§3. Чому в природі все взаємопов’язано







Наведи приклади об'єктів живої і неживої природи. Чи існують між ними взаємозв'язки? Доведи на прикладах.

Приклади об'єктів живої природи: рослини, тварини, людина.

Приклади об'єктів неживої природи: камінь, вода, повітря, гірські породи.

Між живими та неживими об'єктами природи існують взаємозв'язки. Наприклад, рослини потребують води та поживних речовин, які вони отримують з грунту, що складається з неживих матеріалів.

Взаємозв'язки між живою і неживою природою:

  1. Колообіг речовин: Живі організми взаємодіють з неживою природою через колообіг речовин. Наприклад, рослини забирають вуглекислий газ з атмосфери та перетворюють його на кисень під час фотосинтезу. Тварини, зі свого боку, споживають цей кисень і виділяють вуглекислий газ. Такі взаємозв'язки підтримують рівновагу в екосистемі.
  2. Залежність від ресурсів: Живі організми залежать від ресурсів неживої природи для виживання. Наприклад, рослини залежать від сонячного світла, води та поживних речовин, що містяться в ґрунті. Тварини залежать від рослин як джерела їжі та від води для пиття.

Який зв'язок існує між людиною і природою?

Людина і природа мають глибокі взаємозв'язки. Людина залежить від природи для свого виживання, оскільки вона отримує з природи ресурси для їжі, води та повітря. Одночасно людина впливає на природу шляхом забруднення довкілля та використання ресурсів. Тому важливо зберігати баланс між використанням природних ресурсів та їх збереженням для майбутніх поколінь.

Які ще види зв’язків існують у природі?

У природі існують різноманітні види зв'язків, такі як взаємодія між різними видами організмів у біологічних системах, екологічна залежність між організмами та їх середовищем, взаємозв'язки між різними екосистемами, кліматичні зміни та їх вплив на природу та життя.

Крім того, в природі існують причинно-наслідкові зв'язки, де одні явища стають причиною інших, що допомагає людині краще розуміти навколишній світ та передбачати можливі наслідки своїх дій.

Прочитай епіграф і поясни його зміст на прикладах

Цей епіграф стверджує, що все у світі взаємопов’язано і взаємодіє одне з одним. Це стосується не тільки живої, але і неживої природи.

Наприклад, коли дерево опадає і розкладається, його нутрощі стають поживою для рослин, які ростуть поруч, а їх коріння допомагає зберігати грунт і утримувати воду. Це показує, що все відіграє свою роль у підтриманні екосистеми. Якщо людина розуміє цю взаємодію та співпрацює з природою, то може жити у гармонії з навколишнім середовищем.

Встановлюємо причинно-наслідкові зв’язки

1. Встановіть причинно-наслідкові зв'язки та побудуйте логічний ланцюжок до наступних процесів та явищ: сильний вітер; обертання Землі навколо осі; удобрення ґрунту.

  1. Сильний вітер:
    • Причина: Різниця у температурі та тисків повітря в різних областях.
    • Наслідок: Рух повітря з високого тиску до низького тиску, що створює вітрові потоки.
  2. Обертання Землі навколо осі:
    • Причина: Гравітаційне притягування Сонця до Землі.
    • Наслідок: Рух Землі навколо своєї власної осі.
  3. Удобрення ґрунту:
    • Причина: Додавання поживних речовин до ґрунту.
    • Наслідок: Покращення росту та розвитку рослин.

2. Наведіть приклади причинно-наслідкових зв'язків у природі. Зобразіть їх схематично. Укажіть причину й наслідок. Зробіть висновок.

Забруднення водойм і масштабне вимирання риб

Причина: викиди відходів промисловості, неконтрольована забудова прибережних зон, забруднення пестицидами та іншими хімічними речовинами.

Наслідок: вимирання риб та зменшення їх видового складу в водоймах.

Висновок: забруднення водойм та неконтрольована діяльність людини має серйозний вплив на екосистеми водних ресурсів та їхніх мешканців.

