27. Як влаштована і функціонує нервова система людини







1. Назви системи органів, позначені цифрами на колажі. Що тобі відомо про склад і функції кожної з цих систем?

1: Циркуляторна система - складається з серця, артерій, вен і капілярів. Серце качає кров, яка розносить кисень і поживні речовини до клітин організму та виводить метаболічні відходи.

2: Дихальна система - складається з легень та дихальних шляхів. Вона допомагає людині дихати, обмінюючись киснем і вуглекислим газом між атмосферним повітрям і кров’ю.

3: Травна система - включає рот, шлунок, кишківник та інші органи. Ця система перетравлює їжу, абсорбує поживні речовини та виводить неперетравлені рештки.

4: Кісткова система - складається з костей та суглобів. Забезпечує опору і захист для інших органів і допомагає у русі.

5: М'язова система – складається з м'язів, які прикріплені до костей і контролюються нервами. М’язи дозволяють людині рухатися.

Вислови припущення, чи існує в організмі людини система органів, яка керує й узгоджує роботу інших систем. Перевір своє припущення за науковою довідкою

Так, в організмі людини дійсно існує система, яка керує та узгоджує роботу інших систем — це нервова система. Вона складається з головного мозку, спинного мозку та численних нервів, які пронизують все тіло. Нервова система відповідає за прийнятт та аналіз інформації від зовнішнього світу та внутрішніх органів, а також за координацію та відповідь на цю інформацію.

2. Назви органи чуття людини і проілюструй прикладами схему:

Органи чуття людини:

  1. Зір – очі
  2. Слух – вуха
  3. Дотик – шкіра
  4. Нюх – носова порожнина
  5. Смак – язик

Схема взаємодії органів чуття з навколишнім світом, прийняття рішень і поведінки:

Інформація про тіла та явища навколишнього світу
↓
Органи чуття (збирають інформацію)
↓
Головний мозок (аналізує інформацію та приймає рішення)
↓
Поведінка (реакція організму, включно з м'язовою роботою)

М’язи відіграють роль виконавчих органів у цій схемі. Коли головний мозок аналізує інформацію від органів чуття та приймає рішення про певну поведінку, він надсилає команди через нервову систему до м'язів, що виконують необхідні рухи або дії. Наприклад, якщо ви бачите м'яч, що летить у вашому напрямку, очі (зір) надсилають сигнал до мозку, мозок аналізує цю інформацію і приймає рішення про відповідну дію – ухилитися або зловити м'яч. Потім мозкові команди надходять до м'язів рук і ніг, які здійснюють необхідні рухи.

Завдання 1. Скористайся науковою довідкою й заповни в зошиті таблицю 19.

Органи нервової системи У якій частині тіла розташований Функції
Головний мозок В голові, всередині черепа Обробка інформації від органів чуття, мислення, пам'ять, регуляція емоцій, прийняття рішень, координація волі та рухів
Спинний мозок Усередині хребта Передача нервових імпульсів між головним мозком та іншими частинами тіла, координація рефлекторних реакцій
Нерви По всьому тілу Зв'язок між головним і спинним мозком та органами, передача сенсорної інформації до мозку та моторних команд від мозку до м'язів

Завдання 2. Поясни, чому під час їзди на скутері чи швидкісному велосипеді необхідно одягати шолом.

Під час їзди на скутері чи швидкісному велосипеді важливо одягати шолом для захисту голови та мозку від можливих травм. Ось декілька причин:

  1. При падінні або зіткненні шолом захищає голову від ударів об тверді поверхні, що може запобігти черепно-мозковим травмам.
  2. Шолом зменшує силу удару об голову, пом'якшуючи його. Це допомагає уникнути струсів мозку та інших пошкоджень.
  3. Він також частково захищає обличчя від подряпин та інших травм.
  4. Головний мозок відповідає за життєво важливі функції організму, тому його пошкодження може мати дуже серйозні наслідки. Шолом допомагає цього уникнути.

Отже, шолом - це важливий елемент безпеки, який може врятувати життя та здоров'я під час падіння зі швидкісного транспорту. Тому категорично рекомендується одягати його під час їзди на скутері чи велосипеді.

