Маестро витончених сказок







Перевірте себе

1. Розкажіть про дитинство Уайльда. Що вплинуло на розвиток його літературного хисту?

Вся сім'я Уайльда захоплювалася фольклором. Його батько записував багато легенд і казок. Це стало основою для творчості маленького хлопчика. Мати писала вірші. У будинку у них завжди влаштовували літературні зустрічі.

2. Чим письменник відрізнявся серед студентів університету?

В університеті він показав себе як людина непересічна, незалежна, розумна і дотепна. Деякі його висловлювання цитували далеко за межами університету.

3. Перечитайте рубрику «Авторитетна цитата. Про які особливості казок Уайльда розповідає російський дослідник?

Особливості казок Уайльда полягають в тому, що він намагається показати розбіжність: між мрією і реальність, любов'ю і ненавистю, красою і буденність світу. Його казки зазвичай не схожі на всі інші, тому що вони сумні.

Запитання та завдання прочитаним творам
1. Чому Хлопчик-зірка виховувався в родині Лісоруба? Як він ставився до своїх названих батькам? Наведіть приклади з тексту.<

Двоє лісорубів повертаючись додому знайшли немовля в кущах і один з них вирішив забрати його додому. Коли хлопчик почав підростати, то був від дуже красивий, але в той самий час гордий, себелюбний і жорстокий. Прийомних батьків він не слухав і тільки зверхньо посміхався: «... він тільки стояв понуро і посміхався зневажливо, а потім втік до своїх ровесників і знову верховодив ними.»

3. Чим відрізнявся Хлопчик-зірка від своїх однолітків? На чому трималася його влада над іншими дітьми?

Хлопчик був красивий, вмів танцювати, співати та грати на сопілці. Всі діти йшли за ним всюди, а він насміхався над ними, і наказував що робити. Вони слухали його і скоро теж стали безсердечними.

4. Чому герой втратив свою красу?

Хлопчик втратив свою красу, тому що прогнав рідну матір і навіть не захотів з нею спілкуватися.

5. Через які випробування довелося пройти Хлопчику-зірці, щоб заслужити прощення? Які наслідки своїх жорстоких вчинків він усвідомив під час покарання?

Спочатку хлопчик зустрівся з усіма живими створіннями, над якими поглумився. Всі від нього тікали і не хотіли допомагати. Правоохоронці міста посміялися над ним і продали в рабство чаклуна. Він зрозумів, що робив неправильно і хотів отримати прощення.

6. Що змушувало героя кожен раз віддавати монету прокаженому? Які душевні якості з'явилися у хлопчика протягом служби в поганого Чаклуна?

Хлопчик кожен раз шкодував жебрака і віддавав йому монетку. Він почав цінувати й розуміти інших людей, став хорошому і милосердним.

7. Зазвичай в казках краса і добро нероздільні: красиві персонажі мають добру душу і навпаки. Однак в казці Уайльда цей зв'язок порушений. Як ви вважаєте, чому?

Таким чином автор хотів показати, що не все, що гарне ззовні таке ж гарне всередині. Іноді гарні люди черстві і безсердечні всередині. І навпаки, люди, які не мають зовнішньої краси - красиві і добрі всередині.

Запитання та завдання для самостійної роботи частина 1 

1. Що було незвичайного в народженні Момотаро? У яких казках описано подібні ситуації? Назвіть українську народну казку, герой якої теж народився з рослини.

Момотаро народився з персика. Він бувмаленьким, алее швидко виріс і став красивим. Ця казка схожа на сюжет Дюймовочки, але вона була дівчинка і не росла. Герой української народної казки Котигорошко також народився з горошини.

2. Як в Момотаро з'явилися друзі?

У Момотаро були собака, фазан і мавпа. Вони пішли з ним на подвиги, тому що він пригостив їх коржем.

3. Завдяки чому Момотаро переміг чудовиськ?

Йому допомогли його друзі. Фазан видзьобав очі чудовиську, мавпа дряпала їх, а собака кусала за ноги.

4. Порівняйте образи Іссумбосі і Момотаро. Назвіть їх загальні риси.

Обидва вони були відважні. Вони не боялися чудовиськ і були хоробрими. Обидва пішли з дому в пошуках пригод і обидва стали багатими наприкінці.

Запитання та завдання для самостійної роботи частина 2

1. Як обійшлися з ослом, собакою, котом і півнем їх господарі?

Коли тварини вже стали неспроможні служити своїм господарям їх вирішили позбутися. Дізнавшись про це, тварини втекли з дому.

