Микола Вінграновський. Гусенятко







Чому мама-гуска заплакала?

Мама-гуска заплакала, бо розуміла, що їм належить відлітати, а гусенятко щойно вилупилось із яйця і ще зовсім слабке, не готове до перельоту.

Яка небезпека чекала на новонароджене гусенятко?

На гусенятко чекала велика небезпека залишитися самому, без батьків. Адже йому було занадто рано народжуватися, всі гуси вже збиралися у вирій. Тому воно ризикувало не пережити зиму самотужки.

Чому старій гусці вперше не захотілося жити?

Їй було важко залишити немічне гусеня саме в холодну зиму. Адже вона розуміла, що воно гине.

Як говорять зазвичай у таких життєвих ситуаціях?

У таких складних життєвих ситуаціях зазвичай кажуть:

  • Не варто здаватися, поки є хоч якась надія.
  • Потрібно боротися до кінця і робити все можливе.
  • Знайдуться добрі люди, які допоможуть.
  • Усе буде добре, головне — не опускати крила.

Мабуть, саме такі слова підтримки й потрібні були старій гусці в ту хвилину.

Про яку небезпеку говорить гусак?

Гусак говорить про небезпеку полювання на птахів. Він попереджає гуску, щоб вона обережно летіла над озиминою, бо там можуть чатувати мисливці.

Поясни значення епітета «горіховий». Які почуття викликає образ горіхового неба?

Епітет "горіховий" підкреслює коричневий колір неба. Це викликає теплі почуття, асоціації з домашнім затишком.

Чи можна цей уривок назвати портретом? Обґрунтуй свою думку

Є деякі риси портрета, адже подано стислу характеристику зовнішності гусака.

Пригадай, як називають опис героя в літературі.

Опис зовнішності та характеру літературного героя в художньому творі називається портретом.

Як ти оцінюєш це рішення батька? Чи правильно він зробив, що відпустив у вирій родину?

На мою думку, батько-гусак вчинив правильно, що відпустив сім'ю у вирій. Адже для дорослих птахів і старших гусенят шанси вижити під час перельоту були більшими, ніж залишатися тут на зимівлю.

Які настанови дає батько-гусак?

Він дав такі настанови:

  • Летіть уночі та в мряці, щоб вас не помітили.
  • Тримайтеся низько над морем.
  • Вибирайте дощові та темні ночі.
  • Долетіть до заповідника і там відпочиньте.

Чому було так важливо долетіти до заповідника?

До заповідника було важливо дістатися, бо там птахів не полюють і можна безпечно перепочити та набратися сил для подальшого перельоту.

Чи можна полювати на тварин і птахів у заповіднику?

Ні, в заповідниках суворо заборонено полювання, у тому числі на тварин і птахів. Там створені умови для їх охорони та відновлення чисельності.

Чому вночі приходить якась важкість?

Вночі приходить важкість, бо настає темрява, всі звуки посилюються, з'являється відчуття тривоги. Людина почувається беззахисною перед невідомістю ночі.

Знайди в тексті рядки, які підтверджують думку, що тато-гусак — турботливий і уважний

Рядки, що підтверджують турботливість гусака:

"Гусак нагнув шию і послухав, чи дихає гусенятко".

"Гусенятко забилося йому під живіт, під лапи, заплакало-запищало".

Які небезпеки чатували на батька та гусенятка?

На гусака та гусеня чекали такі небезпеки:

  • напад хижаків (ондатра хотіла з'їсти гусеня)
  • полювання мисливців
  • розлив річки, який міг змити гніздо

Як необдуманий вчинок малого гусеняти став причиною небезпеки?

Необдуманим вчинком гусеняти, що спричинив небезпеку, був його плач та писк, коли наблизилися ондатри.

Своїми звуками гусеня привернуло увагу хижаків до гнізда. Адже воно ще зовсім слабке і беззахисне, а тато-гусак сам не може відбитися від двох ондатр.

Гніздо гусака потрапило в течію

Чи можна сказати, що гусак опинився між двох вогнів?

Так, можна сказати, що гусак опинився між двома небезпеками:

  1. з одного боку - наближалася баржа, звідки його вже намагалися спіймати;
  2. з іншого - йшли рибалки, які теж становили загрозу для птаха.

Що означає вислів «народитися в щасливій сорочці»?

Вислів "народитися в щасливій сорочці" означає народитися вдалим, талановитим, щасливим. Тобто людина з самого народження має в житті успіх, таланти, везіння.

