Народні казки. Яйце-райце







Поміркуй!

Що стало причиною війни між царем-жайворонком і царицею-мишею?

Причиною війни між царем-жайворонком і царицею-мишею стало одне зайве зерно пшениці, яке залишилося після ділення врожаю. Кожен з них вважав, що це зерно має належати йому, і через це виник конфлікт.

Кого жайворонок і миша залучили до розв’язання своєї суперечки?

Жайворонок залучив до війни всіх птахів, а миша - всіх звірів. Крім того, миша також залучила комах, наказавши їм підкусити птахам крила, щоб ті не могли літати.

Хто, на твою думку, є переможцем у цій війні?

Переможцем у цій війні, схоже, є цариця-миша та її союзники звірі й комахи. Завдяки хитрості миші, яка наказала комахам підкусити крила птахам, птиці не могли літати й воювати ефективно. Коли жайворонок намагався піднятися в повітря, птахи падали на землю через відсутність пір'я на крилах. Таким чином, хитрість і стратегічний задум миші привели до її перемоги у війні.

Поміркуй!

Чому стрілець пожалів орла?

Стрілець пожалів орла, тому що птах став благати його про це. Орел переконав стрільця, що може стати йому у великій пригоді, якщо той його не вб'є, а натомість вигодує, доки відростуть крила.

По скільки разів повторюються важливі події у казці? Коротко перекажи ці епізоди.

У казці важливі події повторюються тричі:

а) Орел тричі просить стрільця не вбивати його, обіцяючи йому велику пригоду.

б) Стрілець тричі цілиться в орла, але щоразу опускає зброю.

в) Орел тричі просить стрільця зарізати для нього худобу (корову, ялівку, бугая), обіцяючи, що відростить крила.

Чи стане орел, на твою думку, у пригоді стрільцеві?

Навряд чи орел стане у пригоді стрільцеві.

Поміркуй!

Чому лише батько орла згодився віддати яйце-райце стрільцеві?

Лише батько орла згодився віддати яйце-райце стрільцеві, бо для батьків найбільше щастя - повернення свого сина живим і неушкодженим. Дядько та брат орла, ймовірно, не мали таких сильних почуттів та прихильності до нього, тому відмовили віддати чарівне яйце.

Чи виконає орел обіцянку, дану стрільцеві? Поясни свою думку

Навряд чи орел виконає обіцянку, дану стрільцеві. У казці показано, що орел вчинив зі стрільцем жорстоко, кидаючи його з висоти, щоб провчити. Тому малоймовірно, що після отримання яйця-райця орел буде відданим і вдячним супроводжувачем стрільця.

Яке «магічне число» трапилося тобі в прочитаному уривку? Яке прислів’я є у ньому? Як ти розумієш його зміст?

У прочитаному уривку кілька разів трапляється "магічне число" три: а) Орел тричі просить стрільця не вбивати його. б) Стрілець тричі цілиться в орла. в) Орел просить зарізати для нього три голови худоби. г) Орел демонструє стрільцеві свої відчуття під час третього націлювання на нього.

Прислів'я, яке є в уривку: "Добрий козак усе по волі ходить". Воно означає, що справжній козак (вільна, мужня людина) завжди діє за власною волею, а не з примусу.

Поміркуй!

Чи став стрілець щасливим, коли забагатів? Поясни чому

Ні, стрілець не став щасливим, коли забагатів, отримавши чарівне яйце-райце. Адже ціною за це багатство стало життя його первістка - змія забрала новонародженого сина як плату за допомогу повернути худобу в яйце. Тож хоча він і розбагатів, але втратив дитину, що, безумовно, затьмарило його радість.

Чи по силі синові стрільця були завдання змії? Обґрунтуй своє твердження

Завдання, які змія поставила перед сином стрільця, були нереальними та нездійсненними для однієї людини за одну ніч. Викорчувати цілий луг, зорати його, посіяти пшеницю, зібрати врожай, звести його в копи й спекти хліб - це колосальний обсяг роботи, який не під силу виконати одній людині за такий короткий термін.

