§20. Історія України в пам’ятках і пам’ятниках. Пам’ятки історії рідного краю.







1. Розгляньте ілюстровану схему, покажіть на ній пам’ятники і пам’ятки.
До визначних пам'яток відносяться: пам'ятки архітектури, пам'ятники, музейні експонати, твори мистецтва культури До пам’ятників належать пам’ятники відомим історичним діячам.

2. Поясніть, яку інформацію про минуле нашого народу «розповідають» зображені об’єкти.
Зображений об'єкт розповідає про:

  • Поширення християнства в Давній Русі та майстерності давніх будівельників (пам’ятки архітектури);
  • Про трагедію Бабиного Яру в Києві, коли німецькі окупанти розстрілювали мирних єврейських мешканців міста та загиблих українських вояків під час Другої світової війни
  • Стіна пам'яті про жахи російсько-української війни, війна триває з 2014 (меморіальне місце);
  • про Богдана Хмельницького, видатного козацького гетьмана, який у 17 ст. підняв на Визвольну війну боротьбу проти польського гніту весь український народ (пам’ятники видатним історичним
    особам);
  • про особливості національного вбрання українок, розвиток книгодрукування (музейний експонат);
  • твори про видатних митців та художників-іконописців (твори мистецтва та культури).

3. Поміркуйте, чому пам’ятники можуть також бути і пам’ятками історії.
Пам'ятники також можуть бути пам'ятками історії, якщо вони є свідками минулого

Діємо: практичні завдання

1. Об’єднайтеся в дослідницькі групи і виконайте дослідження зображень історичного колажу «Історія України в пам’ятках».

  • Пам'ятник засновникам Києва;
  • Іллінська церква Богдана Хмельницького в Суботові;
  • меморіальна дошка на честь Павла Чубинського, автора слів українського славня;
  • меморіал на честь героїв Крут, українських студентів, що хоробро стали на захист Києва від московських загарбників і ціною власного життя зупинили наступ ворога;
  • пам'ятник жертвам Голодомору 1932-1933 років, жахливій трагедії українського народу;
  • Меморіал Героям Небесної Сотні, полеглим учасникам революції Гідності листопада 2013- лютого 2014 років.

2. Уважно розгляньте ілюстрації історичного колажу і підписи до них. Визначте, на яких із них зображено пам’ятники, а на яких історичні пам’ятки.

  • Пам'ятники: пам'ятник засновникам Києва, меморіальний комплекс пам'яті Героїв Крут, пам'ятник жертвам Голодомору, Меморіал Героям Небесної Сотні,
  • Історичні пам’ятки: Іллінська церква Богдана Хмельницького в Суботові; меморіальна дошка на честь Павла Чубинського на будинку, в якому він проживав;

3. З’ясуйте, яким подіям, історичним діячам і діячкам присвячені зображені пам’ятники.
Дивіться 1.

4. Визначте, які серед цих пам’ятників є скульптурною групою, бюстом, статуєю, обеліском.

  • Скульптурна група: пам'ятник засновникам Києва.
  • Статуя: пам'ятник жертвам Голодомору 1932-1933 років.
  • Бюст: меморіальна дошка на честь Павла Чубинського.
  • Обеліск: меморіальний комплекс пам'яті Героїв Крут.

5. Визначте час створення історичних пам’яток і які особливості життя суспільства вони ілюструють.

  • Іллінську церкву Богдана Хмельницького в Суботові Черкаської області було збудовано у 1653 (чи 1656) році за наказом полководця Богдана Хмельницького як родинну усипальню. То був козацький період у розвитку історії України.
  • 12 жовтня 2016 року на стіні родинного меморіалу Симиленків у селі Млеві Черкаської області відкрито пам’ятну дошку українському державному пісеннику Павлу Чубинському, який проживав тут у 1870-1873 роках.

6. Поміркуйте, що можна назвати справжніми «свідками» історії: історичні пам’ятки чи пам’ятники.
Справжніми свідками історії можна вважати історичні пам’ятки.
Висловіть позицію щодо питання: чому потрібно охороняти пам’ятки і пам’ятники. Хто, на вашу думку, має оберігати пам’ятки і пам’ятники? Яка роль в збереженні пам’яток і пам’ятників держави, спільноти, окремої людини?

Історичні пам’ятки та пам’ятки необхідно охороняти, щоб історичні знання можна було зберегти та передати майбутнім поколінням. Збереження історичних місць – обов’язок держави, громадських активістів і кожного з нас. Лише виважене ставлення суспільства в цілому до пам’яток та пам’яток історії може забезпечити їх охорону та збереження та своєчасне виділення коштів на реставраційні роботи.

Запитання і завдання

Чим відрізняються історичні пам’ятники і пам’ятки?
Пам’ятники — це пам’ятні знаки, що вшановують пам’ять про людей і події. Історичні місця — це важливі місця, пов’язані з важливими історичними подіями, життям і діяльністю знаменитостей, культурою та життям різних етнічних груп.

Чому важливо охороняти пам’ятки і споруджувати пам’ятники?
Охороняти пам'ятки і споруджувати пам'ятки важливо для збереження історичної пам'яті в майбутніх поколіннях.

Які пам’ятки і пам’ятники є у вашому місті/селі?
Пам'ятник жертвам голодомору 1932-1933 рр., пам'ятний знак на місці зруйнованої церкви

Які бувають види пам’ятників?
Скульптурні групи, тріумфальні арки та колони, меморіальні дошки, обеліски, пам'ятні знаки

II. Обговоріть у групі

1. Що спільного й відмінного між історичними пам’ятками та пам’ятниками? Коли пам’ятник стає пам’яткою історії?
Пам'ятка і пам'ятник знайомить нас з історичною подією. Але пам'ятка - це свідок історичної події, і пам'ятник встановлено на ознаменування цієї події.

2. Подискутуйте у класі щодо питання: «Чи припустимо руйнувати пам’ятники»?
Якщо ці пам’ятники й постали під час ворожої окупації українських земель, то здебільшого вони є надбанням української колоніальної історії. Ці пам’ятники прославляють колоніальне минуле, що неприпустимо для країни, яка будує незалежне майбутнє.

III. Мислю творчо
1. Уявіть, що ви працюєте в туристичній агенції. Вам поставили завдання розробити туристичний маршрут «Історичні пам’ятки ЮНЕСКО в Україні». Підготуйте для представлення у класі рекламний постер про пам’ятки вашого маршруту.

Інформація постера має містити такі дані:

  1. зображення пам’ятки;
  2. де розташована пам’ятка;
  3. коли її було створено;
  4. хто автор/авторка пам’ятки (якщо це відомо);
  5. яку інформацію про минуле вона «розповідає»;
  6. міфи і легенди пам’ятки (якщо вони є).

В Україні є сім пам'яток ЮНЕСКО:

  • Собор Святої Софії:
  • Києво-Печерська лавра:
  • Ансамбль історичного центру Львова
  • Дуга Струве
  • Букові праліси Карпат та давні букові ліси
  • Резиденція митрополитів Буковини і Далмації
  • Дерев'яні церкви карпатського регіону Польщі і України