Мета: допомогти учням осягнути, що значить бути добрим, що лежить в основі доброти, доброго вчинку, славлячи добро в людині, її справах і ставленні до інших, розвивати в учнів бажання робити добро, формувати в підростаючого покоління моральні чесноти, шляхетність, почуття милосердя, виховувати морально-етичні норми життя Формувати моральні основи дитячої особистості, сприяти вихованню доброї, чуйної, лагідної людини. Виховувати потребу в самовдосконаленні та самовихованні. Формувати в учнів ціннісну орієнтацію, здатність формулювати моральні судження, розвивати вміння відрізняти погане від доброго, виховувати позитивне світосприйняття. Шляхом створення психологічних ситуацій вибору підвести учнів до розуміння важливості взаємодопомоги в колективі, сприяти створенню дружнього дитячого колективу. Виховувати чемне ставлення учнів одне до одного.
Епіграф.
Крик-народжує грубість;
Обман-народжує недовір`я;
Посмішка-розтоплює лід;
Прощення-приносить полегшення;
Турбота-наповнює життя змістом.
Посієш бажання-пожнеш вчинок;
Посієш вчинок-пожнеш звичку;
Посієш звичку-пожнеш характер;
Посієш характер-пожнеш долю.
Матір Тереза
Вчитель. Діти, сьогодні ми поговоримо про найважливішу цінність людської душі-про доброту. Кажуть, що весь світ стоїть добром людського серця. Злі та недобрі почуття-пригнічують та нівечать наші душі. А доброта творить, відроджує, лікує Що людині потрібно для щастя? Так, здоров’я, хороші друзі, щоб рідні довго жили. А ще потрібно, щоб поруч з нами були завжди добро.
Є поміж нас багаті й бідні.
Кому, що треба, доля не питає.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі мир, а душах доброта.
Що ж таке доброта? Доброта-це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Які правила доброти ви знаєте? (Допомагати слабким, старим, хворим, тим, хто потрапив у біду, пробачати помилки, не бути жадібним, не заздрити)
Якими ж рисами повинна бути наділена людина, щоб про неї говорили лише добре?Подивимось на екран:
Доброзичливість
вихОваність
доБросовісність
поРядність
тактОвність
чеснісТь
лАска
Учень 1.
Колись у Сербії був такий закон:той, хто одружувався, мав посадити 75 оливкових дерев. Оливки живуть і плодоносять 400 років. Уже давно не має тих, хто саджав ці дерева. Забули їхні імена, імена їхніх правнуків, а дерева, посаджені в 17ст., плодоносять і радують людей ще й сьогодні.
Учень 2.
У Вавилоні був такий звичай:недужих виносили на майдан чи дорогу. Кожен, хто йшов повз нього, підходив, розпитував, коли знав якийсь засіб, радив нещасному. Ніхто байдуже не проходив.
Вчитель.
Такий звичай побутував і в ассирійців, і в єгиптян. Звичай чинити добро безкорисливо.
Учень 3.
Прекрасний звичай побутує й нині на Кавказі. Високо в горах саджають плодові дерева. Випадковий мандрів-ник, втамувавши голод чи спрагу, не може навіть подя-кувати, не знає кому. Але смуга відчуження відступає. Чужі стають рідними, близькими, коли потрапляють у скруту.
(пісня кота Леопольда «Бути добрим»)
Людська порядність, доброта не має меж. Ми сьогодні маємо бути милосердними не тільки до людей, а й до всього, що нас оточує: тварин, рослин. Недаремно говорять, що криниця без води-просто яма, так і людина без доброти-сама тільки оболонка.
(На екрані уривок мультфільму з казки «Названий батько»)
Вчитель.
Іноді здається, що зло перемогло. Це тому, що про нього всі говорять, пишуть, з екранів телевізорів на нас часто дивляться не люди, а звірі в людській подобі: вбивці, грабіжники. Але добрих людей дуже-дуже багато! Просто вони чинять свої благодійні справи мовчки, не афішують їх!