За якої умови зміїна дочка погодилася допомогти синові стрільця? Як ти думаєш, чи зможе вона посприяти у виконанні завдань змії?

У казці згадується, що зміїна дочка погодилася допомогти синові стрільця за умови, що він одружиться з нею. Оскільки зміїна дочка - істота з надприродними здібностями, цілком імовірно, що за її допомогою завдання змії можна буде виконати. Адже чари та магія дозволять їй ефективно прискорити або навіть здійснити самі роботи в надприродний спосіб.

Поміркуй!

Які завдання поставила змія синові стрільця?

  • За одну ніч викорчувати луг, зорати його, посіяти пшеницю, зібрати врожай, звести в копи та спекти хліб.
  • Розкопати гору і спрямувати річку Дніпро через це місце, збудувати комори для зберігання пшениці.
  • Впіймати золотого зайця.

Чи допомогла зміїна дочка йому в їх виконанні?

Так, зміїна дочка допомогла синові стрільця виконати перші два завдання змії. За одну ніч вона зачарувала луг, змусивши його самому зоратися, засіятися, визріти й видати пшеницю. Також вона розкопала гору й спрямувала Дніпро на це місце, звівши комори.

Чи можуть події, зображені в казці, відбуватися в реальному житті? Поясни свою думку

Події, зображені в казці, навряд чи можуть відбуватися в реальному житті. Це фантастична казка з елементами чарівництва та магії. В реальності неможливо викорчувати луг, виростити пшеницю, розкопати гору та звести комори за одну ніч. Також існування істот з надприродними здібностями, як-от зміїна дочка, не відповідає дійсності. Тож події казки є вигадкою, алегорією, що несе певні моральні настанови та повчання, але не відбивається в буквальному сенсі в реальному світі.

Поміркуй!

Завдяки чому головним героям та героїням казки вдалося подолати перешкоди на своєму шляху?

Головним героям та героїням казки вдалося подолати перешкоди на своєму шляху завдяки допомозі та чарівним здібностям зміїної дочки. Саме вона використовувала магію, щоб виконати нездійсненні завдання змії за одну ніч - розорати луг, виростити пшеницю, розкопати гору й спрямувати Дніпро, збудувати комори. Також вона ж перетворилася на золотого зайця, щоб син стрільця міг виконати останнє завдання.

Які чарівні перетворення відбувалися з ними?

У казці відбувалися такі чарівні перетворення:

  • Зміїна дочка виконувала складні завдання за допомогою чарів.
  • Зміїна дочка перетворилася на гадюку, коли син стрільця мав зловити золотого зайця.
  • Згодом вона перетворилася на стару бабу, випробовуючи героя.
  • Нарешті, зміїна дочка перетворилася на самого золотого зайця, щоб допомогти героєві.
  • Коли їх почала переслідувати змія, дочка перетворилася на пшеницю, а героя - на діда-сторожа.

Поміркуй!

Які чарівні перетворення допомогли щастю молодих?

Щастю молодих допомогли такі чарівні перетворення зміїної дочки: вона перетворилася на жниво пшениці, а парубка - на діда, щоб сховатися від переслідування змія. Потім, коли сама змія кинулася наздоганяти, дочка перетворила парубка на річку, а себе - на рибу-окуня. Завдяки цьому вони змогли сховатися від змії й врятуватися, коли та луснула, намагаючись випити всю воду в річці.

Які звичаї та традиції українського народу знайшли відображення в народній казці «Яйце-райце»?

У казці знайшли відображення такі українські звичаї та традиції:

  • Важливість сімейних цінностей та продовження роду (мотив народження сина).
  • Шанобливе ставлення до батьків (син виконує умову змії заради порятунку від батька).
  • Землеробські мотиви (оранка, сівба, жнива).
  • Мотиви фольклору (перетворення, чари, існування міфічних істот).

Які моральні цінності утверджуються в цьому творі?

