Розробка уроку "Пожежна безпека оселі"







Скачати: 

Мета:

  • розглянути основні причини виникнення пожеж, ознайомити учнів з умовами виникнення процесу горіння, принципами запобігання пожежам;
  • розвивати уміння аналізувати причини виникнення пожеж;
  • виховувати серйозне ставлення до правил пожежної безпеки.

Результати навчання

Наприкінці заняття учні мають уміти:

  • називати причини виникнення пожеж;
  • пояснити, що означає «трикутник вогню»;
  • розрізняти негорючі, важкогорючі та легкозаймисті речовини та матеріали;
  • навести приклади ситуацій, в яких вогонь може бути особливо небезпечним;
  • продемонструвати вміння у разі пожежі організовано евакуюватися з приміщення класу .

Тип уроку: урок-тренінг.

Клас: 6.

План уроку

1. Стартові завдання.

1) Привітання учнів.

2) Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку.

3) Зворотній зв'язок, перевірка домашнього завдання, учні презентують плани своїх квартир (будинків).

4) Мозковий штурм: «В яких приміщеннях, зображених на ваших планах може виникнути пожежа?».

5) Вправа: «Я можу використати вогонь…». Продовжити фразу: «Я можу використати вогонь для того, щоб ( підігріти їжу; розпалити камін, щоб зігрітися; запалити бенгальський вогонь …)».

2. Інформаційне повідомлення, повторення матеріалу 5- го класу.

Мета: пригадати, що означає «трикутник вогню», навести приклади джерел запалювання і горючих матеріалів. Навчити учнів розпізнавати негорючі, важкогорючі та легкозаймисті речовини і матеріали.

Слово вчителя: ”З найперших часів існування людської цивілізації пожежі завдавали тяжкого лиха. У полум’ї пожеж назавжди зникли безцінні шедеври, створені генієм людини, – літописи, книги, картини, документи, архітектурні пам’ятки – і, що найстрашніше – мільйони людських життів.

Пожежа – неконтрольований процес горіння, який може заподіяти матеріальні збитки і призвести до небезпечних наслідків для життя та здоров'я людей.

У наш час щороку у світі відбувається близько 5 мільйонів пожеж. Кожної години у вогні гине одна людина, 2-3 чоловіки одержують травми і опіки, кожен третій загиблий – дитина .

Для виникнення і підтримування горіння необхідні особливі умови: наявність джерела запалювання, займистих матеріалів, кисню ”.

Малюю на дошці трикутник і запитую, як називається ця геометрична фігура ( міжпредметні зв’язки ).

” Ви вже знаєте, що таке трикутник. А чи відомо вам, що таке " трикутник вогню " ? Цей термін запропонував французький хімік А.Лавуазьє для того, щоб було легше запам’ятати три умови виникнення горіння. Горіння виникає за наявності горючої речовини, джерела запалювання, кисню, який входить до складу повітря.

До джерел запалювання відносяться: сірник, бенгальський вогонь, несправний електроприлад, багаття, запальничка, сигарета тощо.

Усі речовини за ознакою горючості поділяються на:

1) горючі – ті, що загоряються від джерела запалювання і продовжують горіти , коли це джерело зникає ( папір, газети, книги, одяг, речі, штори, меблі і т.д.) ;

2) важкогорючі – ті, що загоряються, тліють чи обвуглюються під дією вогню, проте без джерела запалювання їх горіння припиняється ( як, наприклад, деякі пластмаси, гума, сучасні оздоблювальні матеріали – лінолеум, пластикові стелі й панелі);

3) негорючі – ті , що не горять за будь-яких умов. До них належать вода, пісок, каміння, цегла, земля . Їх застосовують для гасіння пожеж ” .

