Календарно-обрядові пісні весняного циклу (12-13 сторінки)







Календарно-обрядові пісні весняного циклу - це народні пісні, які виконуються в Україні весною на святах та обрядах. Вони розповідають про прихід весни та пов'язані з нею свята та обряди, зокрема про Великдень, Купала, Івана Купала, Трійцю та інші. Ці пісні є важливим елементом української культури та традицій, допомагають зберегти історію та народні звичаї.

Сторінка 12

Перевіряємо

1. Які пісні називаємо веснянками?

Веснянки - це пісні, які вітають весну, хвалять її прихід та використовуються для вираження сподівань на багатий урожай, оспівуючи природу.

2. Розшифруйте назву художнього засобу. Поясніть, що він означає..

Анафора - це повторення слів або фраз на початку кількох рядків або куплетів у художньому творі.

3. В уривку з народної пісні основним художнім засобом є:

В - Повтори

Аналізуємо

4. Між ким відбувається діалог у пісні «Ой весна, весна - днем красна»?

Розмова між головним персонажем та весною.

5. Що саме весна принесла людям? Як про це сказано в пісні?

Весна принесла: літечко, запашне зіллячко, зелену траву, і холодну воду, принесла я вам ягнятко та маленьке телятко.

6. Хтось із вас із веснянки «Ой весна, весна - днем красна» має виписати епітети, а хтось - пестливі слова. Обміняйтеся зошитами й перевірте одне в одного правильність виконання.

  • Епітети: зелену травичку, холодну водичку, запашне зіллячко, красу весни, рожеву квіточку.
  • Пестливі слова: літечко, квіточко, житечко, зіллячко, ягнятко, телятко. Вони використовуються для підсилення емоційності та ніжності.

7. Знайдіть у веснянці «Ой весна, весна - днем красна» анафори й інші повтори. Поясніть, для чого кожен із цих художніх засобів використано в пісні?

  • Рефрен: Ой весна, весна; Принесла я вам літечко
  • Анафора: Ой весна, весна

Міркуємо

8. Як ви думаєте, веснянки були просто розважальними піснями чи посідали важливе місце в обрядових дійствах українців-хліборобів? Поясність свою відповідь.

Веснянки були важливим елементом у ритуальному житті українських селян. Вони символізували прихід весни та пов'язані з оновленням природи й роботою на землі. Під час виконання веснянок проводилися різноманітні обрядові дії, спрямовані на збереження здоров'я, плодючості землі та тваринництва. Веснянки були важливим засобом спілкування та знайомства для молоді, яка зустрічалась та спілкувалась під час співів та танців. Тому веснянки займають важливе місце в українській культурі та обрядовому житті, і важливо зберегти цю традицію та передати її наступним поколінням.

ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

Розгляньте картину Альфонса Мухи (с. 11), на якій весна постає □ в образі вродливої дівчини. Доведіть, що художник вдало використав персоніфікацію. А якою ви уявляєте весну в народній пісні «Ой весна, весна - днем красна»?

На картині Альфонса Мухи ми можемо побачити весну, яка зображена у вигляді вродливої дівчини. Художник використав персоніфікацію, тобто перетворив весну в живу істоту, а саме - красиву дівчину. Він надав весні людські якості та властивості, такі як краса, молодість та свіжість. Персоніфікація дає можливість побачити весну не тільки як пору року, але і як живу істоту з багатьма характерними рисами.

У народній пісні «Ой весна, весна - днем красна» весна принесла з собою багато приємних речей, таких як літечко, запашне зіллячко, зелену траву, ягнятко та телятко. Вона уявляється як щедра, красива та молода істота, яка дарує життя та плодючість.

Уважно прочитайте веснянку «Мак» і здогадайтеся, які рухи можуть виконувати гравці після кожного запитання. Проведіть колективно гру «Мак»: хтось із вас читає запитання, а всі інші разом відповідають, показуючи відповідні рухи.

  • Сіють мак: рух руками, як при сівбі
  • Росте мак: рух руками, як ростуть рослини
  • Рвуть мак: рух руками, як рвуть квіти
  • Їдять мак: рух руками, як їдять насіння