  • Вірність, вдячність та любов (син прагне звільнити батька від зобов'язань перед змією).
  • Мужність, відвага (син не цурається складних випробувань).
  • Допомога ближньому (зміїна дочка допомагає парубкові).
  • Добро перемагає зло (молоді герої долають підступну змію).
  • Хитрість і кмітливість цінуються (допомагають вирішити складні завдання).

Деякі народні казки можуть мати ознаки їх різних видів. Подумай, ознаки яких видів має казка «Яйце-райце». Поясни свою думку.

Казка "Яйце-райце" поєднує ознаки кількох видів народних казок:

Героїко-фантастичні (чарівні) казки:

  • Наявність чарівних елементів, надприродних здібностей у героїв.
  • Міфічні істоти (змія, зміїна дочка).
  • Нездійсненні для звичайної людини завдання.

Соціально-побутові казки:

  • Опис життєвих ситуацій (борги, одруження, традиції).
  • Повчальні моменти, протиставлення добра і зла.
  • Реалістичні побутові деталі.

Елементи казок про тварин:

  • Перетворення зміїної дочки на тварин.
  • Тваринні образи для зображення людських рис.

Поміркуй!

Подумай над походженням слова «казка». Поясни, як воно утворилося

Походження слова "казка" пов'язують зі словом "казати". Очевидно, назва походить від того, що ці твори спочатку усно розказували, "казали" з уст в уста.

Які народні казки відомі тобі з початкової школи? Яка з них стала твоєю улюбленою? Чому? Коротко розкажи її своїм друзям і подругам. Постав декілька запитань до них, щоб з’ясувати, чи уважно вони слухали казку.

З початкової школи мені добре запам'яталися такі народні казки, як "Колосок", "Ріпка", "Котигорошко", "Лисичка-сестричка і Вовчик-братик". Моєю улюбленою була казка "Колобок". Вона сподобалася своєю динамічністю, гумором і чудовими героями - тваринами, які зустрічалися Колобку на шляху.

Цікаво, хто з вас також любить цю казку?

А яка ваша улюблена казка з дитинства?

У ній також йдеться про пригоди чарівної істоти чи тваринок?

Уважно розглянь схему «Ознаки народної казки» та прокоментуй кожну з ознак прикладами з казки «Яйце-райце» або з іншої прочитаної тобою народної казки.

Традиційний зачин ("Жили-були...") - типовий для казки "Яйце-райце": "Колись була птиця жайворонок царем, а царицею - миша..."

Казки мають чарівні, дивовижні елементи - як от чарівне яйце, що випускало скот, перетворення дівчини на різних істот тощо.

Дійові особи часто наділені надлюдськими, героїчними якостями - син стрільця зміг виконати всі нездійсненні завдання змії.

Вічна боротьба Добра зі Злом - парубок із дівчиною долають підступну змію.

Трапляються магічне число 3.

Поміркуй!

Зіскануй QR-код і прослухай ще раз казку «Яйце-райце», уважно стежачи за її текстом у підручнику, та виконай такі завдання:

Поділи казку на частини. Дай кожній із них заголовок.

Поділ казки на частини та заголовки:

І частина. Зародження конфлікту ("Суперечка за зайве зерно")

ІІ частина. Виконання завдань для змії ("Три нездійсненні випробування")

ІІІ частина. Перемога над змією та звільнення ("Перетворення та порятунок")

ІV частина. Повернення та забуття ("Забута наречена")

Зверни увагу на початок казки, її кінцівку. Чи всі частини пов’язані між собою за змістом? Як ти думаєш, чому?

Так, всі частини пов'язані між собою за змістом і утворюють єдину розповідь з початком, кульмінацією та розв'язкою. Це типова композиція народної казки.

Виділи в тексті казки ознаки казок про тварин, героїко-фантастичних (чарівних), соціально-побутових. Яких ознак більше?

У казці присутні ознаки:

  • Казок про тварин (перетворення дівчини на різних тварин)
  • Героїко-фантастичних (чарівні дії та перетворення, нереальні випробування для героя)
  • Соціально-побутових (згадки побуту, весілля, родини)

Найбільше ознак характерних для героїко-фантастичної казки.

