Леонід Глібов. Бачить — не бачить. Котилася тарілочка







Бачить — не бачить

Поміркуй і дай відповідь

1. Чи легко відгадати цю загадку? За якими ознаками тобі вдалося розгадати її?

Загадку нескладно відгадати за цими яскравими ознаками книги.

2. Знайди антоніми в загадці. Яку роль вони виконують?

Глібов використовує антоніми (бачить - не бачить, чути - не чує), щоб підкреслити незвичайні властивості книги.

3. Чи можна говорити мовчки? Як ти розумієш цей вислів?

Вислів "мовчки говорить" метафорично означає, що книга передає думки без звуків, через текст.

Поміркуй і дай відповідь

1. Знайди і прочитай описи сонця та ночі. Які художні засоби використав автор у цих описах?

Сонце описане як "золота тарілочка", що котиться по небу. Автор використовує епітети "хорошая, золотая", метафору "золотая тарілочка".

Ніч зображена як "чорна баба" в "чорному жупані", що ховає сонце в "синій туман". Тут теж вжито епітети "чорна", "синій" і метафору "синій туман".

2. Скільки відгадок у загадці «Котилася тарілочка»? Назви їх. За якими ознаками можна знайти відгадку навіть без пояснення автора?

У загадці три відгадки:

  1. Сонце - "золотая тарілочка"
  2. Ніч - "чорна баба"
  3. Комар - "невідомий птах"

Навіть без пояснення автора можна здогадатися, що золота тарілочка - це сонце, за ознаками: світить, горить як жар, радує дітей. Чорна баба - ніч, бо все покриває темрявою, коли "погасне день".

3. Чи є твори «Бачить — не бачить», «Котилася тарілочка» авторськими загадками? Чому?

Так, "Бачить - не бачить" і "Котилася тарілочка" - авторські загадки Леоніда Глібова. Вони мають оригінальний поетичний текст, написаний автором, на відміну від народних загадок, які створювалися і передавалися в усній формі.

4. Чим відрізняються народні загадки від авторських загадок Л. Глібова?

Авторські загадки Глібова відрізняються від народних:

  • мають конкретного автора, а не колективне народне авторство
  • існують у письмовій формі, а не в усній
  • мають розгорнутий поетичний текст, а не лаконічну форму
  • часто містять підказки-пояснення від автора

5. Відшукай в інтернеті загадки Анатолія Качана «Квітка Сонця», «Світов@ павутин@». Чи є вони оригінальними? Чому?

Загадки Анатолія Качана "Квітка Сонця", "Світов@ павутин@" є оригінальними авторськими творами.

6. Що є підказкою того, що Анатолій Качан — твій сучасник?

Підказкою, що Качан - сучасний автор, є використання символу "@" в назві загадки про інтернет.

7. Чому з нетерпінням діти чекали на появу журналу «Дзвінок», у якому свої твори друкував Леонід Глібов?

Діти з нетерпінням чекали журнал "Дзвінок" з творами Леоніда Глібова, тому що:

  • Глібов писав цікаві, дотепні, зрозумілі дітям вірші, загадки, байки
  • Його твори були веселі, розважальні, але й повчальні
  • Читання "Дзвінка" було улюбленою розвагою для дітей того часу, коли не було інших медіа

8. Придумай загадки, щоб відгадками були такі слова: сонце, вітер, тінь.

Загадка про сонце:

Золотаве, променисте, Усміхається барвисто. Рано-вранці пробудилось, Тепло й світло розлилось. Як же звуть його, малята? Відгадайте-но, будь ласка!

Загадка про вітер:

Невидимий, а відчутний, То ласкавий, то лютий. Між дерев гуляє вільно, Жене хмари самовільно. Кораблям надима вітрила, Щоб пливли щасливо й сміло.

Загадка про тінь:

Неначе привид чи мана, За кроком крок іде вона. Без тіла, а жива на диво, Мовчить завжди красномовно. Як сонце світить з висоти, За другом слід її знайти.

