§1. Географія древня і сучасна. Наука про землю







Найвидатнішими мандрівниками всіх часів і народів, з-поміж інших, вважають Марка Поло, Васко да Гаму, Христофора Колумба, Джеймса Кука (мал. 2) та ін. За допомогою інтернет-ресурсів дізнайтеся про їхні подорожі і відкриття.

Ось коротко про подорожі та відкриття цих видатних мандрівників:

Марко Поло (1254-1324) - венеціанський купець і мандрівник. Здійснив подорож до Китаю, де прожив 17 років при дворі хана Хубілая. Його книга "Книга чудес світу" стала важливим джерелом знань про країни Азії для європейців.

Васко да Гама (1460-1524) - португальський дослідник і мореплавець. У 1497-1499 рр. здійснив першу морську подорож з Європи до Індії навколо Африки, відкривши морський шлях в Індію. Це сприяло розвитку торгівлі прянощами.

Христофор Колумб (1451-1506) - генуезький мореплавець на службі іспанської корони. У 1492 р. відкрив Америку, діставшись островів Карибського моря, які вважав частиною Індії. Здійснив 4 подорожі до Америки, відкривши багато островів.

Джеймс Кук (1728-1779) - англійський мореплавець і першовідкривач. Здійснив 3 навколосвітні подорожі, відкрив і наніс на карту численні острови Тихого океану, східне узбережжя Австралії, Гавайські острови. Загинув на Гаваях.

Ці мандрівники значно розширили географічні знання людства, відкрили нові землі та морські шляхи, сприяли розвитку торгівлі та культурному обміну між народами в епоху Великих географічних відкриттів.

Практикуймо

Подумайте і скажіть, чому саме правителі країн Європи найбільше скористали з досягнень географії як науки.

Правителі європейських країн найбільше скористалися з досягнень географії з кількох основних причин:

  1. Розширення володінь та збагачення. Географічні відкриття дозволили європейським державам захопити нові землі, створити колонії в Америці, Африці, Азії. Це давало доступ до природних ресурсів, робочої сили, нових ринків збуту.
  2. Розвиток торгівлі. Відкриття нових морських шляхів до Індії, Китаю, островів Південно-Східної Азії дозволило налагодити пряму торгівлю прянощами, шовком, порцеляною, що приносило величезні прибутки.
  3. Посилення могутності та впливу. Контроль над заморськими територіями та торговими шляхами зміцнював політичну та економічну могутність європейських держав, дозволяв диктувати умови іншим країнам.
  4. Престиж. Відкриття та освоєння нових земель, навколосвітні експедиції сприяли зростанню міжнародного авторитету та престижу європейських монархів.
  5. Поширення релігії. Колонізація нових територій супроводжувалась місіонерською діяльністю та поширенням християнства, що також було важливим для правителів католицьких країн Європи.

Тож географічні знання стали потужним інструментом для посилення могутності, збагачення та глобального домінування провідних європейських держав у XV-XIX століттях. Монархи цих країн всіляко заохочували та фінансували географічні дослідження та експедиції.

Практикуймо

1. Порівняйте внесок Марка Поло, Васко да Гами, Христофора Колумба, Джеймса Кука в дослідження нашої планети.

  • Марко Поло - перший європеєць, який детально описав країни Азії, особливо Китай. Його книга стала важливим джерелом знань для європейців.
  • Васко да Гама - відкрив морський шлях до Індії навколо Африки, що дало португальцям доступ до торгівлі прянощами.
  • Христофор Колумб - відкрив Новий Світ (Америку), хоча й вважав, що досяг Індії. Його відкриття змінило світову історію.
  • Джеймс Кук - здійснив детальне дослідження й картографування Тихого океану, Австралії, Нової Зеландії, Гавайських островів.

2. Чи є потреба сучасній людині вивчати географію?

Так, сучасній людині потрібно вивчати географію, щоб розуміти світ навколо, взаємозв'язки в природі, вплив людини на довкілля, глобальні проблеми людства. Географічні знання потрібні для орієнтування на місцевості, подорожей, господарської діяльності.

3. Як ви думаєте, чи географічна наука відповідає проблемам, які сьогодні вона вирішує? Аргументуйте!

Географічна наука розвивається відповідно до сучасних викликів. Зараз вона більше зосереджена на вивченні взаємодії людини і природи, раціональному природокористуванні, охороні довкілля, сталому розвитку, прогнозуванні стихійних явищ. Тобто географія відповідає на актуальні проблеми сьогодення.

4. Обговоріть:

  • Що і навіщо вивчати сучасним географам?
  • Навіщо досліджувати Антарктиду?

Сучасним географам варто вивчати зміни клімату, вплив людської діяльності на природу, раціональне використання ресурсів, розвиток туризму, просторове планування тощо.

Дослідження Антарктиди важливі для розуміння глобальних кліматичних процесів, унікальних природних явищ, впливу людини на льодовий континент.

5. Що унікального вам вдалося зафіксувати на камеру під час літніх канікул? Яким природним об’єктам ви надали більше значення? Поділіться цією інформацією з однокласниками / однокласницями.

Ділитися спостереженнями та фото унікальних природних об'єктів, побачених влітку, справді цікаво. Це сприяє обміну географічною інформацією, популяризації знань про рідний край, цікаві місця України чи світу.

Прослухайте, перейшовши за QR-кодом або за покликанням https://cutt.ly/eMrCN4F, один із варіантів «Гімну географів». Створіть асоціативний малюнок, схему, комікс на тему: «Що для нас означає географія?». Висловте свої емоції на папері.

Я вважаю, що географія для нас, шестикласників, - це дуже цікавий і корисний предмет. Він розширює наш кругозір, вчить любити природу, берегти довкілля, поважати інші народи та культури. Географія - це ключ до пізнання нашого спільного дому - планети Земля.

Малюнок на тему: «Що для нас означає географія?»