Конспект уроку Шевченко. «Мені тринадцятий минало». Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі







Мета. поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Шевченка, проаналізувати його автобіографічний програмовий твір, в якому прослідковується мотив всеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові; ознайомити школярів з контрастом як художнім прийомом; розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, увагу, спостережливість, допитливість, вміння виразно читати поетичні твори; формувати світогляд школярів; виховувати почуття пошани, поваги до творчості Т. Шевченка, рідного краю, народу, прищеплювати риси доброти, співчуття, інтерес до наслідків власної праці.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, аудіозапис твору «Мені тринадцятий минало», дидактичний матеріал (тестові завдання, картинки).

Фрагмент уроку

I. Організаційний момент.

II. Оголошення теми, мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності школярів.

- Чи відомий автор? Вірш? (Домашнє завдання)

Т.Г.Шевченко! Досить було однієї людини, щоб врятувати цілий народ, цілу націю. О.Вишня

III. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

1. Робота з понятійним апаратом.

2. Прослуховування вірша (аудіо запис) і читання вірша учнями.

3. Робота над композицією вірша.

- Яка тема вірша?

- На скільки частин можна поділити вірш?

1. Аналіз І частини.

- Про яку подію з життя малого Тараса йдеться на початку твору?

- Які художні засоби використовує Т.Шевченко?

- Ці художні засоби відносяться до реального світу чи уявного, омріяного, так званого «раю на землі»?

- Як вплинула краса навколишньої природи

на маленького пастушка?

Чи відчував він велику потребу в молитві й чому?

Уже прокликали до паю,
А я собі у бур'яні
Молюся богу...

Літературознавець Є. Сверстюк переконаний, що «жоден з великих поетів не жив у повсякчасному діалозі з Богом як Шевченко».

Слово Бог – головний образ його творчості

(вжите в текстах 1281 раз).

«…Душа і Бог були для Шевченка найбільшими словами, а для коментаторів – найменшими» (Є.Сверстюк).

Написання слова Бог з малої літери у всіх виданнях «Кобзаря» перевернуло призму Шевченкового світосприйняття і здрібнило світила Шевченкового світу – Любов, Істину, Волю, Добро, Матір, Україну.

Особливість і цінність віршів Т. Шевченка в тому, що вони написані людиною з релігійною свідомістю, вкоріненою в духовну спадщину свого народу.

2. Аналіз ІІ частини.

- Які ви помітили зміни у навколишній природі? Як ці зміни вплинули на стан ліричного героя?

Картина земного раю несподівано змінюється картиною земного пекла.

- Які художні засоби використані?

- Що вам відомо про кріпацтво? Яку роботу вимушені були виконувати діти-підлітки у панів?

- За допомогою яких художніх засобів автор передає трагедію убогого пастушка-сироти?

(Метафори, риторичні оклики, епітет «тяжкі сльози»).

3. Порівняйте, зіставте І і ІІ частини вірша.

- Що порівнює автор? Який прийом використовує автор? (Контраст)

4. Робота з таблицею.

5. Аналіз ІІІ частини.

- Як ви думаєте про яку дівчину говорить Шевченко? (Оксану Коваленко)

- Якою ви уявляєте дівчину?

- Чому сонце засіяло для Тарасика?

Важко маленькій дитині усвідомити своє сирітство, свою безталанність, коли немає рідних, друзів, рідної домівки. Тому й зраділо хлоп’я, коли заспокоїла його зовсім чужа дівчина, утерла сльози, наче рідна сестра. І на душі стало затишно та спокійно, і сонце знову посміхається до бідного сироти.

«Раз добром зігріте серце – вік не прохолоне», - який глибокий зміст вкладено в слова поета, який був сіячем духовних якостей українського народу.

А чи існує взагалі якийсь загальний принцип поведінки, який створює між людьми взаєморозуміння, злагоду?

(„Поводь себе так з іншими, як хотів би, щоб вони поводились з тобою”)

- Чи зустрічали ви випадки безкорисливої допомоги один одному?

Формування любові до ближнього починається з любові до рідних. Усі ми зобов’язані любити ближнього, бо живемо на одній Землі, на одній планеті. Тож повинні один одному допомагати, не чинити зла, робити добро людям. П

Про те, що треба жити в мирі і злагоді завжди сповідувалося в неписаному законі народної мудрості. Що ж утверджував кодекс народної моралі?

6. Висновок.

- Яка роль художніх засобів?

Автор за допомогою художніх засобів підсилює наші емоції і допомагає зрозуміти, що відчуває ліричний герой, як змінюється стан ліричного героя у великому і складному світі. Ми розуміємо ідею твору.

7. Яка ж ідея вірша «Мені тринадцятий минало»?

(Співчутливе ставлення до хлопчика-пастушка; засудження страшних часів кріпацтва, коли людина не мала власних прав і вимушена страждати)

Ідею можна виразити не тільки словами, не тільки значенням цих слів, але і яку композицію обере автор, які художні засоби і прийоми використовує.

Додаток № 1

1. Виберіть ті терміни, які можуть знадобитися на цьому уроці.

  • Алегорія
  • Балада
  • Гумор
  • Епітет
  • Ідея
  • Композиція
  • Контраст
  • Кульмінація
  • Ліричний герой
  • Метаморфоза
  • Метафора
  • Оповідач
  • Пейзаж
  • Пісня
  • Порівняння
  • Строфа
  • Риторичне питання
  • Риторичний оклик
  • Тема
  • Новела

Додаток № 2

2. Моральний кодекс народної мудрості:

  1. Хто людям добра бажає, той і собі має.
  2. Чого собі не зичиш, і другому не жадай.
  3. Все добре – пам’ятай, а зла – уникай.
  4. Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.
  5. Посієш вчинок, виросте звичка.
  6. Поведінка – це дзеркало, в якому кожен показує своє обличчя.

Додаток № 3

3. Контрастні поняття


1. СОНЕЧКО СІЯЛО

2. ТАК ВЕСЕЛО БУЛО

3. ПРИЯЗНО МОЛИЛОСЬ

4. ВСЕ НА СВІТІ СТАЛО МОЄ

A. І ХЛИНУЛИ СЛЬОЗИ

B. НЕ ДАВ МЕНІ БОГ НІЧОГО

C. ЗАПЕКЛО, ПОЧЕРВОНІЛО

D. МОВ ПРОКИНУВСЯ

Клас: 

7

Автор: 
Висторопська Ірина Володимирівна учитель російської мови та світової літератури Троїцької ЗШ І-ІІІ ступенів
Предмети: 
Українська література