Підсумуй свої здобутки з розділу 4. Поетичний образ природи







1. Вибери правильну відповідь:

Тема — те, про що розповідається в художньому творі

  • так

2. Вибери правильну відповідь:

Ідея — основна думка художнього твору

  • так

3. Вибери правильну відповідь:

Пейзаж — опис природи в художньому творі

  • так

4. Вибери одну правильну відповідь:

Епітет — це:

  • А художнє означення в художньому творі

5. Вибери одну правильну відповідь:

Метафора — це:

  • Б образний вислів, який вживається в переносному значенні

6. Установи відповідність між терміном і значенням:

  • Пейзаж - А опис природи в художньому творі
  • Епітет - Б художнє означення в художньому творі
  • Метафора - В образний вислів, який вживається в переносному значенні
  • Порівняння - Д пояснення одного предмета через інший, подібний до нього

7. Схарактеризуй пейзаж у вашому улюбленому вірші

У вірші "Моє серце в Верховині" автор створює яскравий гірський пейзаж.

Пейзаж відіграє важливу роль - він передає любов ліричного героя до рідного краю, його тугу за ним. Природа зображена детально та емоційно.

Основні елементи пейзажу:

  • Гори (сині гори, білі сніги)
  • Ліси (темні звори, пущі дикі)
  • Луки (світлі луги)
  • Річки та струмки (буйні ріки, бистрі ручаї)

Використано епітети для створення образності: сині гори, білі сніги, темні звори, світлі луги.

Пейзаж передає вільний дух гір (душа соколом буя, мрія в гори лине).

Загалом пейзаж уособлює красу і велич рідної землі, до якої тягнеться душа ліричного героя. Він тісно пов'язаний з темою твору - любов'ю до батьківщини.

9. Опиши настрій вірша про природу, який вам найбільше сподобався. Підтвердь свою думку цитатами з твору

У вірші "Моє серце в Верховині" переважає піднесений, ностальгійний настрій.

З одного боку, ліричний герой захоплено згадує красу рідної верховини - гір, лісів, луків, річок. Це видно з таких рядків:

"Моя дума в верховині соколом буя, Моя мрія в гори лине наздогін вітрам"

Тут пейзажі передають відчуття волі, польоту душі.

Але водночас це сумна пісня прощання з рідним краєм, адже ліричний герой мусить йти у далеку мандрівку. Звідси - туга і смуток у рядках:

"Хоч іду я на чужину, повернуся знов, Моє серце в верховині і моя любов."

"Прощавайте, сині гори, білії сніги".

Тож настрій вірша - це поєднання захоплення красою батьківщини та суму через розлуку з нею. Але переважає світла ностальгія та віра у повернення.

10. Доведи або спростуй слова Леонардо да Вінчі: «Живопис — це поезія, яку можливо бачити, а поезія — це живопис, який можливо чути»

Ці слова Леонардо да Вінчі містять глибоку думку про спорідненість мистецтв - поезії та живопису. І я погоджуюся з ними.

Дійсно, в поезії та живописі багато спільного:

  1. Обидва види мистецтва створюють художні образи за допомогою асоціацій, метафор, порівнянь. І вірші, і картини викликають певні емоції та думки.
  2. І поезія, і живопис використовують художні засоби - ритм, колір, композицію, контраст тощо.
  3. Вірші й картини можуть передавати схожі мотиви й теми - природи, кохання, філософські роздуми.

Отже, можна "бачити" поезію, адже вона створює яскраві візуальні образи. А живопис "чути", бо він викликає емоційний відгук, наче музика чи вірші.

Тому вислів Леонардо да Вінчі є дуже вдалим і точним. Він підкреслює глибинний зв'язок між різними видами мистецтва.

11. Запропонуй ідею для вірша про природу для читачів/читачок XXI століття.

Ось кілька ідей для сучасного вірша про природу:

  1. Показати контраст між вічною, незмінною красою природи та швидкоплинним життям людини в технологічну епоху. Природа - це сталий острів спокою серед бурхливого інформаційного океану.
  2. Зобразити, як спілкування з природою (прогулянка лісом, спостереження заходу сонця) допомагає віднайти внутрішню гармонію, рівновагу, зупинити шалений ритм життя.
  3. Передати тривогу за майбутнє планети через загрозливі зміни клімату, вимирання видів тварин і рослин. Закликати берегти природу як спільний дім для всіх живих істот.
  4. Оспівати красу рідної землі, її поля, ліси, ріки для того, щоб нагадати сучасній людині про її коріння і зв'язок з Батьківщиною.
  5. Використати яскраві, свіжі метафори, образи на основі явищ природи (світанок - пробудження, дощ - очищення тощо), щоб дати людині нове бачення світу.

Я сподіваюся, ці ідеї надихнуть на написання глибоких і злободенних віршів про природу!