План-конспект уроку української літератури в 6 класі "Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість"







План-конспект уроку української літератури в 6 класі

Тема. Щедрий на добро внутрішній світ героя. Федько як особистість

Ім’я уроку : «Життя дане на добрі справи»

Мета: продовжити роботу щодо аналізу твору Володимира Винниченка «Федько-халамидник», характеристики щедрого на добро головного героя твору як особистості; розвивати навички виразного читання, логічне та образне мислення, висловлювати своє ставлення до зображуваного; виховувати високі моральні якості та духовні цінності.

Епіграф

Коли ти маєш вчинити щось погане, сім раз подумай - і не вчини, а добро роби не думаючи.

М.Рильський

Тип уроку: урок закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

Цілі:

Учні знатимуть:

  • зміст прочитаного оповідання,
  • основні риси характеру дійових осіб.

Учні вмітимуть:

  • характеризувати життєві позиції героїв оповідання ,визначати основні риси дійових осіб твору,
  • висловлювати особисте ставлення до зображуваного, проводити аналогію з сучасним життям.

Міжпредметні зв’язки:

Українська мова, музика

Методи, форми, прийоми роботи: Бесіда, слово вчителя, робота зі змістом тексту, складання порівняльної таблиці, тести, робота в групах, асоціативний диктант, метод «2-4-всі разом», лист до героя, прийом «незакінчене речення», словникова робота.

Обладнання: Портрет письменника, текст оповідання, дидактичний матеріал, презентація

Здоров’язбережувальний аспект: активізація органів слуху, зору та уваги, навчальна релаксація.

Хід уроку

І. Мотиваційний етап уроку.

1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Візуалізація (звучить мелодія Л. В. Бетховена «Місячна соната»).

2. Вступне слово вчителя: Чому саме «Місячна соната» Л. В. Бетховена прозвучала на початку уроку?

Оповідання «Федько-халамидник» завершилося несподівано. Таким зображенням фіналу Винниченко подібний до композитора. Мабуть, не випадково частина творів, як засвідчують записи «Щоденника» В. Винниченка, писалися під музику. Найчастіше дружина письменника грала Л. В. Бетховена. Ця мінорна мелодія допомагла письменникові написати серйозний, емоційно глибокий, трагічний твір-оповідання «Федько-халамидник».

Я, слухаючи цю сонату, починаю замислюватися над багатьма речами у своєму житті та житті суспільства.

3. Евристична бесіда:

-Діти, чи замислюєтеся ви над тим, які ви?

-Чи вважаєте себе особистістю?

(Презентація. Слайд 1)

-Ви неповторні?

-Що відрізняє вас від інших? Чим ви неповторні?

-Який у вас внутрішній світ?

-А герой твору, який ми вивчаємо, також неповторний?

ІІ. Цілевизначення та планування.

1. Цілі уроку.

  • Ми маємо зрозуміти, який є Федько, і довести, що він багатий на добро.
  • Скласти порівняльну характеристику образів Федька і Толі.
  • Вчитися висловлювати власні думки, не боятися робити свої висновки.

2. Слово вчителя.

Читаючи це оповідання, ще раз переконуєшся у народній мудрості: «Життя дане на добрі справи». Я вважаю, що Федько, хоч і розбишака, проте добра людина.

  • А як думаєте ви?
  • Я пропоную це прислів’я взяти за ім’я нашого уроку. Тож пишемо у зошитах: число, класна робота, тему уроку та його ім’я.

(Презентація. Слайд 2)

  • Подумайте, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Метод «Незакінчене речення»)

(Презентація. Слайд 3)

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу.

1.Бесіда.

  • Ви прочитали оповідання. Скажіть, чи всі слова зрозумілі у назві твору. Що означає слово «халамидник»?
  • Чому автор назвав твір не просто Федько, а Федько-халамидник?
  • Невже він такий поганий, ми ж хочемо з’ясувати доброту хлопчика?

2.Головні і другорядні герої.

Слово вчителя.

Доброта, милосердя, чесність, скромність, сміливість-це ті моральні якості, які визначають цінність людини. Хто ж в оповіданні є носієм цих моральних якостей, зараз ми з вами і визначимо.

