Борис Грінченко. Украла







Поміркуй!

Яке враження справили на тебе перші рядки оповідання «Украла»?

Перші рядки оповідання створюють враження напруженої ситуації, коли діти оточили й звинувачують у чомусь однокласницю Олександру. Це викликає інтригу і цікавість, що ж трапилося

Чого боялася Олександра?

Олександра, судячи з опису, дуже налякана і схвильована. Вона ніби боїться, що діти можуть фізично накинутися на неї чи принизити

Які слова свідчать про те, що автор співчуває головній героїні?

Автор співчуває Олександрі, про що свідчать такі слова: "Її біляве, усе у веснянках, обличчя було біле як крейда", "Вона вхопилася руками за стіл, мов боялася, що її тягтимуть кудись силоміць". Ці описи передають її переляк і беззахисність

Поміркуй!

Про які риси характеру свідчить поведінка Олександри?

Поведінка Олександри свідчить про її сором'язливість, боязкість, замкнутість. Вона не наважується щось сказати на свій захист, приймає провину, хоча, можливо, її й немає

Які почуття в тебе виникли під час читання епізоду розмови вчителя з дівчинкою?

Під час читання цього епізоду у мене виникли почуття співчуття до дівчинки, обурення поведінкою однокласників, які так швидко її засудили. Також було відчуття надії, що вчитель зможе розібратися в ситуації й допомогти Олександрі

Які обставини, на твою думку, спонукали її взяти чужу їжу?

На мою думку, взяти чужу їжу Олександру могла спонукати бідність та голод вдома. Можливо, батько-п'яниця не дбав про неї. Тому, швидше за все, це був відчайдушний вчинок голодної й скривдженої дитини

Поміркуй!

Як ти оцінюєш учинок Олександри?

Я оцінюю вчинок Олександри як вимушений крок від розпачу та голоду. Вона опинилася в безвиході і не знайшла іншого способу дістати їжі

Знайди в тексті оповідання портрети Олександри і Пріськи. Які художні деталі опису їхньої зовнішності вказують на характер і спосіб життя дівчаток? Чому автор протиставляє образи подружок?

Олександра - "Її біляве, усе у веснянках, обличчя"; "була дівчина боязка"

Пріська - "дівчина сита, добре годована"; "вона завсігди приносила з дому гарну їжу"; "ситі щоки".

Ці деталі вказують, що Олександра бідна, а Пріська заможна. Автор протиставляє їх як жертву і кривдницю

Чи є Пріська справжньою подругою Олександрі? Свою думку обґрунтуй

Ні, Пріська не справжня подруга. Вона зрадила Олександру, публічно її принизила і насміялася з неї

Чому школярі підтримали позицію Пріськи? А чому вони засудили вчинок Олександри?

Школярі підтримали Пріську, бо вона їм подобалася своєю веселістю та смачною їжею з дому. А Олександру засудили тому, що крадіжка обурювала їх

Як автор ставиться до своїх героїнь? Знайди в портретних характеристиках дівчаток слова, що свідчать про це.

Автор співчуває Олександрі як скривдженій долею сирітці ("біле обличчя", "тремтячі руки"). А до Пріськи ставлення іронічне через опис її ситості та бездумного сміху

Поміркуй!

Які думки і почуття викликало у тебе оповідання Б. Грінченка «Украла»?

Оповідання викликало в мене співчуття до Олександри, обурення байдужістю її батька та радість через те, що однокласники її зрозуміли й прийняли

Що допомогло дітям змінити своє ставлення до Олександри?

Дітям допомогло змінити ставлення розуміння важких обставин, в яких опинилася Олександра. Розповідь про голод у її родині викликала співпереживання

Які рядки твору свідчать про те, що діти в класі змінили своє ставлення? Яку роль у цих змінах відіграв учитель Василь Митрович?

Про зміну ставлення свідчать такі рядки: "Нате! Дайте їй! Хай попоїсть!", "Дівчата-товаришки її люблять і часто дають їй чого їсти". Учитель своїм співчуттям дав приклад іншого ставлення до Олександри

Чи можна, на твою думку, судити про людину лише за одним її вчинком?

Ні, не можна судити про людину лише за одним вчинком. Треба розібратися в мотивах і обставинах

Чи хотів би/хотіла б ти товаришувати з Олександрою? Чому? Які риси характеру тобі в ній подобаються? А як би ти допоміг/допомогла цій дівчинці?

Так, я б хотіла товаришувати з Олександрою. Мені подобаються її мужність у скруті, працьовитість, скромність. Я б допомогла їй їжею, одягом, моральною підтримкою

Чи знаєш ти, до кого треба звертатися по допомогу в разі агресії в сім’ї?

У разі агресії в сім'ї треба звертатися до поліції, органів опіки, психологічних служб, на гарячі лінії допомоги

Що ти знаєш про Службу в справах дітей і сім’ї?

Служба у справах дітей і сім'ї опікується дітьми-сиротами, дітьми з проблемних сімей. Вона надає їм допомогу - харчування, одяг, тимчасове житло, захист прав

Склади цитатний план оповідання «Украла». Для цього виконай такі дії:

Ось спроба скласти цитатний план оповідання "Украла":

  1. "Тільки вчитель увійшов у клас, зараз побачив, що там робиться щось непевне".
  2. "Озвалась Пріська — подруга й товаришка Олександрина".
  3. "Ця звістка дуже вразила й здивувала вчителя".
  4. "Учитель глянув на Олександру й спитавсь: Олександро, правда цьому?".
  5. "Олександрине обличчя нахилилося аж до столу".
  6. "Вона мовчала знову і знову похнюпилась".
  7. "Я їсти хотіла".
  8. "У нас... у нас... нема чого їсти".
  9. "Як заспівали молитву, він непомітно ввів у клас Олександру".

Сподіваюся, мені вдалося виділити основні епізоди оповідання та головні речення в них, які передають суть подій. Звичайно, можна по-різному структурувати текст, але я спробував скласти лаконічний план згідно з розвитком сюжету.

Підсумуй!

Що тебе найбільше схвилювало в оповіданні Бориса Грінченка «Украла»?

Найбільше мене схвилювало страждання маленької Олександри через голод, байдужість батька та нерозуміння однокласників.

За допомогою яких художніх деталей письменник розкриває психологію вчинку Олександри?

Психологію її вчинку розкривають такі деталі: опис переляку, сорому дівчинки, сліз, мовчання - все це передає її розпач від голоду

Схарактеризуй композицію цього твору

Композиція твору: експозиція - знайомство з героями; зав'язка - звинувачення Олександри у крадіжці; кульмінація - зізнання дівчинки; розв'язка - прощення та допомога однокласників.

Що є основою сюжету оповідання «Украла»?

Основою сюжету є реальна життєва ситуація - вчинок дитини з нужденної сім'ї.

Доведи, що ідеєю цього твору Бориса Грінченка є розуміння людської душі, співчуття, прощення

Ідея твору полягає у заклику до розуміння вчинків людини, співчуття до неї та прощення, що демонструє ставлення вчителя й однокласників до Олександри.

Чи все тобі було зрозумілим під час роботи над оповіданням «Украла»? А які питання залишилися для тебе нез’ясованими?

Мені було все зрозуміло. Питань немає.