Іван Нечуй-Левицький. Вітрогон







Наведи три докази на користь того, що Василько наділений багатою уявою.

Ось три докази на користь того, що Василько має багату уяву:

  1. Він придумує різні ігри та забави: "бігаємо навперейми, наввипередки, граємо в довгої лози, загнуздаємось та граємо в коней". Це свідчить про його винахідливість та фантазію.
  2. Йому цікаво досліджувати навколишній світ: "вже й заглядав в голубині гнізда, дер горобині гнізда, скинув палицею одно ластовине гніздо, викидав горобині яєчка з гнізд". Це говорить про його допитливість.
  3. Він наважується на сміливі вчинки, які вимагають уяви: "Розігнався я з берега, побіг по човні та плиг в воду з самісінького носа човна на глибиню!". Такі дії демонструють його фантазію та відвагу експериментувати.

Розглянь репродукцію картини Миколи Пимоненка «Вечоріє».

Репродукція картини Миколи Пимоненка "Вечоріє" зображує сільських дітей, які пасуть гусей у вечірню пору.

Наскільки змінилося життя дітей протягом понад століття, адже картина написана ще в 1900 році?

За більш ніж століття життя дітей змінилося досить суттєво. Тепер діти менше часу проводять на вулиці, в полі чи лісі. Вони більше сидять вдома за гаджетами, менше граються з однолітками.

Чи змінилося, на твою думку, світосприйняття людей з того часу?

Змінилося і світосприйняття людей. Раніше люди жили простіше, ближче до природи. Зараз все ускладнилося, з'явилося багато технологій.

Пригадай твори, у яких використано прийом сну. Для чого автор змальовує картину сну?

Прийом сну використовується в літературі, щоб показати внутрішній світ героя, його мрії, страхи чи фантазії.

Чи є в цьому уривку межа між реальним і фантастичним?

У даному уривку присутня межа між реальним світом і світом фантазій хлопчика. Спочатку він реально йде гуляти, потім засинає під мостом і бачить дивний сон.

Поміркуй і дай відповідь

4. Розглянь схему та пригадай вивчене. Поясни, які частини належать до сюжету, а які — до позасюжетних елементів.

Згідно з вивченим, елементами сюжету є:

  1. Зав'язка - початок розгортання подій. У творі це епізод, коли Василько втікає з дому гуляти на вигін.
  2. Розвиток дії - послідовність подій, що розгортають сюжет. Сюди належать пригоди Василька: як він грається з хлопцями, будує греблю, засинає під мостом, бачить дивний сон.
  3. Кульмінація - найбільш напружений момент. Це епізод, коли Василько прокидається і не розуміє, де він, лякає людей, тікає від собак.
  4. Розв’язка - завершення сюжету. Василько повертається додому, його знаходить мати.

До позасюжетних елементів належать описи природи, побуту, портретні характеристики. Це доповнює і конкретизує сюжет.

Отже, сюжет та позасюжетні елементи разом утворюють композицію твору.

5. Яка тема твору «Вітрогон»?

Тема твору «Вітрогон» - дитинство, допитливість та жага пригод.

6. Доведи, що за жанром твір «Вітрогон» — оповідання. Для цього пригадай особливості оповідання, звернувшись до словника термінів наприкінці підручника

За жанром цей твір - оповідання. Згідно зі словником літературних термінів, оповідання - невеликий за обсягом прозовий твір про одну подію з небагатьма дійовими особами. Саме таким є "Вітрогон" - він має невеликий обсяг, розповідає про пригоди хлопчика Василька протягом одного дня, головний персонаж тут тільки один.

7. Пригадай, що називаємо композицією твору. Яка будова оповідання?

  1. Композиція твору - це його побудова, співвідношення і розміщення складових частин. Будова оповідання така:
  • зав'язка
  • розвиток подій
  • кульмінація
  • розв'язка

8. Накресли сюжетний ланцюжок оповідання «Вітрогон»

Ось сюжетний ланцюжок оповідання "Вітрогон":

Експозиція:

Розповідь Василька про свою родину

Зав'язка:

Василько втікає з дому гуляти на вигін.

Розвиток подій:

  1. Василько грається з хлопцями, рве ожину.
  2. Він будує греблю на річці.
  3. Хлопець засинає під містком.
  4. Йому сниться дивний сон.

