Незвичайні пригоди звичайного бешкетника







Літературна розминка

1. Як ви розумієте слово «пригода»? Наведіть приклади творів літератури, кіно і мультиплікації, в яких зображені пригоди дітей.

Пригода - непередбачений, несподіваний випадок в житті; подію, що сталася під час подорожі, мандрівки, часто пов'язана з ризиком.

2. Які риси характеру зазвичай герої пригодницьких творів?

Характери головних героїв вже на початку подається цілісним, сформованим. Але і він розвивається, як і належить характеру позитивного героя пригодницького твору, по лінії благородства.

Перевірте себе 1.

Назвіть справжнє ім'я письменника Марка Твена. Як виник його псевдонім?

Ім'я письменника Семюель Ленгхорн Клеменс. Семюел Клеменс довелося стати солдатом війська Конфедерації. Втім через два тижні він дезертирів з лав армії Півдня і відправляється на захід, до брата в Неваду. Тоді саме пішов поголос, що в диких преріях цього штату знайшли срібло і золото. Тут Семюель працював цілий рік на срібному руднику. Паралельно писав гумористичні оповідання для газети «Терріторіал ентерпрайз» в Вірджіні-Сіті і в серпня 1862-го отримав запрошення стати її співробітником. Тоді ж Семюель Клеменс взяв собі псевдо вираз лотів на Міссісіпі, які вигукували «Марк Твен» («відмітка 2»), Що означало достатню глибину для безпечного плавання.

2. Що вам відомо про дитячі та юнацькі роки письменника? Як обставини того часу вплинули на його творчість?

Коли Марку Твену виповнилося чотири роки, його родина переїхала в містечко Ганнібал, де був річковий порт на Міссісіпі. Згодом Ганнібал стане прообразом міста Санкт-Петербург в знаменитих романах «Пригоди Тома Сойєра» і «Пригоди Гекльберрі Фінна». У той час Міссурі був рабовласницьким штатом, тому вже тоді Марк Твен зміг ознайомитися з рабством, яке буде згодом описувати та засуджувати у своїх творах.

3. Про що йдеться у творі «Пригоди Тома Сойєра»? Які життєві цінності стверджує в ньому автор?

Автор не дає від себе ніяких коментарів, але його співчуття цілком на боці Тома. Звідси й життєрадісний гумор Марка Твена, не так вже нешкідливий, як може здатися на перший погляд. Кумедні пригоди Тома Сойєра по суті є історією осягнення хлопчиком законів буржуазного суспільства. Варто було тільки тому і Гек знайти скарб, як «багато городян навіть пошкодилися в розумі, не витримавши хвилювання. Куди б не пішли Том з Геком, їх всюди доглядали, захоплювалися ними, витріщалися на них». Хлопчики зрозуміли, що в навколишньому світі цінність людини визначається не його особистими достоїнствами, а багатством. Однак володіння цим багатством принесло тому і Гек, особливо останньому, одні лише прикрощі і неприємності. У повісті про Тома Сойєра переважають радісні, безтурботні тону.

4. Чим Том і Гек відрізняються від інших героїв пригодницької літератури?

Том і Гек - чудові хлопці й справжні друзі. Вони завжди разом - і в біді, і в радості, вони щирі та вірні. Вони зможуть пронести почуття дружби через все життя.

5. Дайте визначення понять «повість» і «роман».

  • Повість - епічний прозовий твір (рідше віршований), який характеризується однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих явищ і глибиною їх розкриття займає проміжне місце між романом та оповіданням.
  • Роман - великий за обсягом і складний за будовою епічний твір, в якому широко охоплені важливі і складні суспільні процеси, всебічно і в розвитку показані численні персонажі.

Літературний практикум

1. Перечитайте початок розділу «чудовий художник». Як в ньому передано життєрадісний, світлий настрій літнього ранку? Прочитайте відповідні рядки твору.

Ранок видався ясний і свіжий. Життя вирувало. Кожне серце співало, а якщо серце було ще й молоде, то з вуст зривалася пісня. У всіх людей усміхнені обличчя, все йшли весело. Цвіли акації, наповнюючи п'янким запахом повітря. Кардівська гора, височіла над містом, зазеленіла, здавалась чудовою привабливою державою, повною світу і спокою.

2. З яким почуттям Том взявся до роботи? Чому?

Неохоче, тому що він не хотів працювати.

3. Як героєві вдалося залучити до побілки паркана інших дітлахів? Який «великий закон», що керує вчинками людей, він відкрив?

- Приємно? А що тут неприємної? Хіба кожен день вдається білити паркани?

Це перетворило все по-новому. Бен перестав гризти яблуко. Том м'яко водив щіткою вгору і вниз відходив трохи, щоб помилуватися, підмазував то тут, то там, критичним поглядом оглядав зроблене. Бен стежив за кожним його рухом та все більше зацікавлювався.

Нарешті Бен не витримав:

- Слухай, Том, дай я трохи побілю.

Том задумався, готовий був погодитися, але потім передумав:

- Ні, Бен, нічого не вийде. Бачиш, тітка Поллі надто піклується про це паркан: він виходить на вулицю. Якщо б це у дворі - це інша справа, але тут треба фарбувати дуже і дуже дбайливо. Я вважаю, що навряд чи знайдеться хоч хтось один на тисячу, навіть на дві тисячі хлопців, хто може це зробити як слід.

