Мета:
- навчальна: ознайомити учнів із ілюстрацією, роботою художників – ілюстраторів, головними засобами виразності в ілюстраціях;
- розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися спогляданням ілюстрацій, аналізувати їх, активізувати творчу ініціативу учнів; формувати естетичні почуття, смак, творчі здібності;
- виховна: виховувати дбайливе ставлення та любов до книги, повагу до роботи художника - ілюстратора.
Обладнання: портрети художників-ілюстраторів, ілюстрації казок, картки оцінювання, інструкція, дитячі зразки робіт.
Хід уроку
I. Організація классу.
II. Мотивация навчальної діяльності учнів.
-Чи любите ви читати?
-Підніміть руки хто ходить в бібліотеку кожного тижня?
-Хто ходить рідше?
-Хто взагалі не ходить?
-А які книги ви любите читати?
-Я вам покажу декілька книг, розгляньте їх уважно і запам’ятайте.(закриваю книги)
-Скажіть, що ви запам’ятали
-Яку з книг ви запам’ятали? Чому?(відповіді)
-То на що ви найбільше звертали увагу?
- При виборі книги ми передусім звертаємо увагу на її оформлення, а вже потім читаємо і визначаємо, наскільки вона цікава.
- Перш ніж розпочати роботу, зверніть увагу на картки які лежать у вас на партах – це картки оцінювання. Перший вид роботи – робота в парах –вміння переказати. Зміст прочитаного по 1 балу. Потім практична робота 8 балів. Презентація роботи – 2 бали.
Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні на уроці ми дізнаємося що таке ілюстрація. І навіть спробуємо свої можливості в її створенні.
III. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь про роботу художника-ілюстратора.
Письменник i педагог Василь Сухомлинський вважав, що книжка – це «геніальний витвір людського розуму, чудо з ycix чудес, створених коли-небудь людством». Що б ми не робили, чим би ми не займалися, нам завжди буде потрібен розумний і вірний помічник – книга, адже вона може розповісти чудову казку або цікаву повість.
- Про що ми можемо дізнатися з книг?
(З її сторінок звучать вірші, які ми пам’ятаємо все життя. З книжок ми дізнаємося про життя різних народів, про великі відкриття науки та техніки, про зірки та планети, про рослин і тварин. Кожна книга має свою будову і своїх творців.)
- Що ж це за люди? (Художники)
Художник розробляє всі елементи оформлення книги, кожен з яких відображає її зміст і підпорядкований загальній композиції.
Багатство оздоблення книги залежить від її призначення.
- Які бувають книги за призначенням? (підручники, словники, енциклопедії).
- Які книги більш ілюстрованні?
- З якою метою у книгах, газетах, журналах використовують фотографії, різноманітні зображення?
Так, зображення, «висвітлює», супроводжує текст літературного твору, газетної статті з метою полегшення для читачів візуалізації змісту. Такі зображення називають ілюстрацією. Над створенням ілюстрацій працюють художники-ілюстратори. Вони є своєрідними співтворцями (співавторами) книг, але не лише передають своє бачення персонажів, а й надають читачам можливість фантазувати, домислювати.
Ще одна дуже важлива деталь: які б не були ілюстрації і де б не розміщувалися, вони повинні зробити книгу більш цікавою, допомогти читачам повніше і глибше зрозуміти її текст, уявити образи героїв твору.
Відомості про виникнення ілюстрацій
Ілюстрація, як і літературні твори, існує з давніх-давен і має свою історію. Вона була відома ще у стародавньому світі (Єгипті, Греції, Римі, Китаї) у вигляді малюнків у рукописах, а в середні віки – мініатюр. У нашій країні вже з ХІ ст. книжкова графіка досягла дуже високого ступеня розвитку. Про це свідчать ілюстрації рукописних книг. «Остромирове Євангеліє» (1056-1057)
малюнок
Подивіться, як середньовічний художник гармонійно розмістив текст і художнє оформлення, надавши рукописній книжці святковості. Ще до винайдення книгодрукування книжки виготовляли в багатьох примірниках. Це робили способом кількаразового відтворення графічного рисунка, нанесеного на дошку. На той час усі літери й рисунки вирізали на одній дошці. Зверніть увагу, як вишукано оформлена перша сторінка книжки першодрукаря Івана Федорова. Минули століття. Художниками оздоблено багато літературних творів. Кращі ілюстрації увійшли до Золотого фонду країни і зберігаються в державних музеях та бібліотеках.
