Розробка уроку "Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули"


Тема уроку: М. Гоголь „Ніч перед Різдвом”. Народні традиції і звичаї у творі. Тема кохання. Образи Оксани і Вакули

Мета уроку:

  • провести екскурсію „Гоголівськими стежками”;
  • презентувати повість „Ніч перед Різдвом”, повідомити про історію створення твору;
  • показати на прикладах опис українських народних традицій у повісті;
  • розвивати в учнів логічне мислення, творчі здібності, навички виразного читання,уважність, вміння логічно мислити;
  • сприяти у школярів читацького кругозору;
  • виховувати інтерес до звичаїв українського народу, до творчості М. В. Гоголя.

Очікувані результати:

  • учень (учениця) знає ключові факти про життя і творчість М. Гоголя, про зв’язки письменника з Україною; знає зміст повісті «Ніч перед Різдвом» і може відтворити основні події твору;
  • виявляє національні традиції й звичаї, елементи українського фольклору, що знайшли відображення у повісті (традиційні образи, символи, елементи казки тощо);
  • висловлює власне враження від прочитаного;
  • називає 1-2 твори мистецтва за мотивами аналізованого твору.

Обладнання: підручник, хрестоматія, тексти повісті „Ніч перед Різдвом”, портрет письменника, виставка книг письменника, мультимедійний проектор або комп’ютер (для презентації).

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок.

Перед Гоголем повинно благоговіти, як перед людиною, обдарованою найглибшим розумом і найбільшою любов'ю до людей <…> Гоголь – істинний знавець серця людського … Т. Шевченко

Зараз прочитав «Вечори поблизу Диканьки». Вони здивували мене. Ось справжня веселість, щира, невимушена, без манірності. А місцями яка поезія! Все це так незвичайно в нашій нинішній літературі … О.Пушкін

ХІД УРОКУ

1-45-хв.

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

( Випереджальне завдання: прочитати с. 107-111)

Демонструється фрагмент фільму (момент колядок) Слайд №1

- Ми тільки щопереглянули фрагмент фільму, знятого за дуже відомим твором.

- Ви впізнали його?

- Автор цього твору – Микола Васильович Гоголь. Він вводить нас, читачів, у радісну і таємничу атмосферу свята. В описах ми бачимо любов до рідної природи і народу, до якого він належить і серед якого він виріс. На тлі прекрасного пейзажу розгортаються картини народного життя.

-Діти, а хто з вас знає, як і чому зустрічали Різдво?

Слайд №2

(Різдво здавна святкувалося на Русі. Сорокаденний піст закінчувався у Святвечір, тобто можна було з появою першої зірки - різдвяної. Їли кутю - зерна злаків, замочені у воді, з медом. Зазвичай під Різдво розпочинались сильніморози, але це не заважало народу, особливо молоді, веселитися. Святкова процесія йшла з паперової зіркою і вертепом – яскраво розфарбованим скринькою в два яруси. У ньому за допомогою дерев'яних фігурок розігрували сценки, що відносяться до Різдва Христового. Колядування починали діти, хлопці і дівчата. Вони співали під вікнами хат колядки та отримували за це різне частування).

- Ніч перед Різдвом особлива: ніч напередодні найбільшогохристиянського свята - НародженняІсуса Христа, але разом з тим в цю ніч злісили - чорт, відьма - ведуть себе найбільш активно, сміливо, намагаютьсязігнати зло на добрих людях.

  • Які українські традиції святкування Різдва ви знаєте?
  • Як святкують Різдво у вашій родині?

ІІІ.Оголошення теми й мети уроку, формулювання разом з учнями мети уроку

- Сьогодні ми з вами починаємо вивчати творчість відомого російського письменника Миколи Васильовича Гоголя та його повість «Ніч перед Різдвом».

(Слайд №3 М. Гоголь «Ніч перед Різдвом». Народні традиції і звичаї у творі.Тема кохання. Образи Оксани і Вакули)

Робота в зошитах. (Запис дати та теми уроку)

(Слайд №4. Очікуванні результати)

На цьому уроці ви зможете :

  1. ознайомитися із життям і творчістю М. Гоголя;
  2. повторити термін «повість»;
  3. вдосконалити навички виразного читання;
  4. вміти аналізувати прозовий твір;
  5. вдосконалити усне зв'язне мовлення;
  6. вміти відтворювати основні події твору.
  7. вміти аналізувати вчинки і характер героїв.