Однією з таких була Матір Тереза, слова якої є епігра-фом уроку.
(Учні зачитують)
Проживши нелегке життя, Вона творила добро всім своїм серцем, своєю посмішкою, своїми руками і ми будемо щасливі якщо дотримуватимемось Заповідей, які створила і за якими жила сама Матір Тереза.
На екрані висвітлюються Заповіді:
Бути добрим-це забути про себе самого, щоб думати за інших.
Бути добрим-це пробачати, пам`ятаючи, що слабкість людська є сильніша від злості.
Бутим добрим-це мати милосердя для слабкості інших людей і пам`ятати, що ми не є кращими від інших, навіть в їхніх ситуаціях ми були б, може, ще гірші.
Бути добрим-це закрити очі на прояви невдячності.
Бути добрим-це давати навіть тоді, коли нічого не отримуємо, посміхаючись до тих, які нас не розуміють, навіть недооцінюючих нашої доброти.
Бути добрим-це погодитись на те, що чим більше будемо давати, тим більше від нас будуть очікувати.
Гете писав: «Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим серцем стати на коліна».)
Учень: Є поміж нас багаті й бідні.
Кому, що треба, доля не питає.
Та є дві речі всім нам необхідні:
У світі мир, а в душах доброта
Учень: Ця історія трапилась дуже давно у старовинному місті, де мешкав один мудрець. Слава про його мудрість розійшлася далеко за межі міста. Та жив у тому місті один чоловік, який заздрив славі мудреця. І от вирішив він придумати таке запитання, щоб мудрець не зміг на нього відповісти. Пішов чоловік на узлісся, спіймав метелика, заховав його в долонях і подумав: «Спитаю я в мудреця: скажи, о наймудріший, який метелик у мене в руках — живий чи мертвий?». Якщо він скаже «живий», я стисну долоні, і метелик помре; а якщо скаже «мертвий», я розкрию долоні, і метелик полетить. Ось тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший.
Так усе і сталося. Зловивши метелика, лихий чоловік попрямував до мудреця і запитав у нього: «Який метелик у мене, о наймудріший, живий чи мертвий?». І мудрець, який і насправді був дуже розумною людиною, відповів: «Усе у твоїх руках, чоловіче».
Учитель: Отже, друзі, як ви гадаєте, що мав на увазі мудрець, коли так відповів чоловікові?
Учні відповідають: «Що від самої людини залежить, житиме метелик чи помре».
Учитель. Правильно. Але в цих мудрих словах є ще один зміст: від людини залежить, чого у світі стане більше — добра чи зла.
Що ж таке доброта? Доброта - це уміння співчувати іншій людині, відгукуватися на її горе, яке може спідкати кожного з нас, це милосердя по відношенню до того, хто потребує допомоги, це добре ставлення до всіх людей. Все своє життя, починаючи з дитинства, людина пізнає, що таке «добре», а що таке «погано».
Діалог сина та матері
Син. Матусю рідна, я лише ступаю
На цей важкий, тернистий шлях життя,
В усьому тільки добре помічаю,
А кажуть, вистачає в світі й зла?
Мати. А світ розпочинається з любові,
Як день із світанкової зорі.
Коли пречисті, рідні колискові
Співають невсипущі матері.
І долю вам хрещато вишивають
Піснями, що тепліших не знайти,
І денно й ночно в Господа благають
Вас від страждань і горя вберегти.
Син. А світ мережаний то цвітом, то снігами,
А в світонька такі шляхи круті!
Мати. І між його вітрами й віражами
Ви осягнете істини святі.
Не нарікай на труднощі даремно,
Не підкоряйся млявості імлі…
Син. Коли ж навколо раптом стане темно?
Мати. У грудях сонечко любові засвіти.
Для себе, для родини й України.
Пильнуй вогонь добра від зла і марноти,
Бо ти на світі білому - Людина,
Бо в світі трудному світильник Божий-ти.
