Урок №2. Тема. Власні і загальні іменники. Велика буква у власних іменниках.
Мета. Сформувати в учнів знання про власні і загальні іменники, розвивати уміння писати власні іменники з великої букви, закріпити уміння розрізняти назви істот та назви неістот, удосконалювати орфографічні навички, сприяти патріотичному вихованню.
Обладнання: керамічна іграшка сови, саморобні таблиці, фішки.
Хід уроку.
І. Організація класу.
Весела пісенька дзвіночка покликала нас на урок.
Я бачу ваші милі личка та очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ науки, що гордо Мовою зовуть.
ІІ. Каліграфічна хвилинка
а з и м
Складіть і запишіть слово із цих букв.( Зима)
ІІ. Ігровий момент.
Сьогодні на урок до нас завітала Снігова Королева.У руках у неї скринька з подарунками. Хто буде добре працювати на уроці, той за кожну правильну відповідь буде отримувати фішку - сніжинку. Їх кількість вплине на вашу оцінку за урок.
ІІІ. Повторення і закріплення вивченого матеріалу.
1. Перевірка домашнього завдання.
Зачитування складених творів "Професія моєї мрії" (А), 3 речення про професії (Б) та 7слів - професій людей (В).
2. Робота в парах.
Повторення правила про назви істот та назви неістот
3. Робота в групах. Гра "Холодні слова" ( з теми "Зима")
1 група. Записати 5 слів, що є назвами істот.
( Морозенко, Дід Мороз, Снігурочка, снігур, шишкар)
2 група. Записати 5 слів, що є назвами неістот.
( Віхола, лід, іній, ковзани, сніжинка).
4. Гра "Істота - неістота"
а). Власник, Ніна
Заєць, гальма, ніготь.
Іволга, меншість, нитка, кишеня.
б). Поділити слова на склади.
Влас - ник, Ні - на.
За - єць, галь - ма, ні - готь.
І - вол - га, мен - шість, ни - тка, ки - ше - ня.
( Власні і загальні іменники).
ІV. Повідомлення теми. Очікування.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа 27.
Які слова пишуться з великої букви? ( Канів, Дніпро, Тарас Григорович Шевченко, Чернеча )
Що вони означають?
2. Вивчення правила на с. 15.
3. Вправа 28.
Завдання. Самостійно до власних назв дібрати загальні.
4. Гра "Шепотушечки".
Загадка.
Як маленьке немовля у світ цей двері відчиня,
То дарують йому слово слово це його... (Ім'я)
Леся Українка
Прошепчіть на вушко один одному своє прізвище, ім'я, по батькові.
А тепер запишіть у зошити.
5. Гра "Павутинка"
а). Відгадування загадки.
Має гребінь, а не може ним чесатися. (Півень)
б). Складання "Павутинки" до слова "півень". (Гребінець, Хитрунець, Забіяка. Співунець, Будильник, Голосисте Горлечко... )
Як називаються такі слова? ( Клички)
Як вони пишуться?
Якою кличкою ви б назвали свого домашнього півника?
Запишіть кличку з назвою тварини в зошит.
- Фізкультхвилинка.
6. Гра "Інтерв'ю"
Слово до слова зложиться мова,
Ім'я до імені ... ( народ)
До якого народу ми з вами належимо? Чому?
Пропоную вам гру "Інтерв'ю". Відповідайте кореспонденту чітко і швидко.
В якій країні ми живемо?
Яке місто є столицею України?
Найбільша річка України?
В якому місті ти живеш?
На якій вулиці?
Як пишуться всі ці слова? Чому?
7. Пізнавальна хвилинка.
Назвіть у впр. 29 власні іменники. (Козеріг, Водолій, Риби, Баран, Бик,... )
Підберіть до них загальну назву. (Сузір'я)
Назвіть орфограму.
Доберіть іменники з такою ж орфограмою. Поставте до них питання.
Випишіть із вправи назву сузір'я, під яким народився кожен з вас.
8. Гра "Аукціон".
До поданих загальних назв дібрати іменники - власні назви.
Місто -
Річка -
Письменник -
Країна -
Журнал -
VІ. Рефлексивно – оцінювальний етап.
Чи всі очікування ваші справдились?
- Гра "Незакінчені речення".
На сьогоднішньому уроці я навчився...
Власні іменники потрібно писати...
Загальні іменники потрібно писати...
Найцікавішим завданням на уроці було...
- Підраховування фішок. Оцінювання роботи учнів на уроці.
VІІ. Домашнє завдання.
Група А - скласти "ланцюжок" іменників - власних назв. (Наприклад, Данило, Орлик, Київ…)
Група Б - до 5 загальних назв дібрати власні.
3