(Слайд №5. Епіграф уроку)

  • Виразно прочитайте слова Т.Шевченка, які служать епіграфом до уроку
  • Як Т. Шевченко характеризує М. Гоголя?
  • Прочитайте слова О. Пушкіна про Повість М. Гоголя «Вечори на хуторі поблизу Диканьки».
  • Якою є оцінка цієї повісті О. Пушкіним?

ІV. Мотивація навчальної діяльності

Завдяки творам світової літератури ми з вами маємо можливість подорожувати по різних країнах, поринути у різні історичні епохи, відчути колорит, побут різних народів. Ми розширюємо свій світогляд. Великий українець Т. Шевченко писав:
 Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну.Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій: загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі біля Диканьки». Розширимо наші знання щодо біографії М.Гоголя , пов’язаної з Україною, будемо характеризувати героїв , розглянемо структуру збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», розвивати свої здібності.

І чужого научайтесь,
Й свого не цурайтесь

Ми маємо найкраще знати свою історію, свою культуру, свою Україну. І саме творчість М. Гоголя допоможе глибше пізнати нашу країну.
Тож сьогодні ми доторкнемось до незвичайних подій: загадкових, фантастичних і, безперечно, романтичних, адже тільки з піднесеним настроєм можна читати «Вечори на хуторі біля Диканьки». Розширимо наші знання щодо біографії М.Гоголя , пов’язаної з Україною, будемо характеризувати героїв , розглянемо структуру збірки «Вечори на хуторі біля Диканьки», розвивати свої здібності.

V. Вивчення нового матеріалу

Повідомлення про життя і творчість М. Гоголя

(Біографія Миколи Гоголя. Слайд №6-28)

Учитель. Шанобливо ступаємо ми на землю, по якій ходив славетний син українського народу, великий російський письменник Микола Васильович Гоголь.

Життя і творчість М. В. Гоголя яскравий приклад, нащадкам, любові до історії і культури українського народу, єднання російської і української культур, скріпленою у віках спільною долею, самою історією двох братніх народів.

Багато місць на Україні пов’язано з перебуванням російського письменника.

Вони – наша національна святиня, кожен дотик до них допомагає розумінню особи Гоголя, наближає нас до його творчості.

Усе життя Гоголя можна назвати дорогою. Як свідчать спогади сучасників лише в дорозі він захоплювався, відчував натхнення і приплив нових сил. Дороги вели Гоголя до Москви і Петербурга, Рима і Парижа, Гамбурга та Єрусалима. Однак усі шляхи починалися з його рідного дому, з України, сюди завжди повертався думкою і душею. Навіть прихід у світ майбутнього письменника пов’язаний із дорогою. Є легенда, за якою Микола Гоголь народився прямо у степу на повозі, яка застряла в березневих коліях. Мабуть, у цьому є сенс, бо, майже не все життя письменник провів у дорозі. У нього ніколи не булосвоєї сім’ї, тому Гоголь був дуже відданий своїм батькам і сестрам.

Особливою любов’ю були оспівані письменником Великі Сорочинці, Диканька, Миргород, Василівка-Яновщина... Згадуючи про них, ми мимоволі звертаємося до творчості М.В.Гоголя.

..У небагатий маєток батька – село Василівку-Яновщину (нині Гоголеве), де минуло дитинство майбутнього письменника, привезли маленького Миколу з Великих Сорочинців через кілька тижнів після народження. Потім він приїздив сюди на канікули, відвідував рідні місця, коли був уже визначним письменником. З Василівкою пов’язані перші світосприймання Гоголя, – тут він вперше почув казки, перекази, чудові українські пісні, усе те, що хвилювало і назавжди припало йому до серця.

Крім Миколи, у Василя та Марії Гоголів було п’ятеро дітей - син Іван (1810 - 1819), доньки Марія (1811 - 1844), Анна (1821 - 1893), Єлизавета (1823 - 1864), Ольга (1825 - 1907). Батьки Гоголя уважались поміщиками середньої руки й мали 1000 десятин землі та 400 душ кріпаків-селян.

Робота з підручником

Учитель. Продовжимо з вами знайомитися із життям письменника, читаючи статтю підручника. Читаючи статтю підручника, виділяйте ті моменти, які не згадувалися у сюжеті.

