2. Методи вивчення природи







1. Назви методи вивчення природи. Які з их тобі доводилося застосовувати?

  • Спостереження – перший крок до пізнання природиприроди.
  • Вимірювання – другий крок до пізнання природи.
  • Експеримент – третій крок до пізнання природи.

Доводилося застосовувати способ спостереження.

2. Про що можна дізнатися завдяки спостереженню?

За допомогою зору людина дізнається про колір, розміри і форму тіл природи. Слух допомагає чути і розрізняти звуки, нюх – відчувати й розрізняти запахи.

Доторкнувшись рукой до предмета, людина дізнається, який він – холодний чи гарячий, гладенький чи шорсткий, м’який чи твердий.

3. Чим спостереження відрізняється від експерименту?

Спостереження - так, за допомогою зору людина дізнається про колір, розміри і форму тіл природи. Слух допомагає чути і розрізняти звуки, нюх – відчувати й розрізняти запахи.

Експеремент - Щоб пояснити, чому відбуваються ті чи ті явища природи, учені проводять експерименти, або досліди. Експериментом називають вивчення тіл і явищ природи в спеціально створених умовах. При цьому дослідник може змінювати умови експерименту і уважно стежити за перебігом явищ в умовах, що змінюються. Кожний дослід проводиться для того, щоб отримати відповідь на запитання, яке ставить природодослідник.

4. Які вимірювання проводять, вивчаючи природу?

Щоб визначати розміри тіл на Землі і в космосі, а також: відстані між ними, застосовують вимірювання.

Тобі, мабуть, теж доводилося здійснювати різноманітні вимірювання, зокрема вимірювати свій зріст, температуру тіла під час застуди, час виконання домашніх завдань.

5. Що розчиняється у воді – кухонна сіль чи пісок? Запропонуй: цей дослід удома і склади таблицю на зразок тієї, що є в параграфі 2.

Кухона сіль розчиняється у воді, а пісок ні.

Підсумки

  • Основні методи вивчення живої і неживої природи – спостереження, ви- мірювання, експеримент, або дослід.
  • Спостереженням називають способ вивчення природи за допомогою органів чуттів.
  • Під час експерименту для тіл створюють спеціальні умови, які відрізняються від звичних для тіл природних разумов.
  • Ученими-натуралістами називають науковців, які вивчають природу.

Сторінка природодослідника Досліджуємо тіла природи

Дослід. Вплив світла на ріст рослин.

Мета досліду: визначити, як світло впливає на ріст рослин.

Опис досліду

У дві посудини з однаковою кількістю вологого ґрунту висадили насіння квасолі на відстані 5 см одне від 1-го. За необхідності посіви поливали. Після того як насіння проросло, одну посудину поставили в добре освітлюваному місці, а другу – у місці з поганим освітленням. Проростки в обох посудинах поливали одночасно однаковою кількістю води.Під час досліду постійно спостерігали за ростом рослин, щоб дізнатися, у котрій з посудин квасоля росте швидше. Помітили, що в першій посудині проростки квасолі мали насичений зелений колір, міцні стебла й листки.

Проростки у другій посудині були кволими, мали блідо-зелене забарвлення, були нижчі від тих, які вирощували на світлі.