  • Спочатку пригадайте, як називаються люди, зображені в художніх творах?
  • На які групи поділяються персонажі у творі?
  • Кого найчастіше називають героєм?
  • На кого ви хотіли б бути схожими: на Федька чи на Толю. Чому?
  • Чи можна скласти словосполучення «боязкий герой» ? То кого в оповіданні зможемо називати героєм?
  • Ну, а Толя-це другорядний персонаж, так як і інші дійові особи, з якими товаришують хлопчики. Назвіть їх.

3. План протиставної характеристики образів.

Слово вчителя.

Щоб довести правильність наших висновків перевіримо, як ви виконали випереджувальне завдання-план-характеристика образів Федька та Толі.

(Робота в групах-1-група образ Толі, 2-група образ Федька)

(Презентація. Слайд 4)

4. Робота в групах. Характеристика Федька та Толі.

5. Рольова гра «Ти літературний герой».

Навчальна релаксація «Місячна соната» Л.В. Бетховен

6. «Лист до героя» (Музика «Місячна соната» Л.В. Бетховен) Учням пропонується написати листа герою твору. (5 хвилин) .Читання листів.

7. Асоціативний диктант.

- Діти, на дошці ви бачите ім’я Федька (написано зеленим кольором) та ім’я Толі (написано червоним кольором). Напишіть, будь ласка, слова у два стовпчики. В перший, що асоціюються з Федьком, а в другий-із Толею. (Перевірка асоціативного диктанту) (Слайд 5,8)

8. Слово вчителя. Погляньте на риси характеру, які ви присвоїли Федькові і Толі. Чи схожий у них внутрішній світ?

  • Як називаються слова протилежні за значенням?
  • А чи помітили ви, якими кольорами написані імена хлопчиків? Як ви думаєте, що символізують у нашому випадку ці кольори?

9. Метод «2-4-всі разом»

Діти працюють у парі, доводять свою думку, потім об’єднуються у четвірки, але всі повинні дати лише одну відповідь- «так» чи «ні». Врешті всі роблять певний висновок.

«2-4-всі разом»

1.Чи важко розпізнати людину, дізнатися, що в ній справжнє, а що удаване?

Так Ні

Аргументи Аргументи

2. Чи можна було б уникнути трагедії у творі?

IV.Закріплення вивченого.

1. Метод «Проблемні питання»

  • Якою людиною міг би стати Федько?
  • Чи зрозуміли ми епіграф уроку? (Презентація слайд 2 епіграф)
  • Наскільки твір Володимира Винниченка «Федько-халамидник» цікавий і корисний для сучасних дітей?

2. Слово вчителя. Ось ми і зрозуміли, що Федько-особистість. Він сміливий, чесний, правдивий, ладен взяти на себе вину, аби захистити слабших. І хоч має він безліч вад і недоліків, є у нього чому вчитися не лише дітям, а й дорослим.

Оповідання «Федько-халамидник» є зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалося.

Бажаю, щоб ваше життя було гідним і повноцінним, як у Федька, і щоб добро ви робили, не очікуючи нагород і подяк.

V.Рефлексивно-оцінювальний етап.

1. Рефлексія почуттів.

Незакінчене речення: «Урок допоміг мені…» «оповідання змусило мене задуматись над тим, що…»

2. Само- і взаємооцінювання.

Закінчити речення:

«Я сьогодні молодець, бо…»

«Найкраще на уроці працювали, тому що …»

«Їм допомагали…»

3. Слово вчителя.

Урок закінчується, а життя дане на добрі справи триває.

VI. Домашнє завдання.

Обов'язкове: написати твір-мініатюру «Моє ставлення до Федька і Толі»

За бажанням: В.Винниченко. Збірка «Намисто». Прочитати 1-2 оповідання, знайти спільне та відмінне з оповіданням «Федько-халамидник».

Клас: 

6

Автор: 
Кравченко Наталія Вікторівна. Вчитель української мови та літератури. Хмельницький колегіум імені Володимира Козубняка
Предмети: 
Українська література