Учні читають підручник про життя і творчість М. Гоголя. (Робота з підручником с. 104-105)

Запитання

  • Які факти з життя Миколи Гоголя вас вразили найбільше? Чому?
  • Як письменник провів своє дитинство?
  • Як М. Гоголь пов'язаний з Україною?
  • Які риси характеру митця ви б визначили як основні?

(Слайд №29 Робота зі словником літературознавчих термінів)

Робота зі словником літературознавчих термінів.

(Учні опрацьовують і записують до словника поняття «повість»)

Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який визначається однолінійним сюжетом. Найчастіше це історія одного людського життя, розказана від імені самого автора чи якогось героя.

Завдання для учнів.

Учитель пропонує класу спробувати в кінці уроку довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість.

Повідомлення учня про збірку „Вечори на хуторі біля Диканьки”

(Слайд №30-31„Ніч перед Різдвом”)

Учень. У вересні 1831 року вийшла з друку перша частина, а у березні 1832 року – друга частина збірки „Вечори на хуторі біля Диканьки”. Саме вона поставила Гоголя в один ряд з першокласними письменниками.

У збірку ввійшли дві передмови та вісім повістей („Сорочинский ярмарок”, „Вечір проти Івана Купала”, „Майська ніч або Утоплена”, „Втрачена грамота”, „Ніч перед Різдвом”, „Страшна помста”, „Іван Федорович Шпонька та його тітонька”, „Зачароване місце”).

Учитель. Сьогодні ми зупинимося на повісті „Ніч перед Різдвом”, адже Різдво – одне з найбільших та найсвітліших християнських свят, яке люди завжди зустрічають з особливим трепетом. Не випадково багато письменників та художників звертаються до теми Різдва.

Не залишився байдужим до цієї теми і Микола Васильович Гоголь.

-А як же побудована повість «Ніч перед Різдвом» ми з вами дізнаємось із підручника (робота з підручником с. 106)

Запитання:

  • Як побудовано сюжет повісті «Ніч перед Різдвом»?( У сюжеті «Ночі перед Різдвом» переплітаються три лінії: перша – лінія чорта, друга – лінія залицяльників Солохи, третя – лінія Вакули й Оксани. А об`єднує їх образ чорта, який поволі перетворюється на «чарівного помічника» коваля.)
  • Яка основна думка повісті?( Основна думка твору – перемога добра над злом: мрії – над дійсністю (кохання Вакули – над байдужістю Оксани), світлих сил – над темрявою (чистої душі коваля – над чортом.))

(Слайд №32 Будова повісті „Ніч перед Різдвом”)

Робота над змістом твору.

(Слайд №33 Чорт)

- Що ви дізналися про чорта?

- Підтвердьте рядками з тексту. (Короткозорий, хоч би він наклав на ніс, замість окулярів, колеса з комісарової брички, і тоді не розпізнав би, що воно таке. Спереду достоту німець: вузенька мордочка, яка безнастанно вертілася на всі боки та нюхала все, що тільки траплялося, закінчувалась, як і в наших свиней, кругленьким п’ятачком; ніжки були такі тоненькі, що коли б такі мав яреськівський голова, то він поламав би їх за першим козачком. А зате ззаду був він точнісінько губернський стряпчий в мундирі, бо в нього теліпався хвіст, такий гострий та довгий, як теперішні мундирні фалди; хіба тільки на цапиній бороді під мордою, по невеличких ріжках, які стирчали на голові, та що увесь був не більший од сажотруса, можна було догадатися, що то не німець і не губернський стряпчий, а просто чорт, якому останню ніч залишилося вештатись по білому світу та під’юджувати на гріхи добрих людей. Завтра ж, тільки-новдарять перші дзвони до утрені, побідить він, не оглядаючись,підібгавши хвоста, до свого барлога.)

- Які народні вірування описуються у творі? (Віра у відьом і чортів.)

- Хто виступає у повісті в ролі нечистої сили? (Чорт і відьма Солоха)

- За народними повір’ями, у ніч напередодні Різдва активізується нечиста сила. Це час апогею боротьби темних сил із силами добра. Тому поява на сторінках твору образів відьми і чорта, змалювання яких не надто відрізняється від народних уявлень, є цілком умотивованою.

(Слайд №34 Коваль Вакула)

- А що вам відомо про Вакулу?