Завдання 3. Проведи вдома дослідження, аби виявити в себе і когось із рідних ділянки язика, що відповідають за різні смакові відчуття. Чи однаковими були у вас відчуття смаку?

Ось кілька порад щодо проведення цього дослідження:

  1. Підготуй 4 розчини з різними смаками - солодкий (цукор), солоний (сіль), кислий (лимонний сік) і гіркий (кава/чай без цукру).
  2. За допомогою ватних паличок нанеси краплю кожного розчину на різні ділянки язика - солодке спереду, солоне з боків, кисле ззаду по центру, гірке ззаду по краях.
  3. Попроси учасника дослідження (рідну людину) закрити очі, а ти по черзі торкайся язика розчинами. Нехай він/вона називає, який саме смак відчуває.
  4. Поміняйтеся ролями. Порівняйте, чи однаково ви відчували смаки й чи збігалися ділянки на язику.
  5. Занотуй результати дослідження. Зроби висновок про відмінності у сприйнятті смаків різними людьми.

ПЛІЧ-О-ПЛІЧ

Завдання 1. У таблиці 20 запропоновано ситуації, в яких учасник чи учасниця групи використовує органи чуття. Заповни таблицю 20 у зошиті за зразком

Ситуація Органи чуття Робота мозку Реакція м'язів
На шляху з'являється червоне світло Очі Аналізує небезпеку Зупинка м'язів ніг
Ти снідаєш Очі, ніс, язик Контроль рухів Рухи м'язів рук і щелеп
Цікавляться, чи солодкий чай Язик Аналіз смакових відчуттів М'язи голосових зв'язок (відповідь)
Кидаєш м'яч собаці Очі Оцінка відстані і напрямку Рух руки з м'ячем
Обираєш букет квітів Очі, ніс Аналіз кольору і запаху Рух руки до букета
Пригорів пиріг Ніс Розпізнавання запаху Рух до печі
Порада, що написати в щоденнику Вуха Аналіз почутої інформації Рух ручки по паперу

Завдання 2. **Пригадайте відомі вам з 5 класу засоби захисту від шуму, холоду, яскравого сонячного світла. Як вони допомагають у збереженні здоров’я нервової системи?

Ось деякі засоби захисту від шуму, холоду та яскравого сонячного світла:

Від шуму:

  • беруші
  • навушники
  • звукоізоляція приміщень

Від холоду:

  • теплий одяг
  • шапки
  • шарфи
  • термоізоляція будинків

Від яскравого сонячного світла:

  • капелюхи
  • сонцезахисні окуляри
  • парасольки

Ці засоби захищають нервову систему таким чином:

  • Зменшують подразнення органів чуття (очей, вух) надмірними стимулами. Це запобігає перевтомі та подразненню нервової системи.
  • Підтримують комфортну температуру тіла. Переохолодження чи перегрів шкідливо впливають на роботу нервової системи.
  • Сприяють нормальному функціонуванню і запобігають захворюванням нервової системи.

Отже, ці прості засоби допомагають зберегти здоров'я та працездатність нервової системи.

ТОБІ ДО СНАГИ

1. Назви одну функцію спинного мозку, дві функції головного мозку, три органи нервової системи людини

Функції нервової системи:

  • Спинний мозок: координація рефлексів
  • Головний мозок: мислення, пам'ять
  • Органи: головний мозок, спинний мозок, периферійні нерви

2. Чому нервову систему людини називають системою керування та зв’язку?

Нервова система забезпечує керування та зв'язок, оскільки:

  • Приймає та аналізує інформацію (керування)
  • Передає сигнали між мозком і органами (зв'язок)
  • Координує роботу інших систем організму

3. Придумай дві ситуації на зразок тих, що в рубриці «Нумо досліджувати» й охарактеризуй їх подібним чином

Ситуації для дослідження:

  • Визначення температури води: Наповни дві миски водою - одну гарячою, а іншу холодною. Заплющ очі й поміняй миски місцями. Потім, не відкриваючи очей, спробуй визначити, в якій мисці гаряча вода, а в якій - холодна.
  • Впізнавання запахів: Збери кілька предметів з різними запахами (наприклад, кава, м'ята, лимон). Заплющ очі або зав'яжи їх пов'язкою. Нюхай кожен предмет і спробуй визначити їх за запахом. Запиши свої спостереження та визнач, чи зміг ти впізнати всі запахи правильно.

