Тема: Ти – пасажир. Правила безпечної поведінки пасажирів.
Мета:
- Формування в учнів уявлення про те, хто такі пасажири;
- про громадський транспорт, його види; ознайомити учнів зі знаками, якими позначаються зупинки громадського транспорту;
- ознайомити з правилами безпечної поведінки пасажирів; а) на зупинці; б) в салоні; в) під час посадки та висадки; г) правила переходу дороги під час висадки; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість;
- виховувати культуру поведінки в різних видах транспорту.
Обладнання: ілюстрації, індивідуальні картки, малюнки знаків.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Встаньте, діти, всі скоріше,
Посміхніться всім миліше,
Привітайтесь: «Добрий день!»
Продзвенів дзвінок « Дзелень!»
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
а) фронтальне опитування
- Що називають залізничним переїздом?
- Які бувають залізничні переїзди?
- Які дорожні знаки стоять поблизу залізничного переїзду?
- Як потрібно переходити залізничний переїзд?
- Якщо не має шлагбаума, що є на залізничному переїзді?
Якщо по їд стоїть, як треба обходити його?
б) індивідуальна робота на картках ( тести)
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
а) загадки:
Дім по вулиці іде,
На роботу всіх везе.
Не на курячих ногах,
А у гумових чобітках ( автобус)
Полотно, а не доріжка
Кінь біжить стоніжка ( трамвай)
- Як можна назвати слова – відгадки одним словом?
б) розповідь з елементами бесіди:
- Уявити наше життя без транспорту дуже важко. Це чудо нашого часу, яке робить життя кращим. Транспорт дозволяє швидко долати великі відстані. Транспорт – це помічник та друг.
- Хто користується послугами транспорту? ( люди)
- Як можна назвати людей, які користуються транспортом? ( пасажири)
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про пасажирів та їх безпеку. Ознайомимося зі знаками, де зупиняється пасажирний транспорт. Вивчемо привила безпечної поведінки пасажирів на зупинці, в салоні, під час посадки та висадки, правила переходу дороги під час висадки пасажирів.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
а) розповідь з елементами бесіди:
- Транспорт, яким користуються багато людей, називається громадським або пасажирським.
Має дизельний двигун,
Два ряди сидінь новеньких,
Він потужний, наче слон,
Склом виблискує гладеньким.
У міському гамі й вирі
Швидко возить пасажирів –
На вокзал, і на роботу,
І додому знов з роботи.
Він по рейках з дзвоном їде,
А від дроту струм бере.
Від зупинки до зупинки
Пасажирів він везе.
Має він салон місткий,
Комфортабельний, зручний.
За маршрутом він іде,
Струм від троту він бере.
( вішають на дошку)
- Автобус, тролейбус, маршрутне таксі, трамвай – види громадського транспорту.
(вішаю табличку з надписом) Кожен пасажир повинен знати правила користування пасажирським транспортом.
- Звідки ми починаємо подорож?
- Як ми знаємо, де саме зупинка автобуса чи трамвая?
- Чекати пасажирський транспорт треба на зупинці. Місце зупинки позначається дорожніми знаками.( показую та вішаю знаки)
б) робота з підручником
- учень читає текст с. 77
в) інтерактивна робота ( складання мозаїки)
- Вам потрібно скласти правила за такими заголовками.
- правило пасажирів на зупинці,
- як поводитись в салоні транспорту,
- правила переходу дороги після висадки з транспорту.
Вони всі розсипані ви повинні їх скласти та прочитати ці правила.
( робота у парах)
правило пасажирів на зупинці,
- Ти йдеш на зупинку, де стоять люди, які теж готуються стати пасажирами. Стань за ними, не пхайся вперед, у порядку черги зайдеш у транспорт.
- Не ставай на край бордюру, бо тебе можуть ненароком штовхнути під колеса транспорту, який під’їжджає до самого тротуару, щоб зупинитися для зручної посадки пасажирів.
- Не бігай не метушися на зупинці, щоб не заважати людям, бо ти і сам можеш впасти, і людей штовхнути під колеса машини.
- Коли заходиш у тролейбус, автобус чи інший транспортний засіб, не штовхайся, будь ввічливим з людьми. Пропусти вперед стареньких та батьків з малими дітьми, адже ти вже школяр, на тебе дивляться як на самостійну людину.
Правила в салоні:
- У салоні також поводься культурно: якщо є вільні місця, ти сядь; якщо багато людей, то стань так, щоб не заважати іншім пасажирам. Голосно не розмовляй, не привертай уваги людей до себе і не заважай своїм криком. Не бігай по салону і не штовхайся.
- Тримайся за поручні, щоб не впасти при раптовому гальмуванні чи на повороті. Не спирайся спиною на двері, тому що вони можуть автоматично відчинитися і ти впадеш.
- Пам’ятай, що ти повинен поступатися місцем старшим людям, пасажирам з дітьми, якщо ти сидиш, а їм сісти ніде. Уважно слухай оголошення водія, щоб не пропустити своєї зупинки.
- При виході будь уважний, щоб не оступитись і не впасти, бо східці бувають не досить зручні або зависокі для тебе. Коли тебе ненароком затисло дверима, то потрібно про це голосно повідомити водія.
Правило переходу дороги:
- Не поспішай переходити, якщо ти навіть добре знаєш, що всі транспортні засоби треба обходити ззаду, а трамвай – спереду, щоб не потрапити під зустрічний транспорт. Краще зачекай, нехай він від’їде, щоб добре було видно дорогу.
- Уважно стеж за сигналами автомобілів.
- Сам ніколи не переходь дорогу або перехрестя навкоси, йди лише перпендикулярно і по пішохідному переході.
- Переходь дорогу лише у визначених місцях. Якщо машина їде на великій швидкості, то дуже мала вірогідність того, що вона на переході зупиниться.
г) ознайомлення з правилами – заборонами:
- ви прочитали та запам’ятали правила переходу дороги, як поводитися в сало , на зупинці. Є ще правила – заборони. Відкрийте підручник на с. 79 прочитайте ці правила про себе. А зараз прочитаємо вголос. ( один учень читає)
д) фізкультхвилинка
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору підняли
І на місці всі пішли.
Сіли – встали,
Сіли – встали,
І на місці пострибали.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись, посміхнись.
е) розгляд ілюстративного матеріалу:
- Трішки відпочили, а тепер приступаємо до роботи. Працюємо в парах, розглядаємо ілюстраційний матеріал. Кожна група працює над своїм малюнком і виконують завдання. Потрібно сказати, що діти роблять не правильно, які порушують правила поведінки.
І – с. 78
ІІ – с. 79
ІІІ – с. 79
( діти дають відповіді)
з) робота в зошитах:
- закріпимо ваші знання, відкривайте ваші зошити на с. 44 - 47
V. Підсумок уроку
Продовж речення.
- Людей, які їдуть у транспорті, називають…
- Сідати у транспортний засіб пасажири повинні….
- Коли заходиш у транспорт чи виходиш з нього, не …
- Не забувай поступитися місцем…
- Переходь дорогу лише у ….
- Тримайся за поручені, щоб…
3