- Підтвердьте рядками з тексту.

(Коваль, здоровань і хлопець хоч куди козак, що осоружніший був чортові, ніж панотця Кіндрата проповідь. На дозвіллі коваль малярував, і вславлено його за найкращого маляра на всю околицю. Ще як жив покійний сотник Л...ко, то навіть він навмисне закликав його до Полтави фарбувати дерев'яного паркана коло свого дому. Коваль порозмальовував і всі миски, з яких диканські козаки сьорбали борщ.)

- Якими рисами вдачі наділяє автор коваля? (Фізична сила, сором'язливість, обдарованість щодо малярства, наполегливість (він був єдиним, хто упадав за Оксаною, не зважаючи на її опір і глузування з нього), простодушність (не помітив, що Оксана насміхається над ним), відданість своїй мрії, здатність на самопожертву).

- Чи вірив коваль у Бога? Підтвердьте рядками з тексту. (Коваль був богобоязлива людина й малював часто образи святих, ітеперщеможназнайти в Т... церквійогоєвангеліста Луку. Але все перевершиввін, як змалював у церкві на стіні, у правому притворі, святого Петра в день Страшного Суду, з ключами в руках, щовиганяє з пекла нечисту силу.)

Отже, Гоголь використав у творі поширену в Україні фольклорну легенду про благочестивого маляра і поєднав її із сюжетами про популярного героя слов’янської міфології.

Підсумок

2-45-хв.

(Слайд №35 Оксана і Вакула)

- Однією із сюжетних ліній повісті є кохання Оксани і коваля Вакули. Безнадійне, невзаємне почуття коваля знайшло все ж таки відгук у серці гордовитої красуні. Багато подій сталося перед цим усього за одну ніч. Але не забуваймо. Що ця ніч була Різдвяна.

- Тепер поглянемо, що робить, залишившись сама, красуня-дочка.

Інсценізація підготовленими учнями уривка з повісті М.Гоголя „Ніч перед Різдвом”

(В інсценізації беруть участь дійові особи: Вакула, Оксана, Оповідач.)

Оповідач(читає).Оксані не минуло ще й сімнадцяти років, а вже мало не по всьому світу, і по той бік Диканьки, і по цей бік Диканьки, тільки й мови було, що про неї. Парубки гуртом проголосили, що кращої дівки й не було ще ніколи і не буде ніколи на селі. Оксана знала й чула все, що пронеї говорили, і була вередлива, як красуня. Коли б вона ходила не вплахті та запасці, а в якому-небудь капоті, то порозганяла б усіх своїх дівчат. Парубки ганялися за нею юрбами, але, втративши терпець, залишали один по одному вередливу красуню й лицялися до інших, не таких примхливих. Один тільки коваль був упертий і не кидав свого залицяння, дарма, що й з ним поводились анітрохи не краще, ніж з іншими. По виході батька свого, Оксана довго ще чепурилася та вихилялася перед невеликим в олов'яній оправі дзеркалом і не могла намилуватися з себе.

Оксана: "І чого людям надумалось розславляти, нібито я гарна? Брешуть люди, я зовсім не гарна. Хіба чорні брови та очі мої", (не випускаючи дзеркала) такі гарні, що вже подібних до них немає й на світі? Яка тут краса в цьому кирпатенькому носі? і в щоках? і в губах? Ніби гарні мої чорні коси? Ух! Їх можна злякатися увечері: вони, як довгі гадюки, переплелись та обвились круг моєї голови. Я бачу тепер, що я зовсім не гарна!(відхиляюч итрохи далі від себе дзеркало, скрикнула) Ні, гарна я! Ой, яка гарна! Диво! Яку радість принесу я тому, кому буду жоною! Як милуватиметься з мене мій чоловік! Він нестямиться від радості! Він зацілує мене на смерть".

Вакула: (увійшовши, прошепотів тихо) "Чарів надівка, і вихваляється вона мало! З годину стоїть, видивляючись у дзеркало, і не надивиться, та ще й хвалить себе вголос!"

Оксана: "Егеж, парубки, чи ж вам до пари я? Ви погляньте на мене як я плавно виступаю; у мене сорочка вишита червоним шовком. А які стрічки на голові! Вам довіку небачити пишнішого галуна! Всього цього накупив мені батько мій, щоб одружився зо мною найкращий молодець у світі!" (усміхнувшись, обернулася вона й побачила коваля...Скрикнула й сувор озупинилася перед ним.)