3. Вправа "Запитання – відповіді": називаю речовину, а учні роблять відповідні рухи, якщо вона належить до горючих ( хитають головою ) або важкогорючих ( показують долоньки ), негорючих речовин ( посміхаються ):

1) папір; 8) одяг;

2) гумовий килимок; 9) ковдра;

3) пісок; 10) пластикова упаковка;

4) вода; 11) сухе листя;

5) деревина; 12) цегла;

6) журнал; 13) улюблена м'яка іграшка;

7) лінолеум; 14) каміння.

4. Гра «Хто більше?». Учні об’єднуються в 3 команди і записують якомога більше:

команда 1 – горючих;

команда 2 – негорючих;

команда 3 – важкогорючих предметів і речовин.

Кожна команда по черзі називає один пункт зі свого списку ( повторюватися не можна ). Той, хто завершує останнім отримує бал для своєї команди.

"Третьою умовою горіння є наявність кисню – газу, що міститься у повітрі. Кисень підтримує горіння та є необхідною умовою для його виникнення.

Для припинення горіння потрібно перекрити доступ кисню або охолодити горючий матеріал нижче температури його займання ".

5. Обговорення "Причини виникнення пожеж". Об’єднайтесь у 3 групи. За допомогою підручника визначити і записати:

група 1 – причини виникнення пожеж на природі;

група 2 – причини виникнення пожеж у школі;

група 3 – причини виникнення пожеж у квартирі.

Презентації груп, обговорення.

6. Руханка: "На галявині вогнище". Учні повторюють рухи за вчителем.

"На галявині вогнище,

Полум’я стелиться низько-низько (присідають),

Далі вогнище розгоряється (піднімаються).

І полум’я колихається (показують руками).

Ми взяли водичку прямо із кринички.

Полили, загребли (імітація руками).

І з галявини пішли (крокують)".

7. Робота в групах. Гра « Пожежна інспекція».

- Слово вчителя: ” Попередити пожежу неважко. Потрібно тільки пам’ятати про правила пожежної безпеки та виконувати їх. Спробуйте попередити пожежу у різних ситуаціях ” (підручник).

- Об’єднання учнів у 3 команди. Кожна команда готує пам’ятку (повідомлення):

команда 1 – Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування газовими приладами;

команда 2 – Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування електричними приладами;

команда 3 – Як запобігти пожежонебезпечним ситуаціям під час користування засобами побутової хімії .

- Презентації груп, обговорення, оцінка спостерігачів.

8. Інформаційне повідомлення: «Правила поведінки під час пожежі в квартирі».

9. Робота в парах. Об’єднайтесь зі своїм сусідом по парті і обговоріть ситуації, зробіть висновки.

  • Діти грались із сірниками та підпалили килим. Він почав тліти і задимив кімнату. Потай від дорослих діти відкрили вікна, зробивши протяг ( вирішили провітрити кімнату ), але килим спалахнув, і почалася пожежа. Оцініть дії дітей.
  • Під час пожежі в квартирі хлопчик, набравши номер 101, перелякано кричить у трубку телефону: «Рятуйте! Пожежа! Я живу тут, у великому будинку, на третьому поверсі!». У чому помилка хлопчика?

10.Підсумкове завдання. Інтерактивний прийом "Мікрофон".

- За яких умов вогонь є другом людини?

- Які умови є необхідними для загоряння?

- Які найпоширеніші причини виникнення пожеж?

Підведення підсумків уроку, виставлення оцінок.

11. Домашнє завдання. Вивчити параграф. Проаналізуйте разом з батьками стан пожежної безпеки вашої оселі. Разом з батьками на ваших планах квартир позначте стрілочками виходи з кожної кімнати, шляхи евакуації з вашого будинку чи квартири в разі можливого виникнення пожежі.

12. Завершення тренінгу. Провести організовану евакуацію учнів з класу.

Учитель говорить і показує, а учні повторюють.

"Зроби раз "- складають портфелі.

"Зроби два "- встають по парам.

"Зроби три "- організовано виходять з класу у супроводі вчителя.

Клас: 

6

Автор: 
Безкоровайна Олена Миколаївна вчитель основ здоров`я Хмельницького НВО№5
Предмети: 
Основи здоров'я