Мета: допомогти учням глибше усвідомити притчевий характер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток світової художньої прози; розвивати навички характеризування героїв, визначення ідей, особливостей стилю, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, висвітлених у творі; виховувати гуманістичне й оптимістичне світобачення, прагнення до гармонійного життя.
Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього,альбоми з репродукціями художників - мариністів Олексія Карамнова та Юрія Завального.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель. «У класиків потрібно вчитися, але не наслідувати їх… У наш час потрібно… перевершити письменників минулого»,— говорив Е. Хемінгуей. І це йому певною мірою вдалося. Ернест Хемінгуей своєю творчістю продовжує реалістичну традицію в літературі. Хоча, це зовсім не означає, що його стилю не притаманне використання набутків літератури XX століття, а його власна манера писати забезпечила йому славу новатора.
Про героїв Хемінгуея, особливості та значення повісті «Старий і море» й буде наша розмова на уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку
ІІІ. Формування вмінь і навичок учнів
1.Робота над біографією письменника (Попереднє завдання: рольова гра « Розповідь письменника про своє життя» ( 4 учні розповідають про 2 періоди життя) за планом:
- Дитинство і юність письменника.
- Участь Хемінгуея у Першій світовій війні.
- Повоєнне перебування в Європі.
- Причетність до літератури « втраченої генерації»
- Участь Хемінгуея у громадянській війні в Іспанії.
- Участь Хемінгуея у Другій Світовій війні.
- Шукач пригод чи сенсу життя?
- Повоєнний період в житті і творчості письменника. Трагічний життєвий фінал. ( можлива демонстрація презентацій учнів про життя)
2. Евристична бесіда
- Чому Е. Хемінгуей більш ніж десять років «виношував» сюжет твору «Старий і море»?
- Як розвивається тема внутрішньої перемоги героя повісті над собою, своїм страхом, безсиллям навіть тоді, коли все видається втраченим?
- Що є головним у творі, про що він: про рибалку, звичайного трудівника, чи про людину взагалі?
- Як розв’язується така суперечність у повісті: трагічне безсилля людини та її нездоланність?
- Як Е. Хемінгуей утверджує тему життєвого призначення людини? У чому виявляється людська велич?
- У чому гуманістичний ідеал письменника?
3. Творча робота ( на розвиток усіх типів інтелекту)
Мовний інтелект:
1.Розкажіть прочитану повість « Старий і море» так, ніби це сталося з вами, користуючись схемою – характеристики образу Сантьяго. 2. Напишіть можливе продовження повісті.
Логіко-математичнийінтелект:
1. На які логічні частини ділиться повість- притча «Старий і море»
2. Порівняйте образ Старого і Моря за планом:
- Про що свідчить назва повісті?
- Що є спільного між морем і людиною?
- Чи може людина підкорити чи знищити море?
- Чи може море підкорити чи знищити людину?
- Чому людину не може подолати навіть така могутня стихія?
- Яка відмінність між природою і людиною зумовлює їх вічне протистояння?
- Чи є для людини місце у цьому вічному безмежжі?
Просторовий інтелект: розгляньте репродукції картин О.Карамнова та Ю. Завального , виберіть картини, що відповідають змісту повісті Е.Хемінгуея та складіть із репродукцій ланцюжок, що відповідає розвитку дій повісті « Старий і море».
Музичний інтелект:
Підберіть три музичних фрагменти, які передають настрій Старого , коли він впіймав рибу , тяжкий і тривалий двобій між людиною і рибою та колистарий Сантьяго пристав до берега, притягши лише скелет величезної риби.
Міжособистісний інтелект: Обговоріть у групі питання : «Сумна повість про самотність людини у великому світі», дайте відповідь : « Хто винен у самотності Сантьяго?», обґрунтуйте.
Внутрішньо-особистісний інтелект: Уявіть себе на місці Сантьяго, складіть монолог – сповідь головного героя.
Кінестетичний інтелект: Інсценуйте епізод, колистарий Сантьяго пристав до берега, притягши лише скелет величезної риби.
4. Презентація роботи в групах.
ІV. Підсумок уроку
1) слово учителя
— У центрі повісті фігура старого рибалки Сантьяго. Це не звичайний старий. Старий живе відповідно до власного трудового етичного кодексу, героїчно бореться за життя й людську гідність.
Рибу з’їдають акули. Здається, старий зазнає поразки. Сум, самотність, старість. Слабкість, згасання підкреслюються навіть в описі зовнішності рибалки.
У боротьбі старого з акулами виражено оптимізм. Хемінгуей невтомно знову й знову підкреслює тему непереможності людини. По суті, повість учить, що поки людина жива, поки вона відчуває себе людиною, є надія на краще.
«Якщо хочете,— стверджує Д. Затонський,— образ старого Сантьяго з повісті-притчі Хемінгуея «Старий і море» піднесений до рівня міфу, міфу про людину, переможену й водночас непереможну».
Хемінгуея люблять і високо цінують у світі, про нього дуже багато пишуть. Його творчість суттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. Сам письменник до своєї літературної праці ставився надзвичайно серйозно: «Нема на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку слід вивчити те, про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге йде все життя».
2) Інтерактивна вправа « Мікрофон»
Продовжте речення :
-Е. Хемінгуея можна назвати « громадянином світу» тому, що…
-Повість Е. Хемінгуея « Старий і море» справила на мене…
V. Домашнє завдання
- Скласти тези за вивченими матеріалами про новаторство
- Хемінгуея в літературі та значення його художньої творчості.
- Характеризувати образи повісті, висловлювати своє ставлення до проблем твору.
- Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про Японію XX ст. та види прикладного мистецтва.
При розробці уроку були використані матеріали Ф.М. Штейнбука, В.В. Паращич та І.А. Хроменко.
11