Борис Грінченко. Украла







Які художні засоби використовує автор для змалювання Олександри?

У цьому уривку автор використовує кілька художніх засобів для змалювання образу Олександри:

  1. Епітети - "біляве, усе у веснянках, обличчя", "біле, як крейда" - для передачі її зовнішності.
  2. Метафора - "вона вхопилася руками за стіл, мов боялася, що її тягтимуть кудись силоміць" - для передачі її стану, настрою, переживань.
  3. Деталізація - "низько похнюпивши голову і втупивши очі у свій стіл" - для створення наочного образу.
  4. Порівняння - "обличчя було біле, як крейда" - для посилення враження, створення яскравішого образу.

У якій сім’ї виховувалася Пріська?

Пріська виховувалася у заможній сім'ї - її батько був прикажчиком в економії. Вона завжди приносила до школи смачну їжу - пиріжки, перепічки, коржі. Отже, її сім'я була забезпечена матеріально.

Чому звістка, яку почув учитель, дуже його вразила?

Звістка про те, що Олександра вкрала хліб у Пріськи, дуже вразила вчителя, бо такого в їхній школі ще ніколи не траплялося. Вчитель знав, що деякі діти раніше чинили погані вчинки вдома, але в школі всі були чесними і порядними. Тому ця новина стала для нього несподіванкою і шоком. Він не очікував, що хтось із його учнів може вкрасти їжу в однокласника

Як учитель дійшов істини?

Учитель дійшов істини поступово і наполегливо:

  1. Спочатку він намагався з'ясувати, що сталося, розпитуючи дітей.
  2. Коли почув звинувачення на адресу Олександри, то не поспішив звинувачувати її, а наполягав на тому, щоб вислухати її версію.
  3. Коли Олександра мовчала, вчитель намагався розмовляти з нею лагідно, вселяти довіру, що він не звинувачує її.
  4. Коли Олександра таки зізналася, то вчитель терпляче розпитував її далі, щоб зрозуміти причини її вчинку.
  5. Зрештою, Олександра розповіла, що вкрала через голод вдома. Отже, вчитель своєю мудрістю і співчуттям дійшов правди.

Тобто його метод полягав у терплячому і справедливому ставленні до дитини, у прагненні зрозуміти і допомогти. Це дозволило розкрити справжні мотиви вчинку Олександри.

Зачитай рядки, із яких стає зрозуміло, що діти змінили своє ставлення до Олександри.

У тексті є кілька фрагментів, які вказують на те, що ставлення дітей до Олександри змінилося:

"Очі їм якось широко порозплющувалися, і вони мовчки, затаївши духа, дивилися на Олександру."

"Школярі відразу притихли. Очі їм якось широко порозплющувалися, і вони мовчки, затаївши духа, дивилися на Олександру."

"Як повернувся він у клас, то з десяток рук простяглося до його, і в кожній руці була якась їжа."

Після щирих сліз і зізнання Олександри, діти перестали засуджувати її, а натомість зі співчуттям і розумінням ставилися до її скрутного становища, навіть запропонували їй їжу.

Поміркуй і дай відповідь

1. Визнач тему твору. Яка ідея оповідання «Украла»? Що означає вкрасти? Чи відображає заголовок тему твору?

Тема твору - моральний вибір людини. Ідея полягає в тому, що навіть поганий вчинок можна зрозуміти і пробачити, якщо знаєш причини, які до нього призвели. Вкрасти - це привласнити чуже. Заголовок відображає тему, адже йдеться про конкретну крадіжку.

2. Поміркуй, чому люди привласнюють чуже? А чому роблять це нишком?

Люди крадуть через бідність, скруту, або через жадібність та бажання легкої наживи. Роблять це потайки, бо розуміють, що вчиняють погано.

3. Хто допоміг дітям зрозуміти, що причину крадіжки можна виправдати? Як би ти вчинив/вчинила на місці вчителя?

Дітям допоміг зрозуміти вчинок Олександри мудрий учитель Василь Митрович. На його місці я б теж намагався з'ясувати причини і зрозуміти дитину, а не просто засуджувати.

4. Чи можна вважати Василя Митровича Педагогом із великої літери? Чому ти так уважаєш? Чи не нагадує тобі вчитель автора?

Так, Василь Митрович є справжнім Педагогом, бо виявив мудрість, співчуття і допоміг дівчинці та іншим дітям зрозуміти важливі речі. Він схожий на автора, який теж прагне донести гуманістичні ідеї

5. Як ти розумієш останні рядки твору?

Останні рядки вказують, що Олександра змінилася на краще завдяки допомозі вчителя і стала чесною та порядною дівчиною.

6. Чи відомо тобі, що в разі потреби ти можеш звернутися в Службу в справах дітей. Вона є в кожному місті, центрі громади. Чи знаєш ти номер телефону Служби?

Ні, я не знаю номера телефону Служби у справах дітей у нашому місті. Запитаю вчителів

7. Спробуй заповнити в зошиті таблицю SWOT-характеристиками Олександри. Зверни увагу на її сильні та слабкі сторони. А також поміркуй, яким може бути майбутнє героїні

SWOT-аналіз Олександри:

  • Сильні - смілива, щира
  • Слабкі - бідна, зневірена
  • Можливості - здобути освіту, допомогу
  • Загрози - алкоголізм батька, бідність

Її майбутнє може бути світлим, якщо вона скористається наданими можливостями

8. Дай письмову відповідь на запитання «Чи легко бути людяним?»

От моя письмова відповідь на запитання "Чи легко бути людяним?":

Ні, бути людяним не просто. Це вимагає від людини великої внутрішньої роботи, моральних зусиль і щоденної практики.

Адже людяність передбачає доброзичливе, турботливе, чуйне ставлення до інших. А щоб постійно так ставитися, потрібно приборкувати свої егоїстичні бажання, подолати інстинкт самозбереження, який нашіптує про свої інтереси.

Треба навчитися бачити в іншій людині рівну собі особистість, з її проблемами й почуттями. Співпереживати, ставити себе на її місце. А це вимагає розвиненої емпатії.

Бути людяним - означає прощати слабкості й помилки людей, не осуджувати їх жорстко. А для цього потрібно подолати власне его, гординю і зверхнє ставлення.

Отже, людяність - це постійна внутрішня робота душі, самовиховання, тренування морально-вольових якостей. І хоча воно важке, але можливе для кожного. Адже саме людяність робить нас справжніми Людьми.