Наведи три докази на користь того, що Василько наділений багатою уявою.
Ось три докази на користь того, що Василько має багату уяву:
- Він придумує різні ігри та забави: "бігаємо навперейми, наввипередки, граємо в довгої лози, загнуздаємось та граємо в коней". Це свідчить про його винахідливість та фантазію.
- Йому цікаво досліджувати навколишній світ: "вже й заглядав в голубині гнізда, дер горобині гнізда, скинув палицею одно ластовине гніздо, викидав горобині яєчка з гнізд". Це говорить про його допитливість.
- Він наважується на сміливі вчинки, які вимагають уяви: "Розігнався я з берега, побіг по човні та плиг в воду з самісінького носа човна на глибиню!". Такі дії демонструють його фантазію та відвагу експериментувати.
Розглянь репродукцію картини Миколи Пимоненка «Вечоріє».
Репродукція картини Миколи Пимоненка "Вечоріє" зображує сільських дітей, які пасуть гусей у вечірню пору.
Наскільки змінилося життя дітей протягом понад століття, адже картина написана ще в 1900 році?
За більш ніж століття життя дітей змінилося досить суттєво. Тепер діти менше часу проводять на вулиці, в полі чи лісі. Вони більше сидять вдома за гаджетами, менше граються з однолітками.
Чи змінилося, на твою думку, світосприйняття людей з того часу?
Змінилося і світосприйняття людей. Раніше люди жили простіше, ближче до природи. Зараз все ускладнилося, з'явилося багато технологій.
Пригадай твори, у яких використано прийом сну. Для чого автор змальовує картину сну?
Прийом сну використовується в літературі, щоб показати внутрішній світ героя, його мрії, страхи чи фантазії.
Чи є в цьому уривку межа між реальним і фантастичним?
У даному уривку присутня межа між реальним світом і світом фантазій хлопчика. Спочатку він реально йде гуляти, потім засинає під мостом і бачить дивний сон.
Поміркуй і дай відповідь
4. Розглянь схему та пригадай вивчене. Поясни, які частини належать до сюжету, а які — до позасюжетних елементів.
Згідно з вивченим, елементами сюжету є:
- Зав'язка - початок розгортання подій. У творі це епізод, коли Василько втікає з дому гуляти на вигін.
- Розвиток дії - послідовність подій, що розгортають сюжет. Сюди належать пригоди Василька: як він грається з хлопцями, будує греблю, засинає під мостом, бачить дивний сон.
- Кульмінація - найбільш напружений момент. Це епізод, коли Василько прокидається і не розуміє, де він, лякає людей, тікає від собак.
- Розв’язка - завершення сюжету. Василько повертається додому, його знаходить мати.
До позасюжетних елементів належать описи природи, побуту, портретні характеристики. Це доповнює і конкретизує сюжет.
Отже, сюжет та позасюжетні елементи разом утворюють композицію твору.
5. Яка тема твору «Вітрогон»?
Тема твору «Вітрогон» - дитинство, допитливість та жага пригод.
6. Доведи, що за жанром твір «Вітрогон» — оповідання. Для цього пригадай особливості оповідання, звернувшись до словника термінів наприкінці підручника
За жанром цей твір - оповідання. Згідно зі словником літературних термінів, оповідання - невеликий за обсягом прозовий твір про одну подію з небагатьма дійовими особами. Саме таким є "Вітрогон" - він має невеликий обсяг, розповідає про пригоди хлопчика Василька протягом одного дня, головний персонаж тут тільки один.
7. Пригадай, що називаємо композицією твору. Яка будова оповідання?
- Композиція твору - це його побудова, співвідношення і розміщення складових частин. Будова оповідання така:
- зав'язка
- розвиток подій
- кульмінація
- розв'язка
8. Накресли сюжетний ланцюжок оповідання «Вітрогон»
Ось сюжетний ланцюжок оповідання "Вітрогон":
Експозиція:
Розповідь Василька про свою родину
Зав'язка:
Василько втікає з дому гуляти на вигін.
Розвиток подій:
- Василько грається з хлопцями, рве ожину.
- Він будує греблю на річці.
- Хлопець засинає під містком.
- Йому сниться дивний сон.
