§15. Як народжувалась історична наука







Поміркуймо!
Уважно розгляньте схему «Періодизація розвитку історичної науки». Визначте, що спільного, а що — відмінного між історичними дослідженнями донаукового і наукового періодів розвитку історії як науки. Результати роботи фіксуйте в накресленій у зошиті схемі.

Донауковий період історичних досліджень охоплює довший період, ніж науковий період.

Для донаукового періоду характерні літературні описи минулого, а для наукового — історичні дослідження істориків. У донаукову добу характерним було описування тих чи інших подій, біографій видатних людей, і ці описи мали переважно повчальний характер. Період науки передбачає вивчення історії як цілісного процесу, крім того, період науки передбачає застосування допоміжних історичних дисциплін і роботу спеціальних наукових установ, які фінансуються державою. Спільним для донаукового та наукового періодів історичних досліджень є фіксація минулого в описах подій та історичних портретах людей.

1. З'ясуйте, коли відбувся похід Дарія І на скіфів.

Похід Дарія на скіфів відбувся 514 чи 513 pp. до н. е.

2. Визначте, як скіфам вдалося змусити вороже військо відступити.

Скіфи вирішили не вступати у відкриту боротьбу одразу, а поступово відступили й дали відсіч персам, засипали колодязі й джерела на дорозі й підпалили всю траву.

3. Поміркуйте, у чому цінність праці Геродота для вивчення минулого.

Геродот детально розповідає про зіткнення, деталізує ворогуючі угруповання та дає інформацію про військову стратегію, яку використовували обидві сторони під час конфлікту.

1. Розгляньте карту й визначте «головних героїв» розповіді Геродота з історії Скіфії.

Головними героями війни були царські скіфи та скіфи-кочівники.

2. Які знання з давнього минулого України дає нам карта?

На карті вказано територію скіфів, назви скіфських племен, кордони Великих скіфів, наступ і відступ персів, назви суміжних зі скіфами народів.

3. Складіть легенду до запропонованої карти.

До карти необхідно додати легенду: території скіфів (зелений і жовтий), назви скіфів (написи червоним), походи та відступи персів (суцільні та пунктирні стрілки), а також народи-сусіди скіфів (напис чорним).

Діємо: практичні завдання
Опрацюйте переклад напису на мармуровій плиті та дайте відповіді на запитання:
1. Як звали історика, якому присвячено напис на давній знахідці?

Ім'я історика Сіріус.

2. Про яке ставлення до давнього історика свідчить документ?

У документі йдеться про шанобливе ставлення до істориків.

3. Чому герой напису заслужив на повагу і нагороду від своїх сучасників?

Історик гідно пояснив історію свого народу.

4. Які дослідження, на вашу думку, мали здійснити вчені, щоб з'ясувати зміст напису на пам'ятці і час життя давнього історика? Які допоміжні історичні дисципліни стали в пригоді вченим?

Вченим довелося визначити мову напису та розшифрувати його. Цим займається допоміжна історична дисципліна палеогеографія.

5. Позначте час життя згаданого в написі історика на лінії часу «Дослідники і дослідниці історії».

Сірікс Понтійський — історик із Херсонеса Таврійського, який жив у III столітті нашої ери. до н. е. Його вважають першим істориком, який жив в Україні.

Нестор літописець був надзвичайно освіченою людиною. Чи погоджуєтеся ви з переконанням Нестора щодо значення книжок у житті людини?

Так.

Діємо: практичні завдання
1. Прочитайте уривок із «Повісті минулих літ» і визначте, яку історичну інформацію розповідає автор:

1. Про яку подію йдеться в тексті?

У тексті йдеться про заснування Києва: вони збудували місто назвали його Києвом на честь старшого брата.

2. Що можна дізнатися про народи, що населяли нинішню Київщину?

Київщину населяли поляни: коли ж поляни жили осібно і володіли родами своїми, — бо й до сих
братів існували поляни і жили кожен із родом своїм своїх місцях
.

3. Про які заняття давніх жителів українських земель повідомляється?

Ловили вони звірину - були мисливцями

4. Поясніть, за допомогою яких історичних джерел можна підтвердити достовірність опису Нестора.

Додаткові свідчення письмових джерел та історичних фактів підтверджують розповідь Нестора:

  • поява Києва;
  • князювання і смерть Олега;
  • війна з древлянами, загибель Ігоря і помста княгині Ольги, яка за допомогою птахів спалила головне місто древлян;
  • прийняття Ольгою християнства;
  • хрещення Київської Русі князем Володимиром;
  • правління Ярослава Мудрого;
  • зміна руських князів аж до Володимира Мономаха.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Які етапи розвитку історичної науки виокремлюють?

Донауковий і науковий періоди.

Кого вважають першими істориками на українських землях?

Монахи-літописці вважаються першими істориками на українській землі.

У чому полягає значення неупереджених історичних досліджень?

Неупереджені історичні дослідження важливі, оскільки вони додають нові наукові ідеї, теорії та припущення до існуючих історичних досліджень.

Які особливості літописів як історичних творів?

Автори літописів зібрали та вивчили всі доступні джерела: твори своїх попередників — літописців та іноземних літописців, Біблію, розповіді про життя святих, усні перекази та легенди, а також додали власні спостереження. Тому історичні підручники є надзвичайно цінним матеріалом для вивчення минулої історії. Літописці включають до тексту своїх творів історичні документи, які ще не дійшли до нашого часу. Літописи можуть бути певною мірою необ'єктивними через можливу залежність їх автора від влади.

II. Обговоріть у групі.

Розгляньте ілюстрацію і поясніть, у чому полягає цінність Літопису Самійла Величка як історичного джерела.

Літопис Самійла Величка ХVІІІ століття поєднує в собі кілька видів історичних джерел - це, насамперед, писемне джерело, в також речове (власне сама книга), і зображувальне (ілюстрації в книзі) джерела.