§27. Людина і довкілля протягом історії: господарювання, проблема ресурсів. Людина як частина природи







Поміркуймо!

1. Розгляньте малюнок сучасного художника. Який характер малюнка: навчальний чи комічний?

Навчальний зміст представлено в комічни[ зображеннях первісних людей.

2. За допомогою яких елементів зображення художник зобразив первісну добу людства; привласнювальний характер господарювання первісних людей?

Первісна людина взяла з природи всі ресурси, необхідні їй для виживання. Художник комічно зображує щедрості природи у вигляді величезного магазину (супермаркету), де одна людина може взяти всі товари безкоштовно.

3. Дайте відповідь на запитання до малюнка (праворуч). Чи надійним був такий спосіб забезпечення їжею первісних людей?

Думаю, що не надійний.

Діємо: практичні завдання

1. Розташуйте винаходи в хронологічній послідовності винайдення.

Лук, колесо, друкарський верстат, парова машина, літак, комп'ютер.

2. Обґрунтуйте, чому саме ці винаходи можна вважати найважливішими в історії людства — поясніть, у чому полягає їхнє значення для людства.

  • Лук і стріли зробили можливим полювання, так що частину дичини можна було залишити в загонах, яка згодом давала потомство. Так зародилася галузь тваринництва.
  • Колесо дозволяло перевозити вантажі на великі відстані, сприяло господарській діяльності, сприяло розселенню людей на планеті.
  • Друкарський верстат дав змогу зберігати та відтворювати велику кількість інформації.
  • Парова машина замінила фізичну силу робітників для виробництва.
  • Літак став великим прогресом у транспорті.
  • Комп’ютери стали великим прогресом в інформаційних технологіях і передачі даних.

Поміркуймо!

1. Розгадайте послання, закодоване в малюнку.

Люди руйнують навколишнє середовище в глобальному масштабі, використовуючи природні ресурси для задоволення постійно зростаючих потреб.

2. Розгадайте ребус: як ви розумієте закодоване в ньому поняття?

Екологія.

3. Дізнайтеся, яку роль у появі цього поняття відіграв зображений учений. Поміркуйте, чому Е. Геккель сердитий, споглядаючи темний бік зображення Землі.

Геккель розгніваний, тому що розуміє жахливі глобальні наслідки розграбування природних ресурсів людьми.

Підсумуйте свої міркування і висловіть припущення, як тема колажу пов’язана з історією розвитку людства.

Нераціональне споживання природних ресурсів людиною призводить до екологічної катастрофи, яка призведе до загибелі нашої планети.

Ознайомтеся зі змістом статей Конституції України. Спираючись на свої знання про відомі екологічні проблеми у вашому місті/селі, оцініть дотримання громадянами цих статей конституції.

Люди здебільшого не дотримуються чинного законодавства.

Діємо: практичні завдання

1. Розгляньте інфографіку, визначте, які з цілей сталого розвитку пов’язані із проблемою збереження довкілля.

Міцне здоров’я, чиста вода та належні санітарні умови, зменшення смертності, захист морських екосистем, боротьба зі зміною клімату.

2. Оберіть одну із екологічних цілей сталого розвитку та запропонуйте шляхи і способи її досягнення.

Міцне здоров'я - необхідно пропагувати здоровий спосіб життя, прагнути до вирощування екологічно чистих продуктів, проводити постійний моніторинг наявності забруднюючих речовин у навколишньому середовищі, воді, атмосфері, ґрунті, вживати чисту воду, боротися зі шкідливими звичками, залучати громадськість. звернути увагу на умови навколишнього середовища

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Які історичні форми господарювання розвивалися протягом історії?

Натуральне і ринкове господарство.

Чим ринкове господарство відрізняється від натурального?

  • Натуральне господарство — це господарство, яке виробляє продукти для задоволення індивідуальних потреб, а не продає їх.
  • Ринкове господарство — це господарство, в якому основною метою діяльності є отримання прибутку за рахунок реалізації виробленої продукції.

Хто зобов’язаний розв’язувати проблеми довкілля?

Держава та громадяни

Які наслідки для довкілля мало освоєння природи людиною?

Шкідливі і часто згубні.

2. Позначте на шкалі часу найважливіші етапи розвитку господарства.

  • Землеробство, скотарство, ремесло - 10000 років тому
  • Натуральне господарство - до 17 ст.
  • Ринкове господарство - з 17 ст. поступовий перехід до ринкового господарства.

II. Обговоріть у групі

Уявіть, що на кліматичний саміт (зібрання) запросили вас — підготуйте короткий виступ на тему «Мій приклад екологічно відповідальної поведінки». У виступі розкажіть, як ви чините в житті, щоб зберегти довкілля.

Побутове сміття не викидаю і не спалюю, використані батарейки здаю в спеціальні пункти прийому, листя восени не спалюю, кущі та дерева висаджую.