У цій шаленій чорно-білій січі,
Крізь болісні і радісні літа
Несімо любові промені одвічні -
Хай торжествують світло й доброта!
Сценка «Допоміг».
- Іванку, агов!
- Агов.
- Тебе я знайшов?
- Знайшов.
- Ти погріб копав?
- Копав.
- У яму упав?
- Упав.
- Давно ти упав?
- Давно.
- Куди ти упав?
- На дно.
- А що там на дні?
- Струмок.
- А що в глибині?
- Пісок.
- Каміння нема?
- Нема.
- А холод пройма?
- Пройма.
- Нагору спішиш?
- Спішу.
- Лежиш чи сидиш?
- Сиджу.
- І нудно сидіть?
- Ага.
- Що в тебе болить?
- Нога.
- Драбину чекав?
- Чекав.
- На поміч гукав?
- Гукав.
- То, кажеш, сидиш?
- Сиджу.
- Посидь…
Я гулять біжу!
Вчитель. Не випадково люди провели чітку межу між людиною доброю і добренькою. Добра справа - це справа копітка. І тут гарними фразами не обійдешся. Потрібно діяти - в будь-який момент прийти на допомогу, вміти поступитися своїм заради чужого. Добро-завжди дієве, воно не буває пасивним, а пасивне добро - це вже не добро.
Бути добрими та чуйними, ставитися до людей з теплом вчить нас українська мудрість- прислів’я та приказки.
Робота з прислів’ями. (вчитель роздає учням роздруковані картки з частинами прислів’їв. Один учень читає першу частину, а інші підбирають закінчення.
Кожна пара отримує по три прислів'я.
- Краще добро робити, ... (ніж гарно говорити).
- Злий не вірить, ... (що є добрі люди).
- Не одяг красить людину, ... (а добрі діла).
- Добре діло твори ... (сміливо).
- Добрі діла тихо ходять, а злі ... (як дзво¬ни дзвонять).
- Від добра добра ... (не шукають).
- Хто людям добра бажає, той ... (і собі має).
- Добрі вісті ... (не лежать на місці).
- Без доброго діла немає ... (доброго імені).
- Роби добро скільки можеш - від цього ... (не занеможеш).
- Добрий чоловік … (надійніше кам'яного мосту).
- Все добре переймай…( а зла уникай).
- До доброї криниці…(стежка утоптана).
- 3 добрим дружись…( а лихих стережись).
- Про добро пишуть на піску…( а про зло на камені).
(учні зачитують прислів’я)
Промінчик Доброти
Вправа на саморегуляцію «Врятуй пташеня»
Вчитель. Уяви, що в твоїх долонях безпорадне пташня. Зігрій його. Повільно, по одному пальчику склади долоньки, сховай у них пташеня, подихай на нього, зігріваючи рівним спокійним диханням. Приклади долоні до своїх грудей, віддай пташеняті добро і ласку свого серця і дихання. А тепер розкрий долоні — і побачиш, що пташеня радісно злетіло. Посміхнись йому і не сумуй, — воно ще повернеться до тебе.
Вчитель. Ставитися до інших відкрито, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Давайте дізнаємось на скільки товариськими є кожен з вас. Проведемо такий тест. При відповіді «так» зараховується один бал.
Тест
- Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?
- Чи приємно тобі називати однокласників по імені?
- Під час сварки ти намагаєшся образити однокласника?
- Якщо кого-небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш його захищати?
- Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?
Ключ до тесту:
4-5 балів - ти хороший товариш.
3 бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.
1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще-зміни себе сам.
Вчитель. Найкоротша відстань між людьми-це усмішка. Тож частіше усміхаймося. Будьте вищими від усяких пліток, образ. Умійте прощати.
Стежте за своїми думками - вони стають словами.
Стежте за своїми словами - вони стають учинками.
Стежте за своїми вчинками - вони стають звичками.
Стежте за своїми звичками - вони стають характером.
Стежте за своїм характером, бо він визначає вашу долю.