Малюнок стародруки
Найвідомішими художниками у галузі ілюстрації: є у Німеччині – Альбрехт Дюрер, у Росії – Валентин Сєров, а в Україні – Георгій Нарбут.(На дошці портрети, показую художників).
Робота в парах.
У вас на партах лежать листочки з цікавою інформацією. Ваше завдання уважно прочитати та потім розповісти про одного із художників.
Підніміть руки ті хто виконував завдання з позначкою червоного кольору. Про кого йшла мова у вашому тексті. (прикріплюю прізвище художника).
Представником якої країни він є? Що цікавого про нього дізналися?
Одним із сучасних українських художників-ілюстраторів є Владислав Єрко – переможець престижних художніх та книжкових виставок. Загальне визнання отримали його чорно-білі ілюстрації до книг та кольорові до «Снігової королеви» Андерсена. Як же створюється це диво – ілюстрація?
Для створення ілюстрації існує багато технік, зокрема авторських. Найпоширенішими з-поміж них є акварель, гуаш та кольорові олівці. Ілюстрування не має обмежень: художник обирає зручну для себе форму та улюблену ним техніку виконання. Сьогодні в ілюструванні також застосовують комп’ютерну графіку.
До вашої уваги пропоную декілька ілюстрацій до українських народних казок:
Рукавичка Іван Царевич Івасик–Телесик
Зачарована Царівна
Фізкультхвилинка
А зараз ми перетворимося на художників-ілюстраторів і створимо власні ілюстрації до літературного твору.
IV.Практична робота.
-Щоб вдало ілюструвати книгу, потрібно прочитати твір і вибрати характерні епізоди, що розкривають зміст тексту. Спочатку потрібно зробити кілька ескізів. На цьому етапі варто відмовитися від дрібних деталей і зосередити увагу на головному.
Головних дійових осіб виділяють розміром, місцем, світлом і кольором. Наступний крок: продумати позу, одяг і оточення персонажа.
-Сьогодні ми будемо створювати ілюстрації до казок «Дюймовочка» та «Фарбований лис» за вибором.
- На партах у вас лежать інструкції до послідовного виконання ілюстрації перегляньте та пригадайте послідовність.
Послідовність виконання ілюстрації:
1.Вибрати характерні епізоди, що розкривають зміст тексту.
2.Виконати ілюстрацію олівцем, звернути увагу на головних дійових осіб (виділити їх розміром, місцем); продумати їхні позу, одяг, оточення.
3.Виконати ілюстрацію в кольорі:
- покрити фон і літературних персонажів кольором;
- порівняти кольорові співвідношення (світлотіньова різниця, контраст);
- за допомогою світлотіні, кольора, контраста виділити композиційний центр;
4.Деталізувати елементи композиції.
V Актуалізація набутих знань.
На сьогоднішньому уроці ми отримали багато нової інформації.
Давайте пригадаємо її за допомогою гри «Незакінчені речення»
- Зображення, що супроводжує текст літературного твору, газетної статті з метою полегшення для читачів візуалізації змісту…..(ілюстрація)
- Над створенням ілюстрацій працюють …(художники-ілюстратори).
VI. Підсумки уроку, виставка робіт
Ви створили образи казкових героїв; за допомогою кольору та одягу розкрили їх характери і навіть переказали основний зміст твору.
Хто створював ілюстрацію до казки … вийдіть і презентуйте свою роботу.
Перегляньте картки оцінювання і виставте собі оцінки.
Відомий французький філософ Дені Дідро писав: "Люди перестають мислити, коли припиняють читати". Отож, нехай вірним другом для вас завжди залишається книга.
5