Оповідач: Важко сказати, що виявляло смагляве личко чарівної дівчини: і суворість в ньому було видно; і крізь суворість якесь глузування зі збентеженого коваля; і ледве помітна краска досади тонко розливалася по обличчю; і все це так перемішалося й таке було невимовно гарне, що поцілувати її мільйон разів — от усе, що можна було зробити тоді найліпшого.

Оксана: "Чого ти прийшов сюди? Хіба хочеться, щоб випровадила за двері лопатою? Ви всі майстри під'їжджати до нас. Вмить пронюхаєте, коли батьків нема дома. О! я знаю вас! Що, скриня моя готова?"

Вакула: "Буде готова, моє серденько, після свят буде готова. Коли б ти знала, скільки попрацював я коло неї: дві ночі не виходив з кузні; зате в жодної попівни не буде такої скрині. Залізо поклав таке, якого не клав на сотникову таратайку, коли ходив на роботу до Полтави. А як буде розмальована! Хоч усю околицю виходи своїми біленькими ніжками, не знайдеш такої! По всьому полю будуть розкидані червоні й сині квіти. Горітиме, як жар. Не сердься ж на мене! Дозволь хоч поговорити, хоч подивитись на тебе!"

Оксана: "Хто ж тобі боронить, говори й дивись!"

(Тут сіла вона на лаву й знову глянула в дзеркало й стала поправляти на голов ісвої коси. Поглянула на шию, на нову сорочку, вишиту шовком, і тонке почуття самовдоволення з'явилося на устах, на свіжих щічках і відсвітилося в очах).

Вакула: "Дозволь і мені сісти біля тебе!"

Оксана: "Сідай".

Вакула: "Чарівна, люба Оксано, дозволь поцілувати тебе!(пригорнув її до себе, наміряючись поцілувати; та Оксана відхилила свої щоки, що були вже на непримітній віддалі від губ коваля, і відіпхнула його.)

Оксана: "Чого тобі ще хочеться? Йому як мед, то й ложку! Геть від мене, в тебе руки цупкіші за залізо. Та й сам ти пахнеш димом. Я думаю, геть мене забруднив сажею".

(Тут вона піднеслад зеркало й знову почала перед ним чепуритися).

Вакула: "Не любить вона мене! (думав про себе, похиливши голову, коваль) їй усе іграшки; а я стою перед нею, як дурень, і очей не зводжу з неї. І все б стояв перед нею, і повікби не зводив з неї очей! Чарівна дівчина! чого б я не дав, щоб дізнатися, що в неї на серці, кого вона кохає. Та ні, вона й гадки немає ні про кого. Вона милується сама собою; мучить мене, бідолашного; а я за журбою не бачу світу; а я її так люблю, як ні один чоловік на світі не любив і ніколи не любитиме".

 

Оксана:"Чи правда, що твоя мати відьма?"

Оповідач: промовила Оксана й засміялася; і коваль відчув, що всередині у нього все засміялося. Сміх цей начебто враз озвався в серці, тихо заграли жили, а разом з тим і досада запала йому на душу, щовін не мав права поцілувати це миллим сміхом осяяне личко.

Вакула: "Що мені мати? ти в мене і мати, і батько, і все, щотільки є найдорожчого у світі. Якби мене покликав цар і сказав: ковалю Вакуло, проси в мене всього, щотільки є найкращого в моєму царстві, усе віддам тобі. Звелю тобі зробити золоту кузню, і будеш ти куватисрібними молотами. — Не хочу, сказав би я цареві, ні самоцвітів дорогих, ні золотої кузні, ні всього твого царства. Дай мені краще мою Оксану!"

Оксана: "Бачиш який ти! тільки ж батько мій сам маху не дасть. Побачиш, коли він не ожениться на твоїй матері. Але щось дівчата не приходять... Що воно за знак? Давно б уже час колядувати. Мені стає нудно".

Вакула: "Бог з ними, моя красуне!"

Оксана: "Коли б не так! з ними, певно, прийдуть парубки. Ото підуть гулі! Уявляю, яких наговорять смішних історій!"

Вакула:"То тобі весело з ними?"

Оксана:"Та вже ж веселіше, як з тобою. Ага! хтось стукнув! певно, дівчата з парубками".