9. Як ти розумієш прислів’я «Брехнею світ пройдеш, а назад не вернешся»? Відповідь обґрунтуй письмово.

Це прислів'я означає, що брехня може допомогти досягти якихось цілей, "пройти світ", але потім вона обов'язково зашкодить брехуну. Назад, тобто до чесного життя, брехун вже не зможе повернутися, бо втратить довіру людей.

Прислів'я засуджує брехню і вчить, що чесність - найкраща політика. Хоч іноді обман і може видаватися вигідним, та зрештою він обернеться проти самого брехуна. Люди перестануть вірити тому, хто їх обманював, і не захочуть мати з ним справу. Тож краще жити чесно, щоб зберегти добру славу і довіру.

Брехня руйнує стосунки між людьми, тому вона ніколи не буває виправданою. Навіть якщо правда буває гіркою, вона краща за солодку брехню. Обманом можна легко зруйнувати те, що довго будувалося. Тому прислів'я закликає бути правдивим, щоб не зіпсувати свою репутацію назавжди.

10. Виділи спільні й відмінні риси приказок, прислів’їв і загадок

Приказки, прислів'я і загадки мають такі спільні риси:

  • Це малі фольклорні жанри, тобто короткі твори усної народної творчості.
  • Вони часто мають віршовану форму, легко запам'ятовуються.
  • Передають народну мудрість, досвід, погляди на життя.
  • Використовують художні засоби: метафори, порівняння, епітети тощо.

Відмінності між цими жанрами такі:

  • Приказки - короткі сталі вислови, що влучно характеризують якесь явище, але не мають повчального змісту. Прислів'я - завершені судження повчального характеру.
  • Загадки мають форму хитромудрого питання, на яке треба знайти відповідь. А приказки і прислів'я - це твердження.
  • Прислів'я і приказки дають пораду або оцінку, а загадки розвивають кмітливість, образне мислення.
  • У загадках зміст часто зашифрований, прихований за метафорами. Прислів'я і приказки зазвичай мають прямий зміст.

11. Виконай тестові завдання.

1. Слово «фольклор» з англійської перекладається як

  • А усна народна творчість

2. Прочитай таблицю. У порожній комірці доречно подати слово

Замаскований зміст Метафора
Фольклор загадка

3. Увідповідни жанр і твір

Увідповіднення жанру і твору: 1 - В (Загадка) 2 - А (Прислів'я)

12. Перевір свої знання щодо розділів «Вступ» та «Малі жанри фольклору».

Я можу впевнено сказати, що:

  • Знаю, що вивчатимемо на уроках української літератури: усну народну творчість, твори видатних українських письменників, різні літературні жанри.
  • Розумію і можу пояснити: а) читання важливе в інформаційному світі, бо розвиває мислення, уяву, збагачує знаннями, досвідом, розширює світогляд; б) книги відіграють велику роль у моєму житті: вони розважають, навчають, виховують, надихають, змушують замислитись.
  • Вмію: а) розрізнити спільні риси малих фольклорних жанрів (стислість, поетичність, народна мудрість) і відмінності (загадки мають питальну форму і прихований зміст, прислів'я - повчальні вислови, приказки - влучні образні фрази); б) виразно читати фольклорні твори, передаючи інтонацією їхній настрій і зміст.
  • Знаю: а) загадки, прислів'я і приказки "прикрашені" метафорами, порівняннями, епітетами, римами, ритмом (наприклад, "Язик до Києва доведе", "Книга вік прожити помагає", "Зимою білим цвітом сад зацвів"); б) Леонід Глібов писав віршовані загадки про природу, побут, абстрактні поняття ("Котилася тарілочка", "Хто розмовляє мовчки").
  • Із задоволенням брав/брала участь у проекті "Записник фольклориста/фольклористки", збираючи і записуючи зразки усної народної творчості.