Ерозія ґрунту та зниження родючості

Причина: недотримання сівозмін, використання синтетичних добрив, пестицидів та гербіцидів

Наслідок: зниження родючості ґрунту, зниження поживності рослин.

Висновок: ерозія ґрунту породжує серйозні проблеми для сільського господарства та здоров'я екосистем земної поверхні.

3. Видатний поет Стародавнього Риму Вергілій у 29 році до н. е. казав: «Щасливий той, хто зміг зрозуміти причини речей». Поясніть, як ви розумієте цей вислів.

Я розумію це так: якщо знати, чому відбуваються різні явища та речі, то є більше шансів досягти успіху та бути щасливим. Це допомагає заощадити час та енергію, а також приймати обдумані рішення. Знання причин допомагають розуміти ситуацію з ширшої перспективи та робити висновки про можливі наслідки в майбутньому.

Обговоріть і дайте відповіді на запитання

А. Яка роль людини у проведенні заходів щодо запобігання небезпечним природним явищам та їхнім наслідкам?

Людина відіграє важливу роль у запобіганні небезпечним природним явищам та їхнім наслідкам. Вона може виявити деякі ознаки надзвичайної ситуації та повідомити відповідні служби. Крім того, людина може дотримуватися правил поведінки під час природних катастроф, таких як землетруси, повені, лісові пожежі тощо. Це може допомогти зменшити ризик травм та зберегти життя. Також людина може долучитися до відновлення наслідків надзвичайних ситуацій, надавши допомогу потерпілим та допомагаючи у відновленні пошкоджених об’єктів.

Б. Припустіть, що є причиною виникнення зображених природних явищ. Запропонуйте шляхи зменшення їхнього небезпечного впливу.

А - зсув ґрунту: Зменшення небезпечного впливу зсувів ґрунту можливо шляхом:

  • уникнення вирубки лісів та забезпечення належного управління лісовими насадженнями;
  • контроль за використанням ґрунтів та земельних ресурсів;
  • використання спеціальних технік з фіксації ґрунту;
  • використання інженерних споруд, таких як греблі та земляні вали.

Б - повінь: Зменшення небезпечного впливу повеней можливо шляхом:

  • використання систем водовідведення та захисту від повеней, таких як греблі, дамби та канали;
  • забезпечення належного управління водними ресурсами;
  • встановлення систем моніторингу та прогнозування паводків.

В - засуха: Зменшення небезпечного впливу засух можливо шляхом:

  • забезпечення належного управління водними ресурсами та водопостачанням;
  • використання методів збереження вологи в ґрунті, таких як іригація;
  • використання сучасних технологій землеробства та сівозміни;
  • проведення робіт з лісогосподарської діяльності та насадження нових лісів.

Перевіряємо себе

1. Прочитай прислів'я. Самостійно добери і запиши два прислів’я. Установи причину і наслідок.

Буде дощ - будуть і гриби.

Причина: дощ. Наслідок: з'являться гриби.

Багато снігу - багато хліба.

Причина: багато снігу Наслідок: багато хліба

2. Наведи приклади причинно-наслідкових зв’язків у природі. Зобрази їх схематично. Укажи причину і наслідок. Зроби висновок.

Приклади причинно-наслідкових зв’язків у природі:

  1. Причина: зменшення кількості рослинності. Наслідок: зменшення кількості кисню в атмосфері.
  2. Причина: забруднення водойм. Наслідок: зниження кількості риби в водоймах.
  3. Причина: зменшення кількості бджіл. Наслідок: зменшення кількості рослин, що запилюються.

Висновок: причинно-наслідкові зв'язки в природі мають велике значення для збереження рівноваги в екосистемах. Необхідно берегти природу та уникати дій, які можуть порушити цю рівновагу.

3. Обери свій варіант. На уроці я працював/-ла (активно/пасивно). Урок для мене видався (коротким/довгим). Мій настрій на уроці (поліпшився/погіршився). Матеріал уроку був (зрозумілим/незрозумілим; цікавим/нудним; корисним/некорисним).

  • Активно
  • Коротким
  • Поліпшився
  • Зрозумілим, цікавим, корисним