Мудрість народних казок







Перевірте себе

1. Назвіть відомих вам збирачів народних казок. Чому шановні вчені записували фольклорні казки?

Російський фольклорист - Олександр Миколайович Афанасьєв, французький - Шарль Перро, німецькі - Брати Грімм. Всі вони хотіли зберегти скарби народної творчості, щоб ті не зникли назовсім.

2. Поясніть, що означають вирази «читати твір у перекладі» і «читати твір в оригіналі». Чому під час читання творів закордонних авторів важливу роль відіграє якість перекладу?

Читати твір в оригіналі - значить читати його тією мовоюна якому він був написаний. Наприклад: Червона Шапочка була написана французькою мовою.

Читати твір у перекладі - означає, що твір був написаний однією мовою, а потім переведений на іншу. У таких випадках важливу роль грає правильність та якість перекладу, оскільки від перекладу залежить наскільки точно було передано зміст твору.

3. Дайте визначення поняття «антитеза».

Антитеза - різке протиставлення героїв, характерів або явищ.

Запитання та завдання прочитаним творам

1. Назвіть позитивних і негативних персонажів казки «пані Метелиця». Кому з них ви співчуваєте, кого засуджуєте? Чому?

Позитивні: Пані Метелиця, падчерка. Негативні: мачуха і її рідна дочка. Я співчуваю падчерці ", Тому що вона повинна була робити всю роботу і на неї кричали навіть за найменшу провину. Засуджую мачуху, бо вона була зла до нерідної дочки, а також її рідну дочку, оскільки вона була лінива і жадібна.

2. Як ставилася вдова до пасербиці й власної доньки? Було таке ставлення справедливим?

Вдова любила свою ледачу дочка і весь час кричала на працелюбну пасербицю. Це було несправедливо, тому що дівчина робила всю роботу по дому.

3. Через які випробування сестри пройшли в підземному світі? Як вони поводилися під час цих випробувань? Було в їхній поведінці щось несподіване для вас?

Сестри спочатку зустрілися з пічкою, в якій був хліб. Хороша вийняла його, а лінива пройшла повз. Потім вони зустрілися з яблонею. Хороша обтрусила яблука, а лінива не допомогла. У Пані Метелиці пасербиця працювала старанно, а лінива нічого майже не робила. Несподіване було те, що лінива спочатку погодилася то робити.

4. Як пані Метелиця винагородила кожну з героїнь? Чи вважаєте ви таку винагороду заслуженою?

Добру дівчину вона нагородила золотом, а ледачу - смолою. Я вважаю, що кожна дівчина отримала те, що заслужила.

5. Знайдіть приклади застосування прийому антитези в зображенні дочки і падчерки.

Пасербиця була красива і роботяща, а рідна дочка погана і лінива. Працьовита дівчина ненароком впустила починок в колодязь, а лінива кинула його туди спеціально.

6. Доведіть, що «пані Метелиця» відноситься до чарівних казок.

Це чарівна казка, тому що в ній є чарівні істоти: яблуня і піч, які розмовляють. У казці присутні випробування, які складалися з 3 частин. Це притаманне чарівних казок. Казка закінчується перемогою добра над злом.

7. Порівняйте казки «пані Метелиця» і «Попелюшка» Яких відмінностей в них набуває «мандрівний» сюжет про злу мачуху і хорошу пасербицю?

У Попелюшки було дві злі сестри й добра фея, яка допомагала Попелюшці. У Пані Метелиця роль феї виконує Пані Метелиця. Попелюшка їздила на бал і не виконувала ніяких випробувань. Крім того, в Пані Метелиця рідна дочка також спробувала пройти випробування, чого не було в Попелюшці.

Запитання та завдання для компетентних читачів

ПЕРШИЙ РІВЕНЬ

1. Назвіть фольклорні казки, які ви прочитали в підручнику. Якими народами складено ці казки?

  • «фарбований шакал» - індійська народна казка,
  • «Хлопчик-мізинчик» - японська народна казка,
  • «пензлик Малянов» - китайська народна казка,
  • «Третя подорож Синдбада» - арабська народна казка.

