9. Розвиток систем літочислення







Поясніть, як в історичній науці використовують наведені у хмаринці поняття. Чому історикам важливо правильно встановлювати історичний час? Яка із допоміжних історичних дисциплін займається встановленням точних дат історичних подій?

Ці поняття використовуються для вимірювання історичного часу та вказують на довші або коротші відрізки історії (ера, тисячоліття, століття, рік). Історики повинні правильно встановити історичний час, щоб не помилитися в поясненні причинно-наслідкового зв'язку між тими чи іншими історичними подіями.

Читаємо й розуміємо (сторінка 55)

1. Знайдіть у тексті поняття, які треба використовувати, розповідаючи про лічбу часу в історії.
Хронологія, система відліку часу, наш час, до н.е., ера, система християнського літочислення.

2. Складіть два запитання до тексту і поставте їх однокласникам/однокласницям

  1. Що є точкою відліку в християнському літочисленні?
  2. Що є точкою відліку в мусульманському літочисленні?

Діємо: практичні завдання (56 сторінка)

1. Зважаючи на те, що мусульманське літочислення починається із 622 р., визначте, який зараз рік у мусульманських країнах
2022 - 622 = 1400 рік

2. На підставі результату задачі усно поясніть вислів: «Відносний характер часу»
Відносний характер часу пояснюється його відносним орієнтиром.

Уважно розгляньте графічне зображення відрізку історичного часу й дайте відповіді на запитання:
1. Від якої події ведеться християнське літочислення? Чому саме цю подію, на вашу думку, було обрано для позначення початку ери?
Християнський календар починається з Різдва Христового – народження Ісуса Христа. Ця подія розглядається як початок відліку, оскільки християнство є найпоширенішою релігією у світі, і значна частина населення знайома з подією.

2. У який спосіб на шкалі часу позначено час до нашої ери та нашої ери?
Відлік часу в нашу еру ведеться у звичайному напрямку (синій колір на шкалі). Час до нашого часу відраховується у зворотному напрямку (жовтий колір на шкалі).

3. Користуючись позначеннями на шкалі часу, визначте, в якому році її було створено.
Шкалу часу було створено у 2000 році.

Діємо: практичні завдання (сторінка 57)

1. Поясніть, чим відрізняється зміст висловів: «Це сталося близько 400 років тому» і «Сталося в 400 р. до н. е.».
2022 - 400 = 1622 рік; 2022 + 400 = 2422 років тому.

2. 6 вересня євреї всього світу відзначають Новий рік — свято Рош га-Шана. Враховуючи дані про початок літочислення за єврейським календарем і «правило 1 року», визначте, який за рахунком рік єврейського літочислення настав у 2022 р.
3761 р. до н. е. + 2022 р. н.е. = 5 783 р.
5 783 - 1 = 5 782 рік

Запитання і завдання (58 сторінка)

1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Час в уявленнях людини протягом історії». Усно дайте відповіді на запитання.

Які системи літочислення існували протягом історії?

  • У стародавньому Єгипті літочислення велося за династією єгипетських царів — фараонів;
  • В Японії - з правління наступного імператора;
  • У Стародавній Греції відлік вівся за олімпійськими іграми;;
  • Стародавні римляни рахували час від заснування міста Риму.
  • Для євреїв точкою відліку часу було «створення світу» у 3761 році до н. е. (за Біблією).

Яке значення хронології для встановлення історичного часу?
Хронологія може визначити точний час минулих подій на основі сучасних вимірювань часу.

Як визначають тривалість історичних подій, періодів?
Тривалість історичних подій, періодів називають ерами чи епохами.

Яка система літочислення є загальноприйнятою?
Загальноприйнятою є християнська система літочислення, відправною точкою якої є народження Ісуса Христа.

II. Обговоріть у групі

Робота в групах:
а) Розв’яжіть історичну задачу.
У 1989 р. урочисто святкували 500-річчя виникнення українського козацтва. Яким роком датується перша згадка про козаків у писемних джерелах?
1989 - 500 = 1489 рік

б) Придумайте за наведеними в параграфі зразками власні задачі на лічбу часу.

  1. Через скільки років після народження Ісуса Христа Україна проголосила незалежність?
  2. У якому році за мусульманським календарем народився Христос?

III. Мислю творчо

Напишіть сенкани «Хронологія», «Історичний час».

Хронологія.
Справжня і детальна.
Порахувати, вказати, визначити.
Історію неможливо вивчати без хронології.
Точність.

Час.
Історичний, календарний.
Тече, лікує, забирає.
Історія долає час.
Годинник.

1. Складіть по три питання відкритого (потребують розгорнутої відповіді) і закритого (на такі питання можна відповісти або «так», або «ні») типів до теми «Як пов’язані історія і час». Поставте їх однокласникам/однокласницям.

  • Чи можна вивчати історію, не рахуючи часу?
  • Чи створення світу в Біблії є початком історії?
  • Чи справді найдовший період в історії називають ерою?
  • Поясніть, чому існують до н.е. і н.е.
  • Чому хронологія важлива для історичних досліджень?
  • Який календар використовують в Україні?