Поміркуй
Які емоції викликала в тебе поезія Г. Кирпи «Мова моя»?
Поезія викликає теплі, ніжні емоції, почуття любові та гордості за рідну мову. Вона змушує замислитися над красою та багатством української мови, а також над тим, як важливо її берегти.
Підготуйся до виразного читання вірша вголос: зверни увагу на інтонацію першої та другої частин. Чим вони відрізняються? З якою метою змінено інтонацію твору?
Перша частина вірша має більш спокійну, ліричну інтонацію. Вона оспівує красу та мелодійність української мови, порівнюючи її з «дівчинкою у віночку».
Друга частина звучить більш схвильовано, з закликом берегти рідну мову, попри «терни в стежках». Зміна інтонації підкреслює важливість цього заклику.
Простеж, за допомогою яких слів і висловів авторка створює поетичний образ нашої мови. Розглянь картину О. Кішкурно «Дівчина у віночку». Чи може ця картина бути ілюстрацією до вірша? Свою думку обґрунтуй.
Авторка створює образ української мови за допомогою порівнянь («дівчинка у віночку», «ніжна, як спів соловейка»), епітетів («рідна», «материнська», «солов'їна»). Ці художні засоби підкреслюють красу, мелодійність та близькість рідної мови.
Картина О. Кішкурно «Дівчина у віночку» може бути ілюстрацією до вірша, адже зображує молоду українку у віночку, що уособлює красу, молодість, чистоту - риси, які поетеса приписує і рідній мові.
Назви порівняння, що є в цій поезії. Чому нашу мову порівнюють з «дівчинкою у віночку»?
У поезії «Мова моя» Галини Кирпи є такі порівняння:
- «Мова моя — мов дівчинка у віночку». Нашу мову порівнюють з дівчинкою у віночку, бо вона така ж молода, чиста, красива, ніжна, як юна українка в традиційному вбранні. Віночок символізує духовну красу, зв'язок з народними традиціями. Отже, це порівняння підкреслює красу, молодість, чистоту української мови, її зв'язок з національною культурою.
- «Мова моя — мов ластівка». Ластівка асоціюється з приходом весни, радістю, світлом. Порівняння мови з ластівкою натякає на те, що рідна мова несе радість, світло, пробудження, як ластівка, що «провіщає ясен-день».
- «Мова моя — немов Берегиня». Берегиня - це жіночий дух-охоронець у слов'янській міфології. Порівнюючи мову з Берегинею, авторка підкреслює, що рідна мова захищає, оберігає свій народ, «на кожне своє дитятко дихає і тремтить».
Як, на твою думку, ставиться поетеса до рідної мови?
З тексту відчувається, що Г. Кирпа ставиться до рідної мови з великою любов'ю, ніжністю, повагою. Вона усвідомлює її цінність і закликає берегти цей скарб.
Як ти розумієш зміст останнього речення поезії? Про які «терни в стежках» ідеться? Як українці/українки можуть берегти свою рідну мову?
В останніх рядках йдеться про труднощі та перешкоди на шляху збереження української мови («терни в стежках»). Це може бути зросійщення, глобалізація, зневажливе ставлення до рідної мови.
Українці можуть берегти мову, активно нею користуючись, передаючи дітям, підтримуючи українськомовну освіту, культуру, книговидання тощо. Важливо плекати любов і повагу до рідного слова.
Поміркуй!
Чи змінилася б, на твою думку, поезія «Мова моя», якби в ній не було використано метафору? А як саме?
Якби в поезії не було використано метафору, вона б втратила образність, емоційність, яскравість. Метафора допомагає створити виразні, незабутні образи, передати почуття й ідеї в яскравій, нестандартній формі. Без метафор поезія була б більш «сухою», менш виразною та вражаючою.
Який висновок ти можеш зробити про значення метафори в поезії та в повсякденному мовленні? Обґрунтуй свою думку
Метафора відіграє дуже важливу роль у поезії. Вона допомагає створювати яскраві, незабутні образи, передавати глибокі почуття та ідеї, робить мову поезії виразною, емоційною, багатою. Метафори збагачують і повсякденне мовлення, роблять його більш образним, яскравим, виразним. Вони допомагають передати думку чи почуття нестандартно, творчо, зачепити уяву та емоції слухача чи читача.