§7. Кам’яний вік в історії людства







ПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

Знаю та систематизую нову інформацію

Які потреби мали первісні люди?

Первісні люди мали потребу в їжі, адаптації до складних умов існування, знаннях та навичках з виготовлення інструментів для праці та добування їжі, а також мові та співпраці для вирішення завдань виживання.

Що навчилися первісні люди за часів палеоліту та мезоліту

Первісні люди за часів палеоліту та мезоліту навчилися різним речам, включаючи адаптацію до складних умов існування, знання та навички з виготовлення інструментів для праці та добування їжі, мови та співпраці для вирішення завдань виживання. Вони навчилися робити вогонь, використовувати лук і стріли для полювання, створювати інструменти для риболовлі, а також виготовляти одяг та будувати житла. Крім того, вони навчилися працювати в команді та співпрацювати для досягнення спільної мети, що допомогло їм вижити в складних умовах.

Як людина була пов'язана з природою у найдавніші часи?

З найдавніших часів людина була глибоко пов'язана з природою. Вона залежала від неї для отримання їжі, матеріалів для будівництва житла та одягу, джерел води та інших ресурсів. Первісні люди вивчали природу навколо себе, навчилися використовувати її ресурси та адаптуватися до змінюваних умов довкілля. Водночас вони поважали природу та знали, що вона має свої межі та потребує бережного ставлення.

Який вид господарства — привласнювальне чи відтворювальне — розвинувся за кам’яного віку?

У кам'яному віці розвивалося привласнювальне господарство. Люди займалися полюванням та збиранням їстівних рослин, а також виготовляли інструменти для риболовлі та полювання.

Обговоріть у групі

1. Розташуйте знаряддя праці первісних людей у хронологічній послідовності їх використання/винайдення.

  • Палиця
  • Кам'яні рубила
  • Спис
  • Лук і стріли

2. Поміркуйте, у яких життєвих обставинах уміння первісних людей можуть знадобитися сучасній людині.

  • Виживання в складних ситуаціях, таких як надзвичайні події, природні катастрофи або в дикій природі.
  • Співпраця в команді для досягнення спільної мети.
  • Виготовлення знарядь праці та пошук їжі.
  • Користування природними ресурсами та адаптація до змінюваних умов довкілля.

Мислю творчо

Одного ранку на початку кам'яного віку молода жінка Люся прокинулася на своєму ліжку з трав і листя. Її чоловік ще спав, тому вона вирішила розпочати свій день. Люся поставила м'ясо на вогонь, щоб посмажити, та зібрала деякі ягоди та фрукти з лісу, щоб додати до їжі.

Потім Люся взяла лук зі стрілами та пішла на полювання. Вона блукала по лісу, знаходячи сліди тварин та намагаючись знайти свіжий слід на землі. Після довгого пошуку Люся нарешті знайшла сліди кабана. Вона прокрадалася впритул до тварини, тримаючи лук напруженим, готова до пострілу. Коли вона була достатньо близько, вона випустила стрілу, і кабан впав на землю.

Люся забрала свою здобич до будиночка, де вона знайшла чоловіка, який прокинувся із запахом їжі. Вони з'їли свій обід і разом пішли на річку. Вони провели понад годину на березі річки, з вудкою та розмовляючи про своє життя.

Навіть у давні часи, люди мріяли про щось більше, ніж просто виживання, і Люся та її чоловік були прикладом цього. Вони були залежні від природи та потребували здобичі для життя, але вони також знаходили час на розвиток своєї культури та мистецтва, на планування свого майбутнього та на взаємодію з іншими людьми. Життя людини кам'яного віку було пов'язане з природою, тому її потреби включали в себе пошук їжі й житла, виробництво знарядь праці та зброї, а також боротьбу за виживання в непередбачуваних умовах природи.