера професійної діяльності Христини Алчевської?
  2. Які здобутки має Христина Алчевська на педагогічній ниві?
  3. Назвіть відому збірку віршів Христини Алчевської.
  4. Чому її назвали «Просвітителькою народу»?

Ахтем Сеітаблаєв

  1. Які фільми принесли успіх режисеру?
  2. Яким був творчий шлях актора театру Ахтема Сеітаблаєва.
  3. Яка громадянська позиція Ахтема Сеітаблаєва?

Іван Федоров

  1. Який вплив мала діяльність Івана Федорова на розвиток української культури?
  2. Назвіть перший варіант Івана Федорова.
  3. Як діяльність першої друкарні вплинула на розвиток української мови?