Конспект уроку (5 клас) на тему: Василь Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон». «Краса-країна» Сльозолий







Скачати: 

Конспект уроку (5 клас)

Тема. Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». «Краса-країна» Сльозолий

Мета: вчити виразно й осмислено читати казку, визначати основні риси характеру дійових осіб твору, простежувати різні способи життя та поведінки дійових осіб, виокремлювати основні епізоди, висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогії з сучасним життям; розвивати літературно-аналітичні та дослідницькі навички, критичне та творче мислення, зв’язне мовлення; виховувати патріотичні та громадянські почуття, шанобливе ставлення до творчого спадку В.Симоненка.  

Обладнання: портрет В.Симоненка, тексти та ілюстрації до  твору.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Сьогодні на нас очікує зустріч із цікавою і повчальною казкою «Цар Плаксій та Лоскотон». Її написав відомий український письменник Василь Симоненко.

Метод «мікрофон»

Але перш, ніж ми почнемо обговорювати цей художній твір, давайте пригадаємо все, що ми знаємо про казку.

Орієнтовні відповіді

— Казка – один із основних жанрів усної народної творчості. Як правило, це прозова розповідь фантастичного, побутового або авантюрного характеру.

— Казки поділяються на літературні (авторські) та фольклорні (народні).

— Народні казки умовно поділяються на: чарівні, авантюрні, побутові і про тварин.

— У казці традиційно присутні добрі і злі герої (негативні і позитивні).

— Казка вчить, як жити, як ставитися до своїх та чужих учинків.

— У казках незмінно засуджуються насильство, розбій, підступність, чорне діяння тощо.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Василь Симоненко відомий не лише в Україні, а у всьому світі як поет, автор численних поезій, у яких він уславив Батьківщину, рідний край, український народ.

Проте у творчому спадку Василя Симоненка є і казки. Їх він написав для свого маленького сина Лесика. Через багато років Олесь Васильович згадував, як батько написав йому казку за одну ніч.

Давайте подивимося інсценування цих спогадів і дізнаємося, як і за яких обставин була написана казка «Цар Плаксій та Лоскотон».

Інсценування уривку із спогадів О.Симоненка

Автор. Пам'ятаю, якось прийшов він додому веселий і збуджений. Я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.

Батько. Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьоха?

Автор. Накинувсь він на мене і став лоскотати.

Батько. Ану, козарлюго, вище голову!

Син. Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені?

Батько. Обов'язково напишу!

Автор. … і знову лоскотав мене.

Син. А про що?

Батько. Про себе. Тільки буду я там, як добрий дядько Лоскотон. Хочеш?

Син. Еге ж...

Автор. Потім він не спав цілу ніч. А наступного дня під вечір вже декламував мені казку про дивного і доброго Лоскотона, про царя Плаксія і його мерзенного Макаку-Забіяку. 

Учитель. Лесику дуже сподобалася казка, яку склав для нього татусь Василь Симоненко. Гадаю, і вам казка «Цар Плаксій та Лоскотон» сподобалася.

ІV. Оголошення теми та мети уроку

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

З’ясування первинного сприйняття твору

Вступна бесіда за запитаннями:

— Чи цікаво було читати твір?

— З яким настроєм ви читали казку?

— Чи сподобалася вона вам?

Учитель. На читацькому форумі в Інтернеті ваші ровесники дають високу оцінку казці – майже всі пишуть: «Клас!». Якби ви захотіли залишити свій відгук про казку «Цар Плаксій та Лоскотон», що б ви написали та яку оцінку поставили?

Робота з текстом казки

– Як називається країна, в якій відбуваються казкові події? (Сльозолий).

– Чому автор так назвав країну?

Проблемна ситуація

Учитель. Справді, якщо заплющити очі, то можна уявити країну Сльозолий, в якій плачуть, ридають люди, ллються сльози дітей, темною, холодною, непривітною і потворною. Але автор чомусь називає її «красою-країною», і це викликає здивування:

«Там, де гори і долини,
Де гуляє вітровій, –
Там цвіте краса-країна
З дивним ім'ям Сльозолий». 

Проблемне питання: Чому країну, в якій ллються сльози, В.Симоненко називає прекрасною, захоплено говорить про її красу?

Бесіда

— Хто повинен у тому, що жителі країни Сльозолий змушені лити сльози?

Словесне малювання

— Який він – Плаксій? Опишіть царя та його сімейство.

