Опис ключових змін до проекту оновленої програми з української мови







Навчання грамоти.

1.Навчання читати
Добукварний період

  • знято фіксовану кількість годин
  • знято теми «Умовне позначення слів», «Спосіб умовного позначення речень», «Складання речень за поданою графічною схемою».
  • Натомість: практичне ознайомлення з реченням. Складання речень. (у змісті).
  • Розуміє зміст речень, складає довільні речення. (у вимогах).
  • Додано у вимоги: робить звуковий аналіз простих за звуковою будовою слів типу: сир, тато, калина.

2.Навчання письма
Букварний період

  • Із вимог вилучено: пояснює важливість рукописного письма.
  • 3. Мовленнєва змістова лінія (аудіювання)

  • У зміст додано: визначає кількість слів у реченні (без прийменників, сполучників, займенників).
  • Говоріння. У вимогах зменшена кількість віршів із 5 до 3-4.
  • 4. Мовна змістова лінія (Текст.Речення) 

  • Знято: поділ речень на слова, розпізнавання в усному мовленні і на письмі прийменників, сполучників, часток як окремих слів (без уживання термінів), побудова графічних схем речень, які складаються з 1-5 слів. Натомість (у змісті): поділ речень на слова, розпізнавання окремих слів в усному і писемному мовленні; (у вимогах): визначає кількість слів у реченнях типу Іде осінній дощ (без службових частин мови); складає усно речення (1-4 слів) із службовими частинами мови.
  • 5. Із переліку слів (так званих словникових) вилучено: влітку, ворота, гроно, ганок, грунт кватирка, посередині, фартух, якір;додано: комп’ютер.



    2 клас

    Знято фіксовану кількість годин на кожну тему.

    1. Писемне мовлення: у змісті і у вимогах знято записування складеного зв’язного висловлювання; кількість слів у складеному усному висловлюванні приведена у відповідність із кількістю речень: було 40 слів - замінили на 20.

    2. Мовна змістова лінія.

  • Звуки і букви. У вимоги додали: будує звукові моделі слів типу джміль, ящірка та слів з апострофом.
  • Правила переносу доповнили правилами переносу з буквосполученнями дж, дз, йо, ьо, словами з апострофом.
  • Вилучили повністю теми про ненаголошені голосні та спільнокореневі слова, перенісши їх у 3 клас.
  • Слово. У вимоги додали: знає і пояснює термін іменник (прикметник, дієслово)на конкретному прикладі.
  • Речення. У зміст і у вимоги додали вилучене з 1 класу: будує схеми простих речень, позначаючи слова умовними позначками, зокрема і зі службовими частинами мови( без уживання терміну).
  • Вилучили об’єднання простих речень та встановлення відмінностей у змісті подібних речень.
  • Правопис. Вилучили правопис слів із ненаголошеними голосними Е-И.
  • У «словникові» слова додали слово ноутбук.
  • Вилучили з програмових вимог письмо на дошці. 
  • 3 клас

    1. Мовленнєва змістова лінія.

    • Додали у зміст новий жанр есе без конкретних вимог щодо цього жанру.

    2. Мовна змістова лінія.

  • Додали у тему «Текст» жанр есе з такими вимогами: спостерігає за основними ознаками жанру; розпізнає його серед інших текстів (розповідь, опис, міркування); бере участь у створенні есе під керівництвом учителя (усно).
  • Зняли теми: побудова тексту-міркування і складання текстів-інструкцій (ще не вивчена тема «Початкова форма дієслова»).
  • Речення. Зняли побудову речень за схемами, оскільки діти добре не усвідомлюють другорядних членів речення, залишивши: побудова речень. Поширення речень за запитаннями.
  • Будова слова. Зняли термін «форма слова», перенісши його у тему «Іменник (практичне ознайомлення з відмінками). У вимогах розширили «Аналіз будови слова»: добирає спільнокореневі слова, що належать до різних частин мови та розбирає їх за будовою самостійно або з допомогою вчителя.
  • Частини мови. Прикметник. Зняли у змісті і у вимогах словосполучення «у сполученні з іменником» у фразі «змінювання прикметників за родами і числами».
  • У Словникові слова додали: гармонія, внесок, натомість вилучили: агроном, банкір, бетон, бібліотека, верблюд, грім, комп’ютер, метал, радіо, спасибі.
  • Вилучили з вимог письмо на дошці.  
  • 4 клас

    Зняли фіксовану кількість годин на кожну тему.

    1. Говоріння. Додали: будує есе з допомогою вчителя в усній формі.

    2. У тему «Текст» додали есе без додаткових державних вимог.

    3. Слово. Поглибили тему «Будова слова» вимогами: самостійно розбирає слова за будовою, окрім дієслова, тому що знята тема «Змінювання дієслів».

    4. Іменник. Повернули у зміст і у вимоги тему: Форми іменників жіночого роду з основою на приголосний в орудному відмінку однини», крім позиції Об’ю, верф’ю.

    5. Прикметник. Зняли тему «Вимова і написання закінчень –ій у прикметниках жіночого роду в давальному і місцевому відмінках» (і в темі «Правопис»).

    6. Дієслово. Повністю зняли тему змінювання дієслів у всіх часах (і в темі «Правопис»).

    7. У словникові слова ввели слова аеропорт та спільнота натомість вилучили: аеродром, гвинтівка, портрет, республіка, фанера, фартух, цемент.

    8. З програмових вимог вилучили письмо на дошці.

    Клас: 

    1

    2

    3

    4

    Автор: 
    МОН
    Предмети: 
    Українська мова