4. Як органи чуття забезпечують зв’язок організму людини із зовнішнім середовищем? Склади схему, що ілюструє твою відповідь

Органи чуття забезпечують зв'язок організму людини із зовнішнім середовищем, сприймаючи різні стимули і перетворюючи їх на нервові імпульси, які потім передаються до мозку для обробки та формування відповідної реакції.

Ось схема, яка ілюструє цей процес:

Зовнішнє середовище (стимули)
↓
Органи чуття (сприйняття стимулів)
↓
Перетворення стимулів в нервові імпульси
↓
Передача нервових імпульсів до головного мозку
↓
Обробка інформації мозком
↓
Формування відповідної реакції (наприклад, рух, емоція, думка)
↓
Відповідь тіла (дія)

Ця схема демонструє, як людина отримує інформацію про світ довкола і як її тіло реагує на цю інформацію.

5. Із заплющеними очима ти можеш впізнати голоси знайомих, розрізнити гладенькі або шорсткі поверхні предметів, відчути аромат троянд, почути наближення потягу. Яке значення для людини має здатність сприймати подібну інформацію? Що спільного у сприйнятті наведених явищ і предметів?

Здатність сприймати інформацію без зорового контакту має велике значення для людини, оскільки:

  1. Дозволяє орієнтуватися в просторі та розпізнавати об'єкти навіть за відсутності зору. Наприклад, чути наближення потягу або впізнавати людей по голосу.
  2. Збагачує сприйняття навколишнього світу, даючи додаткову сенсорну інформацію про нього - слухову, нюхову, дотикову. Це робить враження яскравішими та об'ємнішими.
  3. Допомагає уникати небезпек, які не завжди можна побачити, але можна почути чи відчути.

Спільне в сприйнятті цих явищ полягає в тому, що для їх розпізнавання залучені не зорові, а інші органи чуття людини - слух, нюх, дотик. Це свідчить про те, наскільки важлива їх роль у пізнанні світу, доповнюючи та розширюючи можливості зору.

Завдання 1. Склади діаграму, що ілюструє тривалість кожної дії упродовж трьох днів. На які дії з мобільним телефоном ти витрачаєш найбільше часу?

Дії з мобільним телефоном

  • Розмови - 20%
  • Ігри - 30%
  • Соціальні мережі - 25%
  • Відео/фільми - 15%
  • Інше - 10%

В цьому уявному прикладі найбільше часу витрачається на ігри (30%), а найменше - на перегляд відео та фільмів (15%).

Щоб скласти більш точну персональну діаграму, потрібно протягом 3 днів фіксувати час, витрачений на різні дії з телефоном. Після збору даних можна побудувати конкретну діаграму розподілу цього часу.

Завдання 2. Візьми до уваги інформацію рубрики «Пізнавальний калейдоскоп» цього параграфа й розроби режим безпечного для мозку використання своїх гаджетів упродовж тижня.

Ось приклад режиму безпечного використання гаджетів для підлітка протягом тижня:

Понеділок:

  • Не більше 1 години на день
  • 30 хв - перевірка соцмереж
  • 30 хв - пошук інформації для шкільного проєкту

Вівторок:

  • 1,5 години
  • 1 год - спілкування з друзями
  • 30 хв - ігри

Середа:

  • 2 години
  • 1 год - відео
  • 1 год - читання електронних книжок

Четвер:

  • 1,5 години
  • 1 год - музика та подкасти
  • 30 хв - пошук інформації для хобі

П'ятниця:

  • 2 години
  • 1 год - фільми
  • 1 год - ігри

Вихідні:

  • По 3 години на день
  • Спілкування, ігри, відео

Загалом - до 12 годин на тиждень. Робити перерви, дотримуватися гігієни зору.