Зверни увагу, як герої/героїні народної казки звертаються один до одного/одна до одної. Випиши в зошит звертання, повтори слів, прислів’я та приказки.

Звертання: "голубчику", "сину" , "чоловіче", "дядьку" і т.д.

Повтори слів: "ото", "як", "щоб".

Приказки: "Добрий козак усе по волі ходить".

Подумай, що із зображеного в казці можливе в реальності, а що є чарівним, магічним. Зроби узагальнення за допомогою таблиці.

Реалістичні Фантастичні
Землеробство Чарівне яйце-райце
Родинні стосунки Перетворення людей на тварин/предмети
Весільні обряди Надприродні здібності героїв
Тваринництво Розмова тварин людською мовою

Поясни, що таке гіпербола. Знайди приклади використання гіперболи в тексті казки.

Гіпербола - навмисне перебільшення певної ознаки, риси для підсилення художнього ефекту. Приклади гіперболи: "орел поніс аж у хмару", "змія надумала всю воду з річки випити".

Поміркуй!

Розглянь ілюстрації К. Штанко до народної казки «Яйце-райце». Чи так ти уявляв/уявляла головних героїв/героїнь твору? Хто з них тобі найбільше сподобався й запам’ятався? Чому?

Чи вдалося мисткині відобразити характер головних героїв/героїнь казки? Поясни свою думку.

Ілюстрації К. Штанко дуже яскраво та живописно передають атмосферу та головних персонажів казки "Яйце-райце". На перший погляд вони повністю відповідають моїм уявленням про героїв цього твору.

Найбільше мені запам'яталася зміїна донька - головна героїня казки. Художниця надзвичайно вдало передала її вроду, грацію та чарівність. У той же час в її погляді відчувається рішучість та сила волі, що так допомогли їй здолати всі перешкоди.

На мою думку, К. Штанко цілком вдалося відобразити ключові риси характерів головних персонажів. Царські образи жайворонка та миші втілюють їхню гордовитість і суперечливість через дрібницю. А прості, але шляхетні обличчя молодят уособлюють духовну красу, відвагу, жертовність та кохання, що допомогло їм перемогти зло.

Загалом, ілюстрації К. Штанко надзвичайно колоритні, яскраві та емоційно насичені. Вони відмінно доповнюють текст казки та роблять її ще більш захопливою для читачів.

Підсумуй!

Які події казки «Яйце-райце» тебе найбільше вразили?

Мене найбільше вразили епізоди, де зміїна дочка проявляла свої надприродні здібності - виконувала нездійсненні завдання змії, перетворювалася на різних істот і предмети, щоб допомогти героєві. Це було дуже захопливо та казково.

До якого виду казок належить цей твір?

Казка "Яйце-райце" належить до героїко-фантастичного (чарівного) виду завдяки наявності фантастичних подій, чарівних перетворень, неймовірних завдань та надприродних здібностей героїв.

Схарактеризуй одного із героїв/героїнь казки

Зміїна дочка - головна героїня казки. Вона наділена надзвичайними магічними силами, розумом та хитрістю, які допомагають їй долати всі перешкоди. Разом з тим вона добра, щира і жертовна у коханні до парубка.

Як ти думаєш, завдяки чому герої/героїні казки «Яйце-райце» змогли стати щасливими?

Герої казки змогли стати щасливими завдяки вірності та відданості одне одному, готовності йти на самопожертву, а також завдяки надприродним здібностям зміїної дочки, її розуму та хитрощам.

Поміркуй і розкажи, які звичаї і традиції, описані в казці, тобі хотілося б зберігати в колі своїх рідних і близьких.

З описаних у казці звичаїв та традицій мені хотілося б зберігати в колі своїх рідних повагу до батьків, продовження роду, працьовитість та гостинність. А також відзначати родинні свята та обряди в українських народних традиціях.

Оціни за допомогою смайлика свої знання про вивчений матеріал.

Оцінюю свої знання позитивно, казка мені дуже сподобалася і запам'яталася.