Конспект уроку «Старий і море» — повість-притча Е. Хемінгуея про людину


Мета: допомогти учням глибше усвідомити притчевий характер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток світової художньої прози; розвивати навички характеризування героїв, визначення ідей, особливостей стилю, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, висвітлених у творі; виховувати гуманістичне й оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього,альбоми з репродукціями художників - мариністів Олексія Карамнова та Юрія Завального.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель. «У класиків потрібно вчитися, але не наслідувати їх… У наш час потрібно… перевершити письменників минулого»,— говорив Е. Хемінгуей. І це йому певною мірою вдалося. Ернест Хемінгуей своєю творчістю продовжує реалістичну традицію в літературі. Хоча, це зовсім не означає, що його стилю не притаманне використання набутків літератури XX століття, а його власна манера писати забезпечила йому славу новатора.

Про героїв Хемінгуея, особливості та значення повісті «Старий і море» й буде наша розмова на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Формування вмінь і навичок учнів

1.Робота над біографією письменника (Попереднє завдання: рольова гра « Розповідь письменника про своє життя» ( 4 учні розповідають про 2 періоди життя) за планом:

  1. Дитинство і юність письменника.
  2. Участь Хемінгуея у Першій світовій війні.
  3. Повоєнне перебування в Європі.
  4. Причетність до літератури « втраченої генерації»
  5. Участь Хемінгуея у громадянській війні в Іспанії.
  6. Участь Хемінгуея у Другій Світовій війні.
  7. Шукач пригод чи сенсу життя?
  8. Повоєнний період в житті і творчості письменника. Трагічний життєвий фінал. ( можлива демонстрація презентацій учнів про життя)

2. Евристична бесіда

  • Чому Е. Хемінгуей більш ніж десять років «виношував» сюжет твору «Старий і море»?
  • Як розвивається тема внутрішньої перемоги героя повісті над собою, своїм страхом, безсиллям навіть тоді, коли все видається втраченим?
  • Що є головним у творі, про що він: про рибалку, звичайного трудівника, чи про людину взагалі?
  • Як розв’язується така суперечність у повісті: трагічне безсилля людини та її нездоланність?
  • Як Е. Хемінгуей утверджує тему життєвого призначення людини? У чому виявляється людська велич?
  • У чому гуманістичний ідеал письменника?

3. Творча робота ( на розвиток усіх типів інтелекту)

Мовний інтелект:

1.Розкажіть прочитану повість « Старий і море» так, ніби це сталося з вами, користуючись схемою – характеристики образу Сантьяго. 2. Напишіть можливе продовження повісті.

Логіко-математичнийінтелект:

1. На які логічні частини ділиться повість- притча «Старий і море»

2. Порівняйте образ Старого і Моря за планом:

  1. Про що свідчить назва повісті?
  2. Що є спільного між морем і людиною?
  3. Чи може людина підкорити чи знищити море?
  4. Чи може море підкорити чи знищити людину?
  5. Чому людину не може подолати навіть така могутня стихія?
  6. Яка відмінність між природою і людиною зумовлює їх вічне протистояння?
  7. Чи є для людини місце у цьому вічному безмежжі?

Просторовий інтелект: розгляньте репродукції картин О.Карамнова та Ю. Завального , виберіть картини, що відповідають змісту повісті Е.Хемінгуея та складіть із репродукцій ланцюжок, що відповідає розвитку дій повісті « Старий і море».

Музичний інтелект:

Підберіть три музичних фрагменти, які передають настрій Старого , коли він впіймав рибу , тяжкий і тривалий двобій між людиною і рибою та колистарий Сантьяго пристав до берега, притягши лише скелет величезної риби.

Міжособистісний інтелект: Обговоріть у групі питання : «Сумна повість про самотність людини у великому світі», дайте відповідь : « Хто винен у самотності Сантьяго?», обґрунтуйте.

Внутрішньо-особистісний інтелект: Уявіть себе на місці Сантьяго, складіть монолог – сповідь головного героя.

Кінестетичний інтелект: Інсценуйте епізод, колистарий Сантьяго пристав до берега, притягши лише скелет величезної риби.

4. Презентація роботи в групах.

ІV. Підсумок уроку

1) слово учителя

— У центрі повісті фігура старого рибалки Сантьяго. Це не звичайний старий. Старий живе відповідно до власного трудового етичного кодексу, героїчно бореться за життя й людську гідність.

Рибу з’їдають акули. Здається, старий зазнає поразки. Сум, самотність, старість. Слабкість, згасання підкреслюються навіть в описі зовнішності рибалки.

У боротьбі старого з акулами виражено оптимізм. Хемінгуей невтомно знову й знову підкреслює тему непереможності людини. По суті, повість учить, що поки людина жива, поки вона відчуває себе людиною, є надія на краще.

«Якщо хочете,— стверджує Д. Затонський,— образ старого Сантьяго з повісті-притчі Хемінгуея «Старий і море» піднесений до рівня міфу, міфу про людину, переможену й водночас непереможну».

Хемінгуея люблять і високо цінують у світі, про нього дуже багато пишуть. Його творчість суттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. Сам письменник до своєї літературної праці ставився надзвичайно серйозно: «Нема на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку слід вивчити те, про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге йде все життя».

2) Інтерактивна вправа « Мікрофон»

Продовжте речення :

-Е. Хемінгуея можна назвати « громадянином світу» тому, що…

-Повість Е. Хемінгуея « Старий і море» справила на мене…

V. Домашнє завдання

  • Скласти тези за вивченими матеріалами про новаторство
  • Хемінгуея в літературі та значення його художньої творчості.
  • Характеризувати образи повісті, висловлювати своє ставлення до проблем твору.
  • Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Японію XX ст. та види прикладного мистецтва.

При розробці уроку були використані матеріали Ф.М. Штейнбука, В.В. Паращич та І.А. Хроменко.

Клас: 

11

Автор: 
Грипась Надія Анатоліївна, вчитель світової літератури Покровської ЗОШ І – ІІІ ст. № 2
Предмети: 
Світова література