Кульмінація:

  1. Василько прокидається і не розуміє, де він.
  2. Він лякає людей, які вважають його "нечистою силою".
  3. Хлопець тікає від розлючених собак.

Розв'язка:

  1. Стара жінка рятує Василька від собак.
  2. Вона відводить його додому.
  3. Мати знаходить сина і всі радіють.

9. Наведи не менше двох прикладів позасюжетних елементів

Ось кілька прикладів позасюжетних елементів в оповіданні "Вітрогон":

  1. Описи природи. Наприклад: "Понад річкою зелена трава. Лазимо, було, в лозах, понариваємо прездорові пучки ожини".
  2. Замальовки побуту. Наприклад згадка про те, як батько Василька "мав звичай вранці молитись голосно, ходячи по кімнатах".
  3. Опис економії в селі Тхорівка. Це дає уявлення про поміщицький побут.
  4. Портретні характеристики, зокрема матері Василька: "Дивлюсь я на заплакане мамине лице: і жаль мене бере, і все-таки я жду от мами кислиць".
  5. Елементи інтер'єру, наприклад опис кімнати, де прокинувся Василько: "Дивлюся я вгору, стеля чогось чорна, неначе сажею обмазана".

10. Увідповідни елементи композиції та частини твору.

Увідповіднення елементів композиції і частин твору:

1 - Б (Розповідь Василька про свою родину) 2 - А (Пошуки вітрогона) 3 - Ґ (Купання на річці) 4 - Д (Відчуття провини перед батьками) 5 - Г (Баба привела хлопця додому)

Експозиція - це вступ, де подано відомості про місце і час дії, представлено персонажів. Це розповідь Василька про свою родину.

Зав'язка - початок розгортання дії. Це момент, коли хлопчик тікає з дому і починаються його пригоди.

Розвиток дії - події з купанням та побудовою греблі.

Кульмінація - найбільш напружена ситуація. Це коли Василько усвідомлює провину перед батьками.

Розв'язка - фінал твору. Баба приводить хлопчика додому.

11. Чи не нагадує тобі розповідь Василька дописи блогера? Уяви, що хлопчик живе в сучасному світі та веде блог. Створи Василькові сторінку. Для цього добери відповідні світлини й опублікуй дописи про пригоди

Отже, уявімо, що Василько живе в наш час і веде власний блог про свої пригоди.

Назва блогу: "Пригоди Василька-вітрогона"

Аватарка:

[зображення хлопчика, що біжить]

Допис 1: "Якось утік я з дому погуляти на вигін до хлопців. Ми гралися, рвали ожину, купалися в річці. Я навіть збудував греблю! А потім, стомившись, заснув під містком. І що ж? Прокинувся вранці й не міг зрозуміти, де я. Люди бачили мене й тікали, бо вирішили, що я якась "нечиста сила". А потім ще й собаки кинулись за мною... Я ледве живий додому добрався. От пригоди!"

[фото містка та річки]

Допис 2:

"Мені дісталося від батьків за мої витівки. Але я не втрачаю оптимізму і вже чекаю на нові пригоди. Адже світ такий великий і цікавий! Багато ще треба побачити та дослідити!"

[фото посмішки хлопчика]

Ось приблизно так міг би виглядати блог Василька в наші дні. Звичайно, можна розвинути ідею детальніше.

12. Поміркуй і склади невелику розповідь про дозвілля Василько сьогодні.

Ось невеличка розповідь про те, як міг би проводити дозвілля Василько в наші дні:

Василько прокинувся рано-вранці й перше, що зробив - увімкнув улюблені мультфільми на планшеті. Дивився їх, поки мама не покликала снідати.

Після сніданку хлопчик вибіг у двір погратися з друзями в м'яча. А потім вони разом пішли до невеличкого ставка ловити рибу та раків.

Коли надворі стало душно, Василько повернувся додому і занурився у віртуальний світ - став грати в онлайн-ігри. Він мріяв колись стати блогером або стрімером і заробляти гроші, граючи в комп'ютерні ігри.

Ближче до вечора хлопчик пішов гуляти з батьками, а перед сном ще трохи почитав цікаву книжку.

От так тепер виглядає будень сучасної дитини, на відміну від часів Василька-вітрогона. Але допитливість та потяг до пригод лишаються незмінними!