Вакула:"Чого мені більше чекати? Вона глузує з мене. їй я такий же дорогий, як переіржавіла підкова. Та коли так, то не діжде ж принаймні інший насміятися з мене. Нехай тільки добре придивлюся, хто їй подобається більше за мене; я відучу..." (Стукіт у двері та голос: відчини! різко зазвучавши на морозі, урвали йогоміркування).

Вакула: "Стривай, я сам відчиню".

Бесіда

(Слайд №36 Оксана)

  • Якими якостями наділяє автор Оксану? Які риси характеру він підкреслює в її образі? Підтвердьте рядками з тексу (Оксана — найвродливіша дівчина, примхлива, манірна, кокетлива, грайлива, погордлива, самовдоволена і тим не менш приваблива, бо, як підкреслює автор, їй пасують навіть її недоліки, які надалі «виліковує» всепереможна сила справжнього кохання).
  • У яких умовах жила Оксана? (Батько, козак Чуб, був заможним, отже і його донька ні в чому не мала нестачі. Оксана звикла, що батько виконує всі її забаганки.)
  • Як ви думаєте, чи подобався Оксані коваль Вакула? (їй, скоріше, подобалися його подарунки і відданість. Вона крутила ковалем на всі боки.)
  • Якою Вакула бачив Оксану? Підтвердьте словами з тексту. (Коваль, як і всі закохані, її обожнював, ідеалізував. «Так: це вона! Стоїть, як цариця, і блискає чорними очима. Їй розказує щось показний парубок, мабуть, забавне, бо вона сміється. Та вона завжди сміється»; «Але, Боже ти мій, чому вона така в біса гарна? Її погляд, і мова, і все, ну от так і палить, так і палить …»

- Як ви думаєте, чому Вакула ніколи не сміявся?

Фізкультхвилинка.

Давайте перервемо нашу роботу і трохи відпочинемо. Встаньте, будь ласка. Зараз ми з вами виконаємо декілька вправ.

 

1-а вправа - потягування. Уявіть себе в ролі чорта. Вам треба зібрати якомога більше зірок. Прямо над собою дістаємо зірку, ліворуч, справа (3 рази)

Наступна вправа - ходьба на місці. Ви - Чуб і кум, що йдуть по зимовому хутору у гості до Солохи. Отже, почали.

3-тя вправа - дихальна гімнастика. Подув сильний вітер. Видихаємо повітря. Вітер став піднімати сніг. Нічого не стало видно. Закрили очі. Відкрили.

4-та вправа - присідання. Нарешті ви у будинку Солохи. Але постійно в двері її хати хтось стукається. Солоха вимушена ховати вас в мішок. А для цього вам потрібно присісти. Отже, виконуємо 5 присідань.

Складання кластерів.

Правила створення кластера

1. По середині чистого листочка записуємо ключове слово чи речення теми.

2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.

3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.

4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти.

Тепер переходимо до наступної частини нашого уроку. Візьміть листочки і фломастери, які лежать перед вами. Складемо кластери на головних героїв.

Герой - Вакула.

1.Вакула- вірний, відданий, люблячий, сміливий, спритний.

Оксана.

1. Оксана - вродлива, горда, вередлива, вимоглива, любляча.

Робота з теорії літератури.

Учитель: Коли Пушкін прочитав "Вечори на хуторі біля Диканьки", він сказав: "Що за привабливість ці казки"!.

Які елементи казки зустрічаються в повісті?

1) Чорт вкрав місяць;

2) Вакула літає на чорті.

Слайд №37

А які слова використані у переносному значенні?

- Сніг спалахнув широким срібним полем, увесь обсипався кришталевими зірками;

- Від морозу горять щоки.

Народні традиції.

- Яке українське релігійне свято описує Гоголь?

Відповідь: Різдво.

- Про які обряди ви дізналися?

1. Колядування.

2. Пост. Голодна кутя.

- Що ви дізналися про пост?

Відповідь: Можна їсти тільки пісну їжу. Не можна споживати м'ясо, сметану і іншу жирну їжу.

Так, в українського народів під час поста не можна їсти їжу тваринного походження для того, щоб очистити організм. А стриманість і молитви очищають душу.

1)Вікторина.

Слайд №38-39

- Давайте перевіримо, чи вдалося вам зануритися в текст повісті і виявитися спостережливими читачами. Представники кожної команди по черзі вийдіть до дошки і зніміть по три зірки. На кожній зірці номер питання, на якій команді належить відповісти. Отже, перша команда...