Чи був ти коли-небудь на риболовлі? Якщо так, то опиши, як це було

Особисто я ніколи не був на риболовлі. Але читав, що це захоплююче хобі для багатьох. Потрібно вміти вибрати спорядження, наживку, місце для ловлі. І звичайно, терпіння чекати, поки вдасться щось зловити.

Чи міркував/міркувала ти колись, наскільки певні розваги людини є небезпечними для природи? Якщо так, то якого висновку ти дійшов/дійшла?

Так, я замислювався, що деякі розваги людей можуть зашкодити природі. Наприклад, масовий відпочинок на узбережжі, сміття після пікніків, вирубування ялинок на Новий рік. Люди часто не замислюються про наслідки. А результат - забруднення, нестача ресурсів, проблеми для флори й фауни. Тому потрібно більше дбати про екологію під час відпочинку.

Зверни увагу, що в цьому уривку нема вказівки на автора слів — доводиться здогадуватися, хто саме говорить.

На мою думку, автор навмисно не вказує, хто саме говорить, щоб створити враження хаотичності та емоційної напруженості ситуації. Читач має здогадуватися з контексту, хто є мовцем.

Чому автор обрав такий прийом? Чи передає він схвильованість, емоційну напругу?

Такий прийом дозволяє краще передати схвильованість, поспіх, з яким герої намагаються вирішити долю знайденого гусеняти. Кожен хоче взяти його до себе, перебивають один одного.

Про що йдеться в цьому уривку?

В уривку йдеться про те, що гусеня врятувалося після падіння у воду і його знайшов робітник-сталевар та його дружина Валя. Вони намагаються влаштувати пташеня в себе, але сусіди та діти теж просять віддати їм гусеня. Сперечаються, кому саме його залишити.

Поміркуй і дай відповідь

1. Про що йдеться у творі? Як ти вважаєш, із якою метою автор написав такий твір? Сформулюй тему та ідею твору

Тема твору - життєвий шлях гусака та його гусеняти. Автор показує пригоди птахів, їх випробування та боротьбу за виживання.

Ідея - не здаватися навіть у найскладніших ситуаціях, боротися до кінця, допомагати один одному.

2. Поміркуй, чому твір має таку назву. Який заголовок дібрав би/дібрала б ти? Чому?

Назва "Гусенятко" акцентує на маленькому пташеняті, його долі. Але це лише частина твору. Тому я б дала назву "Випробування гусака", щоб охопити всю оповідь.

3. Поділи текст на частини і добери до кожної з них заголовок. Склади цитатний план твору. Намалюй ілюстрації до кількох його пунктів. Спробуй відобразити час і простір подій на цих малюнках-схемах. Презентуй свою роботу однокласникам/однокласницям

Умовний поділ на частини:

  1. Життя гусей до появи гусеняти
  2. Народження запізнілого гусеняти
  3. Розлука гусака та гусеняти
  4. Пригоди гусака
  5. Пригоди гусеняти
  6. Зустріч батька та дитини

4. Наведи докази, що в сім’ї головного героя поважають родинні цінності

Докази поваги до родинних цінностей у сім'ї гусака:

  • Турбота про дружину та дітей, небажання залишати їх у небезпеці.
  • Намагання врятувати навіть запізніле гусенятко, не кинути його напризволяще.
  • Пошуки загубленого гусеняти, невтомні спроби возз'єднатися з ним.

5. Відпочиваючи на природі, простеж, наскільки чистим є довкілля. Створи плакат, який закликає берегти довкілля, прибирати за собою

На жаль, під час відпочинку на природі часто можна побачити сміття, що залишили туристи чи місцеві жителі. Це шкодить флорі та фауні. Тому варто закликати прибирати сміття, шанувати красу довкілля.

6. Чому стверджують, що природа — наш дім?

Природа - це наш спільний дім, основа існування всього живого. Ми повинні дбайливо ставитися до неї, адже вона дає нам їжу, повітря, ресурси. Знищуючи природу, ми руйнуємо власне майбутнє.

7. Перейди за QR-кодом і прочитай матеріал про екологічні небезпеки. Що можна зробити сьогодні, щоб уникнути катастрофи завтра?

Щоб уникнути екокатастрофи, потрібно:

  • Зменшувати споживання, економити ресурси.
  • Переходити на "зелені" джерела енергії.
  • Очищати викиди в атмосферу та водойми.
  • Зберігати ліси, степи, заповідники.
  • Виховувати екосвідомість у людей.

8. Поміркуй і розкажи, як розкрита екологічна тема.

Екологічна тема розкривається через долю диких тварин, залежних від стану природи. Їх виживання під загрозою через байдужість людини. Автор закликає берегти птахів і всю живу природу.