Кульмінація:
- Василько прокидається і не розуміє, де він.
- Він лякає людей, які вважають його "нечистою силою".
- Хлопець тікає від розлючених собак.
Розв'язка:
- Стара жінка рятує Василька від собак.
- Вона відводить його додому.
- Мати знаходить сина і всі радіють.
9. Наведи не менше двох прикладів позасюжетних елементів
Ось кілька прикладів позасюжетних елементів в оповіданні "Вітрогон":
- Описи природи. Наприклад: "Понад річкою зелена трава. Лазимо, було, в лозах, понариваємо прездорові пучки ожини".
- Замальовки побуту. Наприклад згадка про те, як батько Василька "мав звичай вранці молитись голосно, ходячи по кімнатах".
- Опис економії в селі Тхорівка. Це дає уявлення про поміщицький побут.
- Портретні характеристики, зокрема матері Василька: "Дивлюсь я на заплакане мамине лице: і жаль мене бере, і все-таки я жду от мами кислиць".
- Елементи інтер'єру, наприклад опис кімнати, де прокинувся Василько: "Дивлюся я вгору, стеля чогось чорна, неначе сажею обмазана".
10. Увідповідни елементи композиції та частини твору.
Увідповіднення елементів композиції і частин твору:
1 - Б (Розповідь Василька про свою родину) 2 - А (Пошуки вітрогона) 3 - Ґ (Купання на річці) 4 - Д (Відчуття провини перед батьками) 5 - Г (Баба привела хлопця додому)
Експозиція - це вступ, де подано відомості про місце і час дії, представлено персонажів. Це розповідь Василька про свою родину.
Зав'язка - початок розгортання дії. Це момент, коли хлопчик тікає з дому і починаються його пригоди.
Розвиток дії - події з купанням та побудовою греблі.
Кульмінація - найбільш напружена ситуація. Це коли Василько усвідомлює провину перед батьками.
Розв'язка - фінал твору. Баба приводить хлопчика додому.
11. Чи не нагадує тобі розповідь Василька дописи блогера? Уяви, що хлопчик живе в сучасному світі та веде блог. Створи Василькові сторінку. Для цього добери відповідні світлини й опублікуй дописи про пригоди
Отже, уявімо, що Василько живе в наш час і веде власний блог про свої пригоди.
Назва блогу: "Пригоди Василька-вітрогона"
Аватарка:
[зображення хлопчика, що біжить]
Допис 1: "Якось утік я з дому погуляти на вигін до хлопців. Ми гралися, рвали ожину, купалися в річці. Я навіть збудував греблю! А потім, стомившись, заснув під містком. І що ж? Прокинувся вранці й не міг зрозуміти, де я. Люди бачили мене й тікали, бо вирішили, що я якась "нечиста сила". А потім ще й собаки кинулись за мною... Я ледве живий додому добрався. От пригоди!"
[фото містка та річки]
Допис 2:
"Мені дісталося від батьків за мої витівки. Але я не втрачаю оптимізму і вже чекаю на нові пригоди. Адже світ такий великий і цікавий! Багато ще треба побачити та дослідити!"
[фото посмішки хлопчика]
Ось приблизно так міг би виглядати блог Василька в наші дні. Звичайно, можна розвинути ідею детальніше.
12. Поміркуй і склади невелику розповідь про дозвілля Василько сьогодні.
Ось невеличка розповідь про те, як міг би проводити дозвілля Василько в наші дні:
Василько прокинувся рано-вранці й перше, що зробив - увімкнув улюблені мультфільми на планшеті. Дивився їх, поки мама не покликала снідати.
Після сніданку хлопчик вибіг у двір погратися з друзями в м'яча. А потім вони разом пішли до невеличкого ставка ловити рибу та раків.
Коли надворі стало душно, Василько повернувся додому і занурився у віртуальний світ - став грати в онлайн-ігри. Він мріяв колись стати блогером або стрімером і заробляти гроші, граючи в комп'ютерні ігри.
Ближче до вечора хлопчик пішов гуляти з батьками, а перед сном ще трохи почитав цікаву книжку.
От так тепер виглядає будень сучасної дитини, на відміну від часів Василька-вітрогона. Але допитливість та потяг до пригод лишаються незмінними!