- Невже? Дай я тільки спробую трохи. Я б тобі дала, щоб ти був на моєму місці. Дай, Том

- Бен, я б із задоволенням, чесне слово. Але тітка Поллі. Знаєш, Джим вже просив, але вона не дозволила йому. Сід теж просився - не пустила і Сіда. Тепер ти сам бачиш, що я не можу тобі довірити цю роботу. Почнеш фарбувати паркан, і що-небудь вийде не так.

- Так що ти, Том Я буду старатися. Мені б тільки спробувати! Слухай: я тобі дам серединку ось цього яблука.

- Ну добре! Однак немає, Бен, краще не треба. Я боюсь.

- Я тобі дам все яблуко. Все що залишилось.

4. Які ситуації або деталі з розділу «чудовий художник» вас розсмішили? Чому?

Те, як він привертав інших дітей до роботи.

Запитання та завдання до прочитатаного уривка

1. Чому Том і Гек вирушили вночі на кладовищі? Як вони почувалися на початку своєї пригоди? Обґрунтуйте відповідь рядками тексту.

Вночі Том і Гек потайки пішли на кладовище, щоб випробувати «рецепт» лікування бородавок за допомогою дохлої кішки.

2. Розкажіть про злочин, свідками якого стали Том і Гек. Яким постає в цьому епізоді індіанець Джо?

Поттер і індіанець Джо несли ноші з мотузкою і двома лопатами. Вони поклали носилки на землю і почали розкопувати могилу. Лікар поставив ліхтар в головах могили, а сам сів на землю, притулившись спиною до одного з ясенів. Він був так близько, що хлопці могли доторкнутися до нього.

3. Чому хлопці вирішили нікому не розповідати про те, що бачили на кладовищі? А чому Том все ж виступив на захист Мефа Поттера? Які риси характеру юного героя розкрилися в цій ситуації? А як на його місці вчинили б ви?

Боячись жорстокого індіанця Джо, Том і Гек заприсягнулася нікому не розповідати про побачене на кладовищі. Тим часом поліційське розслідування показало, що злочин скоїв Меф Поттер. Чоловік був кинутий у в'язницю. Місто чекало суд і суворий вирок для вбивці. Думка про те, що будуть покарані невинного, не давала хлопцям спокою. Однак страх перед Джо і вірність клятві були сильнішими голоса совісті ...

4. Том і Беккі пережили в печері? Як вони поводилися під час цього події?

Спочатку вони бродили по похмурих завулках печери разом з рештою. Відвідали вже знайомі їм дива печери, чудеса, які мали трохи вишукані назви, наприклад, «вітальня», «собор», «палац Аладдіна» та інші. Потім стали гратися в хованки, і Том і Беккі ретельно брали участь в цій веселій грі, але зрештою вона трохи набридла їм. Потім вони вдвох увійшли в змієподібну галерею, високо тримаючи свої свічки й розбираючи плутанину імен, дат, адрес і виразів, якими покрито було скласти стіни. Йдучи та розмовляючи, діти не помітили, що увійшли в тій частині печери, де на стінах не було написів. Вони вивели кіптяви свої імена на стіні під навислим каменем і рушили далі. Потім вони натрапили на струмок, який, падаючи зі скелі і приносячи з собою вапно, протягом століть утворив мереживну Ніагару з блискучого міцного каменю. Худенький Том легко протиснувся крізь вузьку щілину до цього водоспаду і освітив його свічкою, щоб зробити приємність Беккі.

5. Чим Гек відрізнявся від своїх однолітків? Знайдіть опис зовнішності (портрет) цього героя. Що ви можете розповісти про характер і спосіб життя хлопчика за цим описом?

портрет Гека «Нікуди не поспішаючи, йде вулицею містечка парубок. Його одяг звисає лахміттям, щури відгризли від його капелюха величезний шматок; ні гудзика в його одязі - але йому все одно. Він сам собі господаря: відпочивав, де міг і коли хотів, бродив, де заманеться, ніхто ні до чого не примушував, він не мився, а не надягав чистої білизни, лаявся. Кому, скажіть, дозволять батьки виводити бородавки за допомогою дохлої кішки? Звичайно, нікому. А йому все було можна, він відповідав сам за себе.»

6. Порівняйте! Складіть план порівняльної характеристики образів Тома і Гека.

Якості характерів Тома і Гека.

Обидва - веселі пустуни, але Гек більш досвідчений в життєвих питаннях, він може вижити в будь-якій ситуації, а Том ніколи не знає, куди приведуть його нові фантазії.
Гек самостійніше, ніж Том, не любить підкорятися, виконувати те, чого не хоче.
Том - домашня дитина, він намагається знайти компроміс зі світом дорослих, влаштувати все так, щоб всім було добре. Яскраве підтвердження цьому - випадок з фарбуванням паркану.

Чому Том і Гек - друзі?

Обидва хлопці - з різних соціальних верств, тому тітка Поллі не дозволяє Тому дружити з Геком. Проте у них є дуже важливі для дружби загальні речі: однакова любов до свободи й пригод, ніяк сприйняття насильства і примусу, почуття