2. Які риси характеру допомогли героям уникнути лихої долі?

Герої були розумні і талановиті і вирішили заробляти собі на життя співом і музикою.

3. Що допомогло тваринам перемогти розбійників? Які риси характеру герої виявили в цій пригоді?

Герої показали свій розум і кмітливість, а ще хоробрість і вміння працювати в команді. Саме завдяки цьому їм і вдалося перемогти розбійників.

4. Хто з бременських музикантів вам найбільше сподобався? Чому?

Мені найбільше сподобався кіт. Тому що він був хитрим і розумним.

Запитання та завдання для самостійної роботи частина 3

1. Розкажіть, як мачусі вдалося позбутися принців і Елізи.

Мачуха зачарувала братів, а Елізу віддала іншим людям, але коли дівчинка повернулася до палацу, вона зачарувала і її та зробила дівчину потворною.

2. Що зробила Еліза заради того, щоб зняти чари з братів?

Щоб врятувати братів Елізи довелося рвати кропиву і плести з неї панцирі, а головне вона повинна мовчати й не говорити поки не закінчить роботи. А інакше її брати могли загинути.

3. Які душевні якості виявила героїня, намагаючись врятувати братів?

Еліза виявилася сильною дівчиною і люблячої сестрою. Навіть коли їй сказали, що стратять вона не заговорила. Вона змогла пройти всі перешкоди заради порятунку братів.

4. Які фантастичні події і побутові подробиці з казки вам найбільше запам'яталися?

Найбільше запам'ятався опис моря, коли лебеді несли дівчину через море. А також сила дівчини, яка змогла врятувати всіх своїх братів.

Запитання та завдання для самостійної роботи частина 4

1. Назвіть всі побажання рибалчиної дружини. Про що свідчить цей перелік? Як змінювалося ставлення старої до чоловіка після здійснення кожного з її бажань?

Спочатку баба захотіла нове корито, потім новий будинок, потім бути дворянкою, потім царицею і нарешті володаркою морською. З кожним наступним бажанням ставлення баби до діда все погіршувався і погіршувався.

2. Які недоліки викриває в образі старої автор?

Головний недолік — це жага. Старої було все мало того, що для неї зробила рибка і вона хотіла все більшого і більшого.

3. Простежте за змінами в описах моря протягом розвитку дії. Як ви пояснюєте ці зміни?

Спочатку море було спокійним і тихим. А з кожним разом, коли старий приходив до нього ставало все темніше і більш бурхливим. На мою думку, автор хотів таким чином показати обурення жадібності та нахабства баби.

4. У повсякденній мові досить часто можна почути російський вислів «Залишитися в розбитого корита». Розкрийте його зміст.

Цей вислів означає, що якщо багато бажати і хотіти, не знати міри в бажанням, то можна залишитися без нічого.

Запитання та завдання для компетентних читачів

ПЕРШИЙ РІВЕНЬ

1. Як називається казка про хлопчика, який був покараний за відмову від власної матері? Вкажіть її автора.

Казка називалася Хлопчик - зірка. її автор Оскар Уайльд.

2. Який дар мав справжній соловей з казки Андерсена?

Соловей мав чарівний спів, який зачаровував і міг будити почуття, зцілювати від хвороб.

3. Хто з письменників, згаданих в першій частині підручника, писав віршовані казки?

Олександр Сергійович Пушкін

ДРУГИЙ РІВЕНЬ

1. За що мачуха з пушкінської «Казки про мертву царівну та сім богатирів »зненавиділа свою пасербицю?

За те, що дзеркальце сказав, що падчерка красивіша її.

2. Як були покарані Хлопчика-зірку з однойменної казки Уайльда?

Він став потворним і всі від нього відвернулися, сміялися над ним.

3. Як був врятований від смерті імператора в казці Андерсена «соловей»?

Справжній соловей прилетів і своїм співом зцілив імператора.

ТРЕТІЙ РІВЕНЬ

1. Поясніть антитезу двох солов'їв в казці Андерсена.

Автор хотів показати, що непримітна ззовні пташка може мати сильний голос і почуття, а красива ззовні штучна пташка не маю почуттів, а тільки механізм і записану мелодію.

2. Охарактеризуйте характер царівни з пушкінської «Казки про мертву царівну і сім богатирів».

Царівна була хороша, щира і невибагливий.

3. Визначте основну думку казки Уайльда «Хлопчик-зірка»

Автор хотів показати, що не завжди за красивою зовнішністю ховається красива душа, іноді все навпаки.