§19. Історична пам’ять. Формування історичної пам’яті. Культура пам’яті







Метою Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» у м. Дніпро є поширення знань про Голокост. Водночас тут створені експозиції, присвячені вірменській трагедії, Голодомору, знищенню ромів, депортації кримських татар, іншим людським трагедіям.
Як ви думаєте, чим зумовлений такий погляд на історію?

Музей створює виставки про трагедії різних народів, щоб люди їх не забували і не повторювали в майбутньому.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Що означають поняття «усна історія», «історична пам’ять»?

  • Усна історія – це спосіб вивчення минулого шляхом запису та вивчення спогадів очевидців.
  • Історична пам’ять – це сприйняття окремою спільнотою своєї історії та її відношення до інших спільнот. В історичній пам’яті українців – народні уявлення про боротьбу за національне визволення, розбудову незалежної держави та героїв цієї боротьби, а також усвідомлення української мови, культури та традиційних цінностей.

Чому історична пам’ять спільнот відрізняються?
Люди по-різному пам’ятають історичні події та по-різному оцінюють події минулого, тому різні спільноти можуть мати різну історичну пам’ять. Для однієї громади історичні постаті можуть бути героями, а для іншої громади історичні особи можуть бути терористами та вбивцями.

Чим відрізняється історична пам’ять від наукових знань історії?
Історичні наукові знання ґрунтуються на наукових дослідженнях учених. Історична пам'ять формується під впливом свідчень очевидців, інформації ЗМІ, приналежності до певного покоління, подій минулого тощо, які викликають сильні емоційні переживання.

Якою має бути культурна пам’ять?
Культура пам’яті (сформоване ставлення суспільства до історії свого народу, традиції вшанування героїв, розуміння ходу історії) має ґрунтуватися на взаєморозумінні та взаємоповазі з іншими спільнотами.

II. Обговоріть у групі

1. Об’єднайтеся у творчі групи. Уявіть, що ви берете інтерв’ю в учасника/учасниці подій проголошення незалежності України, олімпійського чемпіона/чемпіонки, ветерана/ветеранки АТО-ООС. Як ви маєте підготуватися до зустрічі? Які питання ви хотіли би поставити співрозмовнику? Працюючи в групі складіть запитання для інтерв’ю.

Інтерв’ю з учасниками подій проголошення незалежності України:

  • Скільки тобі було років?
  • Звідки ви дізналися про Акт проголошення незалежності?
  • Вас ця подія здивувала?
  • Що ви відчуваєте, коли бачите український прапор?
  • Що ви зробили для зміцнення незалежності України?
  • Які моменти з того часу вам найбільше запам’яталися?

Інтерв'ю з олімпійським чемпіоном:

  • Чому ви присвятили своє життя спорту?
  • Що найбільше вплинуло на ваш вибір?
  • Чому обрали цей вид спорту?
  • Ви коли-небудь уявляли, що отримаєте такі високі оцінки?
  • Які плани на майбутнє?

Інтерв’ю з ветераном/ветеранкою АТО-ООС:

  • Яким був для вас перший день війни?
  • Розкажіть про свій перший бойовий досвід.
  • Що таке щоденна робота бійця? З чого складається твій військовий день?
  • Що було для Вас найбільшою радістю/смутком у воєнні роки?
  • Який найнезабутніший спогад про війну?
  • Чого ви бажаєте молодому поколінню українців?

2. У чому полягає важливість дотримання певної культури пам’яті?
Культура пам’яті має базуватися на цінностях людського життя, прав і свободи, Прагніть до справедливості, взаєморозуміння та взаємоповаги з іншими спільнотами.

III. Мислю творчо

2. Складіть запитання до матеріалу уроку. Скористайтесь хмаринкою-підказкою. Запропонуйте друзям дати на них відповіді.

  • Як називається метод вивчення минулого шляхом запису та вивчення спогадів очевидців
  • Що таке культура пам'яті?
  • Хто у вашій родині має найбільшу історичну пам’ять?
  • Скільки усних історій ви знаєте?