Діємо: практичні завдання (сторінка 18)
1. Прочитайте навчальний текст і знайдіть у ньому назви предметів, за допомогою яких учені досліджують минуле.
Знаряддя праці, предмети побуту, останки людей і навколишнього світу, твори мистецтва, механічні пристрої, фотографії, пісні.
2. На основі прочитаного тексту складіть і запишіть речення, що розкриває зміст поняття «історичні джерела».
Усі пам’ятки побуту та громадської діяльності називають історичними джерелами.
Поміркуймо! (сторінка 18)
Висловте припущення, які з представлених у колажі ілюстрацій поєднують у собі ознаки різних видів історичних джерел. Розкажіть про свої міркування однокласникам/однокласницям.
- Етнограф Френсіс Денсмор записав на фонограф пісні вождів індіанських племен
- Срібник Володимира Великого (є речовим й писемним історичним джерелом)
- Чорноногих (пристрій для запису звуку, пісня й індіанця одяг є історичними джерелами - механізмом, аудіодокументом, етнографічним джерелом).
- Чернігівські вишивальниці (фотодокумент й етнографічне джерело)
Діємо: практичні завдання (сторінка 20)
1. Об’єднайтеся в дослідницькі групи й за допомогою «Пам’ятки для дослідження історичного джерела» виконайте дослідження запропонованих (вчителем/вчителькою або поданих авторами нижче) історичних джерел.
Кераміка (глиняні вироби) трипільської археологічної культури (с. Більче-Золоте Тернопільської обл., 3900-2700 рр. до н. е.)
- Речове історичне джерело.
- Трипільці виготовляють посуд із глини, користуються гончарним кругом, прикрашають його.
- Що означають давні орнаменти?
- Що зберігали трипільці в глеках?
Ви можете знайти це у Вікіпедії
2. По завершенні роботи поясніть, якими рисами характеру, на вашу думку, має володіти історик/історикиня
Допитливість, цілеспрямованість і наполегливість.
Діємо: практичні завдання (сторінка 22)
Зіставте заголовки статей на двох інтернет-ресурсах і дайте відповіді на запитання:
1. Чим відрізняються заголовки?
Заголовки прямо протилежні за змістом. У першому вказується, що Велесова книга є реліквією, у другому – вигадкою.
2. Висловите припущення про те, яку інформацію читачам повідомлять автори статей.
Автори висловлюють суперечливі припущення щодо існування книги Велеса.
Факт чи фейк?
Прочитайте й зіставте уривки із повідомлень сайтів й обговоріть відповіді на запитання:
1. Чим відрізняється інформація авторів про «Велесову книгу»?
Інформація від двох авторів абсолютно протилежні – від захоплення до обурення.
2. У якому з уривків доводиться істинність «Велесової книги» як історичного джерела? Які докази наводить автор на підтвердження своєї думки?
У першому абзаці автор доводить автентичність Велесової книги як історичного джерела. Він наводить докази автентичності історичного походження ранньої кириличної абетки, якою написана ця книга.
3. У якому з уривків автор спростовує істинність «Велесової книги» як історичного джерела? Які докази наводить автор на підтвердження своєї думки?
Правдивість «Велесової книги» автор спростовує у другому абзаці. Автор стверджує, що в книзі багато церковнослов’янських слів, які набули поширення після написання Велесової книги.
Запитання і завдання (сторінка 25)
I. Знаю й систематизую нову інформацію
1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Джерела історичної інформації» — уявно поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху.
Що таке історичні джерела?
Пам'ятки суспільного життя і діяльності називають історичними джерелами.
Які є види історичних джерел?
Розрізняють історичні джерела:
- речові,
- писемні,
- усні,
- візуальні.
Чому важливо визначати правдивість джерел?
Важливо визначити правдивість джерела, щоб не заблукати в дослідженні певного історичного факту.
Як можна досліджувати історичні джерела?
Історичні джерела можна вивчати, ретельно розглядаючи, розшифровуючи, порівнюючи їх із подібними історичними джерелами.
II. Обговоріть у групі
Подискутуйте в групах і запропонуйте способи перевірки достовірності інформації. Обговоріть результат роботи в класі й створіть спільний варіант пам’ятки «Як перевірити достовірність історичного джерела».
- Зовнішній вигляд пам'ятки.
- Напис на пам'ятці.
- Для чого призначені пам'ятки.
- Відповідність пам'яток історичному часу.
III. Мислю творчо
Візьміть участь у спільному творчому проєкті класу «Історія в родинних реліквіях»:
1) З допомогою старших членів родини оберіть цікаву родинну реліквію (пам’ятну річ) і дослідіть її як історичне джерело, користуючись «Пам’яткою для дослідження історичного джерела» (с. 20).
Фото із сімейного архіву.
- Ця пам'ятка належить до візуальних історичних джерел.
- Фото чорно-біле, пожовкле, наклеєне на щільний картон. На фото люди в старому святковому одязі. Можна зробити висновок, що фотографія не була такою поширеною, як сьогодні. Це фото покликане зберегти сімейні спогади про предків.
- Чи має фото особисту печатку фотографа - власника фотоательє?
- Дізнайтеся більше про історичні джерела за допомогою Інтернету.