2. Про що йдеться в казці про фарбованого шакала?

У казці про фарбованого шакала мова йде про шакала, який впав в чан з фарбою і став синього кольору. Звірі в лісі подумали, що це невідомий звір і стали називати його царем. А коли дізналися, що шакал їх обманював - розірвали його.

3. Хто з персонажів поміщених в підручнику народних казок постійно знаходився в морських подорожах? Які пригоди цього героя вам запам'яталися?

У постійних подорожах знаходився Синдбад. З його третьої подорожі дізнаємося, що він побував на острові, де жили мавпи схожі на людей і людожер, потім він опинився на іншому острові, де жив страшний дракон. Але все ж він врятувався і залишився живий.

ДРУГИЙ РІВЕНЬ

1. У чому полягала чарівна сила пензлика Маляна в китайській народній казці?

Чарівна сила пензлика полягала в тому, що малюнки, які були їм намальовані оживали і ставали реальними.

2. У чому виявилася відвага Іссумбосі, героя японської народної казки?

Відвага Іссумбосі проявилася в тому, що не дивлячись на свій зріст він встав на захист дочки вельможі і вступив проти страшних чудовиськ.

3. Чим завершилася казка «пані Метелиця»?

В кінці казки Пані Метелиця нагородила працьовиту дівчину золотом, а лінива отримала в подарунок смолу.

ТРЕТІЙ РІВЕНЬ

1. Що таке антитеза? Наведіть приклади використання цього прийому в прочитаних вами народних казках.

Антитеза - різке протиставлення героїв, характерів або явищ.

Антитеза була використана в казці «пані Метелиця». Пасербиця була красива і роботяща, а рідна дочка погана і лінива. Працьовита дівчина ненароком Вірон починок в колодязь, а лінива кинула його туди спеціально.

2. Доведіть, що образ фарбованого шакала з однойменної індійської казки є алегорією певних людських якостей.

Образ шакала зображає такі людські якості як лицемірство, любов до влади, брехливість.

3. Як називається збірник, до якого увійшли казки про Сіндбада- мореплавця? Чому вона так називається? Що вам відомо про цю збірку?

Збірник називається «Тисяча і одна ніч». Збірник формувався протягом багатьох століть з казок різних арабських країн. Назву таку отримала завдяки казці «Тисяча і одна ніч», В якій Шахерезада розповідала казки тисячу і одну ніч цару Шахріяру.

ЧЕТВЕРТИЙ РІВЕНЬ

1. Як зазвичай побудовані чарівні казки? Проілюструйте свою відповідь прикладами з прочитаних народних казок.

Сюжет чарівної казки складається з зачину, потрійного повторення і кінцівки. казка про «Хлопчика - пальчик» починається словами:

«Давно колись жили чоловік і жінка ...» - це типовий початок для чарівних казок. В кінці Іссумбосі став великим і одружився на дочці вельможі. Це також характеристика чарівної казки. А ще в казці присутні чарівні істоти - Чудовисько в людській подобі.

2. Які сюжети називаються «мандрівними»? У яких з вивчених вами казок використано «бродячі» сюжети? Охарактеризуйте головного героя (героїню) одного з цих творів.

Мандрівні сюжети - ті сюжети, які зустрічаються в казках різних народів світу. Наприклад, про злу мачуху і падчерки, або про богатиря і змія. Мандрівним сюжетом можна назвати сюжет казки «пані Метелиця». Головна героїня - пасербиця. Вона добра, розумна, працьовита.

3. Визначте тип кожної з фольклорних казок, поміщених в підручнику. Відповідь обґрунтуйте.

  • «фарбований шакал» - індійська народна казка-казка про тварин,
  • «Хлопчик-мізинчик» - японська народна казка,
  • «пензлик Малянов» - китайська народна казка,
  • «Третя подорож Синдбада» арабської народна казка. - чарівні казки.

Як сприймали Пушкіна його сучасники?

Вони ним захоплювалися. Навіть його ім'я вважалося чудотворним. Його називають сонцем російської поезії і безсмертним генієм.