Іван Франко. Лис Микита







1. Першим побачив фарбованого Лиса Микиту й перелякався

Б - Вовк

2. Мовою персонажа в казці «Фарбований Лис» є речення

Б - «Але що діяти! Наважився, то треба кінчити те, що зачав».

3. Відмінним між народними й літературними казками є

Г - чергування слів автора й персонажів

4. У чому полягає відмінність між словами автора й персонажів?

Мова персонажів подана в діалогічній формі: репліки дійових осіб чергуються, а перед ними стоять тире. Мова автора менш емоційна, це помітно і за змістом і за використанням розділових знаків у кінці речень. Мову автора й персонажів треба читати по-різному: авторську оповідь читають хоч емоційно й виразно, проте стриманіше, аніж мову дійових осіб. Читаючи репліки персонажів, треба ніби вживатися в образ героя, ставати на його місце, імітувати його прикметні особливості.

5. Які казки вам більше до вподоби: народні чи літературні? Чому?

Мені до вподоби більше літературні казки, тому що вони мають більший обсяг, багато реплік героїв, частіше в них цікавіший сюжет. Літературні казки мають незвичайних героїв, або якісь фантастичні події.

6. Розкрийте значення фразеологізмів: мов муха в окропі, дати драпака, мов у Бога за дверима, мов полуда з очей спала.

  • мов муха в окропім - крутитися,
  • дати драпака - втекти,
  • мов у Бога за дверима - в достатку, без тривог,
  • мов полуда з очей спала - людина прозріла, і сприймає що-небудь таким, яким воно є насправді.

7. Назвіть усіх персонажів казки «Фарбований Лис» і поділіть їх на головних і другорядних.

  • Головні персонажі: Лис-Микита. Вовчик-Братчик, Ведмідь.
  • Другорядні персонажі: товариші, стрільці, люди, пси, Вовчиця, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя, хор зі звірів.

8. Поділіть казку на частини за змістом, дібравши до них заголовки

  1. Вихваляння Микити
  2. Лис на торговиці
  3. Микита у діжці з фарбою
  4. Сюрприз "ранку"
  5. Поява перед лісовими звірами
  6. Проголошення себе Царем
  7. Царювання Лисам
  8. Роковини у Микити
  9. Кінець владарювання.

9. Кого, крім Лиса Микити, І. Франко висміяв у казці?

Франко також висміяв у казці звірів які підтримали хитрого лиса Микиту, бо сподівалися на.доброго царя. Вони не бачили правди, дозволили себе обдурити.

10. Виберіть прислів'я і приказки, що як найкраще характеризують казкового Лиса Микиту.

І на хитру лисицю капкан знайдеться. Вертиться, як в'юн в ополонці. Кожна лисиця свій хвостик хвалить. На губах мед, а всередині чортами начинений.

11. Напишіть невеликого листа (4–5 речень) Лисові Микиті з порадами, як стати кращим

Дорогий Лис Микито!
Ти всього домігся лише своєю хитрістю! Тікаючи від собак, ти впав у діжку з фарбою, а потім розповів усім, що не проста тварина. Всі повірили тобі — тому ти й став царем.
Зараз нам також зустрічаються люди, також і серед однолітків, які намагаються бути не тими, хто вони є, здаватися кращими, сильнішими. І таким чином домогтися поваги та часом навіть поклоніння інших.
Але ти сам побачив що тебе очікувало дуже суворе покарання за підступність і брехню. Тому дякую, що через тебе я зрозумів що не слід хитрувати та обманювати, бо правда все одно покаже себе.

12. Якої помилки припустився художник в ілюстрації сцени вистрибування Лисі Микити з діжки?

У казці Лис «прожогом вискочив зі своєї незвичайної купелі, перебіг вулицю...Довго ще тяглися за ним сині сліди». На ілюстрації діжка ось-ось перевернеться, з неї виливається фарба, я вважаю що художник навмисно так зробив, щоб усі бачили що в діжці була фарба.

У казці І. Франка «Фарбований Лис» зустрічаються слова автора:

Але що діяти! Наважився, то треба кінчати те, що зачав.
Господи, яке страхіття!., що тут робити? Куди дітися?...Oro !
Чути їх! Уже близької
Слава богу, що живий! Ta й то що хто знає, що буде.

3. Зипишіть у робочий зошит незнайомі й незрозумілі слова «Хуха-Моховинка»
Хухи (добрі лісові духи), зісподу (знизу), зокола (зовні), глиці (лист деяких дерев у вигляді голок, хвоя), верес (вічнозелений, низенький кущик із дуже дрібним листям і лілово рожевими квітками), повстяники (валянки), хо-Суковик (один із духів), вивірка (білка), повинність (тут: обов'язок).