- А зараз пропоную вам відповісти на невеличку анкету. Відповідати на неї треба «так» або «ні».
- Чи можна примусити людину бути доброю?
- Чи згодні ви з думкою, що «добротою світ живе»?
- Чи можна стати добрим лише на деякий час?
- Чи потрібно виявляти доброту у став¬ленні до будь-кого?
- Чи можна сказати, що доброта - найбільша окраса душі?
- Чи легко бути добрим?
- Чи можна доброту порівняти із сонцем?
- Чи є у вас бажання чинити добрі справи?
- Порахуйте, яких відповідей у вас виявилося більше: «так» чи «ні». Якщо більше відповідей «так», то ви прагнете чинити добро. І це дуже правильно, адже воно приносить радість оточуючим. Доброта, як чарівні ліки, здатна вилікувати від суму, скрути, безпорадності. Я впевнена, що ви у своєму житті вже встигли зробити чимало добрих справ, про які ви зараз згадаєте.
Тепер наступне випробування. Не менш складне. А називається воно «Конституція дружби». Річ у тім, що в королівстві Добра діють злі закони, які заважають мешканцям королівства потоваришувати одне з одним. Повсюди тут сварки, негаразди, ворожнеча. Тож вам потрібно придумати такі закони, що об'єднають мешканців королівства і зроблять їх добрими і дружніми.
Проводиться гра «Конституція дружби»
Учасників гри поділяють на команди. Кожній команді дають аркуш паперу й олівець. Завдання командам — за дві хвилини придумати якнайбільше добрих законів дружби, за якими мають жити мешканці казкового королівства. Перемагає команда, яка придумає найбільше законів.
Потім ведучі разом з учнями вибирають найважливіші закони із тих, що запропонували команди, записавши їх на одному аркуші.
Орієнтовний список законів:
- завжди прислухатися одне до одного;
- не брехати одне одному;
- не кривдити та не обзивати одне одного;
- завжди підтримувати одне одного;
- не залишати одне одного в біді;
- завжди чинити по справедливості;
- завжди поступатися одне одному;
- допомагати одне одному.
Ці та інші закони доброти, любові і дружби, записані в пам’ятці. Пам’ятайте їх, дотримуйтесь і тоді у вас буде багато друзів, які вас любитимуть і поважатимуть.
Ознайомлення iз пам’яткою
Пам’ятка добрих i корисних справ
- Завжди дотримуйтесь свого слова.
- Не будьте самовпевненим.
- Не лiнуйтеся.
- Нiколи не вимагайте винагороди.
- Виконуйте все вчасно.
- Допомагайте людям самі, не чекайте, доки вас проситимуть.
- Завжди виконуйте тiльки добрi справи, за якi нiколи не червонiтимете.
- Завжди прислухайтеся одне до одного;
- Не брешіть одне одному;
- Не кривдіть та не обзивайте одне одного;
- Завжди підтримуйте одне одного;
- Не залишайте одне одного в біді;
- Завжди чиніть по справедливості;
- Завжди поступайтеся одне одному;
- Допомагайте одне одному.
Учень. Хай в кожному із нас палає свічка милосердя
І зігріває ближнього теплом.
Учень. Байдужості хай крига скресне
Й життя-ріка наповниться добром.
Учень. Не будь сліпцем із соколиним зором,
Не будь глухим, коли ти не глухар.
Віддай краплину - і повіки сором
Не буде гризти душу, мов сухар.
Учень. Візьмемось , друзі, разом всі за руки,
Нехай єднає нас тепло сердець.
Розділимо на всіх і щастя й муки,
Й біда міліє поруч хай , не десь.
Вчитель.
Віддані людям тепло і душевна доброта обов`язково повернуться до вас. Бо ми послані на землю, щоб примножувати добро і красу, творити земний рай, а не бути лише споживачами. Маємо таке коротке життя, тож хай не буде в ньому місця злим помислам. Хай оживає істина стара: людина починається з добра.
5