— Як ви гадаєте, автору цар та його діти подобаються? А вам сподобалися? Що не подобається найбільше, що викликає відразу? (Цар та його діти постійно ридають,  змушують плакати всіх дітей і п’ють їхні сльози).

— Чому, на вашу думку, цар та його сім’я такі плаксиві? Від чого вони плачуть? (Їм нудно жити. Навіть ім’я старшої доньки Нудота).

Учитель. Це дуже страшно, що володар «країни-краси» не милується її цвітом, не опікується розвитком своєї гарної країни, не думає про людей. Він отримує насолоду від плачу та випитих сліз дітей.

— Як ви гадаєте, «країні-красі» потрібен такий цар? (Звичайно, такий правитель – велике лихо для «країни-краси»). 

— Якими ви уявляєте простих жителів країни? Які вони – дорослі і діти, які проживають в країні Сльозолий? (Це звичайні діти, які хочуть сміятися, радіти життю; найбільше бажання дорослих, їхніх батьків, бачити щасливими і веселими своїх дітей, жити у злагоді і любові у щасливій «красі-країні»).

— Чи погоджуєтесь ви з тим, що сльози дітей і дорослих, жителів країни, відрізняються від сліз царя Плаксія та його сімейства? (Діти плачуть від страху, голоду і холоду).

Учитель. Злому плаксивому правителю у казці протиставлений добрий Лоскотон. Він дає дітям те, що в них відібрав Плаксій, – сміх і радість. 

Словесне малювання

— Яким ви уявляєте Лоскотона? Чи подобається він вам?

— Автор Лоскотона називає «добрим дядьком». Що свідчить про його доброту? А що свідчить про сміливість Лоскотона? (Лоскотон зневажав заборони царя проти лоскоту, не боявся «охоронців злих законів» «із нагайками в руках»:

 «Але дядько Лоскотон
Не боявся цих заслон:
Він ходив по всій країні
І носив з собою сміх
В розмальованій торбині,
В пальцях лагідних своїх» ). 

— Чому Плаксій і Плаксуни так ненавиділи Лоскотона? (Вони боялися його:

    «Бо уже цей Лоскотон
Скоро нам розвалить трон:
Що тоді ми будем пити,
Як не будуть плакать діти!»)

— Чому слуги Плаксія ніяк не могли впіймати Лоскотона?

          («Бо його завжди і всюди
       Од ловців ховали люди»).

Самостійна групова робота з текстом

Завдання для групової роботи

І група

— Чи любив свою країну та її жителів цар Плаксій? Знайдіть підтвердження своєї відповіді у тексті твору.

— Як люди ставилися до царя Плаксія?

— Висловіть свою думку: чи потрібен такий цар країні?

ІІ група

1. Чи любив свою країну і її жителів Лоскотон? Знайдіть підтвердження своєї відповіді у тексті твору.

2. Як люди ставилися до Лоскотона?

3. Якою ви уявляєте країну з царем Лоскотоном? Як би ви змінили назву такої країни?

ІІІ група

1. Як ставиться автор до свого героя – царя Плаксія? Знайдіть підтвердження у тексті.

2. Як ставиться автор до свого героя – Лоскотона? Знайдіть підтвердження у тексті.

3. Доведіть, що автор любить країну, про яку розповів у казці.

Робота з ілюстраціями до твору

Завдання. Розгляньте обкладинки. Яка із них, на вашу думку, найкраще підходить до видання твору?

Запропонуйте свою обкладинку до твору. Опишіть, що на ній має бути зображено.Підсумок уроку

Учитель. Ми розпочинали наш урок проблемним питанням: чому країну Сльозолий автор називає  «красою-країною»?

У ході уроку ми з’ясували, що казкова країна, про яку розповідає Симоненко, – це люба автору Україна, яку він хоче бачити щасливою, радісною, з мудрим і добрим керівником, який щиро любить людей, піклується про їхнє життя, добробут та благополуччя. Отже, у казці «Цар Плаксій та Лоскотон»  втілилася мрія автора про щасливу Україну.

 

Рефлексія

— Чи сподобався вам наш урок?

— Що ви поклади у скарбничку знань? А у скарбничку вражень?

— Чи порадите ви своїм друзям прочитати казку «Цар Плаксій і Лоскотон»?

Домашнє завдання.

Написати листа своєму другові «Я раджу тобі прочитати казку В.Симоненка «Цар Плаксій і Лоскотон»; намалювати ілюстрації до твору.

Клас: 

5

Автор: 
Гнатенко Надія Василівна, вчитель української мови та літератури Сунківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Предмети: 
Українська література