1) Як називалося село, в якому жив гоголівський персонаж Вакула? (Диканька)

2) Хто по спорідненості доводилася відьма Солоха ковалеві Вакулі? (Матір'ю)

3) Ким по професії був Вакула з повісті "Ніч .".?(Ковалем)

4) Назвіть "транспортний засіб" коваля Вакули при польоті в Петербург. (Чорт)

5) Як звати батька Оксани в повісті Гоголя "Ніч".? (Корній Чуб)

6) Предмет домашнього ужитку, в якому зберігали добро. (Скриня)

7) Що сховав біс в кишеню? (Місяць)

8) Чоловік, другим що заглянув у гості до Солохе. (Дяк)

9) За чим відправився Вакула до цариці? (За черевичками)

10) Пісень, які виспівували напередодні Різдва (Колядки)

2) Гра „Впізнай героя”.

Учитель. В.Г.Белинский відмічав: "Гоголь не пише, а малює; його зображення дихають фарбами дійсності. Бачиш і чуєш їх".

Слайд №40-41

Тому, я думаю, ви легко упізнаєте героїв повісті по їх опису.

  • Спереду абсолютно німець, ззаду він був справжній губернський стряпчий в мундирі. Вузенька мордочка, ноги тонкі. ..(Чорт).
  • ".не минуло ще і сімнадцяти років. ...знала і чула все, що про неї говорили, і була вередлива, як красуня" (Оксана).
  • Чуб говорив " сухорлявому, високому, в короткому кожусі, мужикові з бородою, що обросла." (Кум).
  • „... мала від народження не більше сорока років. Вона була ні гарна ні погана собою ” (Солоха).
  • „... увійшов, покректуючи і потираючи руки, і розповів, що у нього не був ніхто і що він сердечно радий цьому випадку погуляти трохи у неї і не злякався заметілі.” (Дяк).

 

VІ Підведення підсумків уроку.

 Учитель. Спробуйте довести, що «Ніч перед Різдвом» - це повість. (відповіді учнів)

Слайд №42

Дайте відповіді на запитання за цим алгоритмом:

Я

запам’ятав … замислився над… вирішив, що…

Учитель. Гоголь у своїй повісті зумів в жартівливій формі розповісти про звичаї українського народу, при цьому він уміло перемішав фантастику і реальність. Дія відбувається і на землі і в небі. У небі літають чорти і відьми, які замислюють інтриги на шкоду людям. На землі ж з'єднуються закохані, торжествує добро.

- Який же можна зробити висновок? Де твориться прекрасне? Які сили перемагають? (Усе прекрасне твориться на землі. Тут повинна торжествувати справедливість. Саме тут ми бачимо перемогу земного людського початку.)

Як ви пам'ятаєте, повість "Ніч перед Різдвом" входить у збірку "Вечора на хуторі біля Диканьки". У 2012 році у цієї книги був ювілей, їй виповнилося 180 років. Щоб пам'ять про цю книгу збереглася довше, ми з вами зробимо експрес-газету (тобто швидку газету).

Початок вже покладений - це ваші кластери на головних героїв, ілюстрації до повісті. Щоб підвести підсумки вивченого твору ми напишемо міні-твір "Чому нас учить повість Н.В.Гоголя "Ніч перед Різдвом"

Самооцінювання. Визначення 2-3 найактивніших учнів.

 

VІІ Домашнє завдання.

Слайд №43

Високий рівень – прочитати с. 111-122, придумати питання до прочитаного у вигляді кросворда.

Достатній рівень - прочитати с. 111-122, відповідати на питання підручника.

Середній рівень - прочитати с. 111-122, намалювати ілюстрації до прочитаного.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. http://www.pohlyad.com/zhyttya/n/7739

2. http://svitliteraturu.ucoz.ua/

3. http://ukrkniga.org.ua/

4. http://www.oblosvita.kiev.ua/

5. http://exlibris.org.ua/text/nicz_proty_rizdva.html

6. https://www.youtube.com/watch?v=Pr9Eicd41C4

7. http://inter.ua/ru/video/tag/3734

Клас: 

6

Автор: 
Брухно Наталія Євгеніївна, учитель світової літератури Прилуцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. №13
Предмети: 
Світова література