Конспект уроку з літератури "Іван Котляревський - зачинатель нової української літератури. Огляд життя письменника, історія написання поеми «Енеїда»"


Тема. Іван Котляревський - зачинатель нової української літератури. Огляд життя письменника, історія написання поеми «Енеїда». Поняття про пародію, бурлеск, травестію.

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом І.Котляревського; визначити роль письменника у становленні нової української літератури; дослідити історію написання поеми «Енеїда», порівняти її із «Енеїдою» Вергілія; розвивати в учнів навички роботи з науковими джерелами, історичними фактами, вміння оформлювати свої задуми та підбивати підсумки у вигляді творчих звітів; виховувати почуття гордості за рідний народ, його історію, культуру, мову.

Тип уроку: комбінований.

Методи та прийоми: розповідь, бесіда, дослідні роботи, демонстрування.

Обладнання: презентації «Іван Котляревський - зачинатель нової української літератури», «Іван Котляревський. Огляд життя письменника», презентація «Історія написання поеми «Енеїда», «Енеїда» І.Котляревського та «Енеїда» Вергілія. Порівняльний аспект», «Пародія, бурлеск, травестія»

ХІД УРОКУ:

Будеш, батьку, панувати,
Поки живуть люди,
Поки сонце з неба сяє,
Тебе не забудуть. (Т. Шевченко)

І.Організаційний момент

Добрий день, шановні учні! Сьогодні ми продовжуємо знайомство з неповторним світом української літератури, і далі говоримо про періоди її розвитку. Давайте перевіримо, настільки добре ви пам'ятаєте періодизацію української літератури, твори та представників різних етапів розвитку рідного красного письменства. Звернімо увагу на екран!

ІI. Актуалізація опорних знань учнів

1. Вікторина "Представники різних періодів розвитку літератури" (презентація( Додаток 1))

1. Іларіон, Володимир Мономах, Нестор Літописець - представники .... літератури.

2. Іван Величковський, Лазар Баранович - представники.... літератури.

3. Іван Франко, Леся Українка, Тарас Шевченко - представники ... літератури.

4. Бароко, ренесанс стильові напрямки, що були представлені у добу... літератури.

5. "Літопис Руський", "Слово о полку Ігоревім"- твори доби.... літератури.

6. Володимир Сосюра, Василь Стус - представники ... літератури.

7. Курйозні вірші, епіграми - вірші, що були розповсюджені у добу.... літератури.

8. 1798 рік - рік започаткування ...... літератури.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку.

(Звучить уривок з твору "Енеїда" (Додаток 2 ))

На нашому уроці ми знайомимось з твором, що є одним із найпопулярніших в українській літературі - з Іваном Котляревським. Іван Котляревський – гордість України. Без нього ми не мали б Тараса Шевченка, а без Шевченка чи ми б існували на світі як нація!

Цього літа минуло 245 років відтоді, коли в Полтаві народився хлопчик, якого назвали Іваном. Йому судилося стати визначним українським письменником, який вперше в Україні через свої твори заговорив з українцями рідною мовою, започаткувавши нову добу в українській літературі.

Сьогодні ми оглянемо його життя і творчість, історію написання найвизначнішої поеми, опрацюємо нові літературознавці поняття, і допоможуть нам у цьому групи, що заздалегідь готували матеріал, - свої проекти, - «Науковці», «Біографи», «Літературознавці», «Дослідники», «Теоретики». Метою уроку є розвиток навичок роботи з науковими джерелами, історичними фактами, вмінь оформлювати свої задуми та підбивати підсумки у вигляді творчих звітів; виховання почуття гордості за рідний народ, його історію, культуру, мову.

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

1. Слово вчителя.

Не будемо зволікати і дамо слово групі "Науковців", що розкаже нам про Івана Котляревського як зачинателя нової української літератури. (Презентація матеріалів групи)

2. Слово вчителя.

І. Котляревський — фундатор нової української літератури, бо є першим її класиком, зачинателем. Його твори — історичний злам у розвитку української літератури, початок нового її етапу. Дослідники його творчості, говорять про те, що перед ним поставало питання: якою мовою писати? Народну мову вважали непридатною для "високих" літературних жанрів. "Непридатною? Ні! - вирішив у якусь благословенну хвилину полтавець. - Ця мова годиться і для найвищих стилів!". Хто такий Котляревський, як склалося його життя, які ще твори, окрім "Енеїди", належать до його художньої спадщини? Про це нам розповість група "Біографів".(Презентація проекту групи)

3.Слово вчителя.

Ми вже дізналися про те, що Котляревський працював над своєю поемою майже усе життя. Слід наголосити, що митець писав пародію з Вергілія для друзів і не збирався її друкувати. Але як же сталося, що твір усе ж таки побачив світ? Що спільного між творами українського та давньогрецького письменників? Вже готові нам свої дослідження представити групи "Дослідників" та "Літературознавців" (Презентація проекту груп)

4.Слово вчителя.

«Енеїда» Івана Котляревського була популярною завжди. Ще за життя поета вона розходилась по Україні в рукописних списках. «Енеїда» живе вже понад два століття, і це, безумовно, талановитий, по-справжньому народний твір. Вона написана багатою народною мовою, а динамічні характеристики богів та царів, здається, списано з живих людей. Сміх, іронія, комічне зображення ситуацій і образів , поєднання дійсності й вигадки, серйозного і нісенітниці обумовили ту неповторну атмосферу, що приваблює своїм життєствердним настроєм і сьогодні. Для того, щоб на наступному уроці приступити до якісного ідейно-художнього аналізу цього твору ми повинні ще з вами з'ясувати кілька літературознавчих понять, що, безумовно, пов'язані з "Енеїдою". У цьому нам допоможуть учні із групи "Теоретики".(Презентація проекту групи)

(Протягом уроку учні працюють із завданнями (Додаток 3))

IV.Систематизація та узагальнення знань

Метод "Мікрофон"

Давайте поглянемо на епіграф уроку, чи виявилися слова Кобзаря пророчими?

V. Підсумок уроку

1.Слово вчителя.

Велика заслуга І. П. Котляревського в тому, що він підняв нові теми, звернувся до невичерпних скарбів фольклору, він перший серед українських письменників дошевченківського періоду широко звернувся до невичерпних багатств мови народу, з’єднав її із найкращою, життєздатною, книжною мовою, удосконалив техніку вірша. Народолюбство Котляревського, осуд жорстокості кріпосників, їхнього паразитизму і морального дикунства, розумової і моральної вищості народу над панством – усе це мало не лише літературно-мистецьке, а й велике суспільне значення, бо скеровувало читачів на роздуми, вселяло віру в краще завтра, стимулювало національне відродження.
Незаперечним мірилом значення творчості і діяльності Котляревського є його популярність за межами своєї землі. Про нього писали чеські та польські журнали вже з 1906 року; дещо пізніше заговорила про це преса Англії, Франції та Італії.

2. Оцінювання (Протягом уроку проводилось взаємооцінювання, вчитель наприкінці уроку підбиває підсумок.)

VІ. Домашнє завдання: завершити читання поеми "Енеїда"; конспект статті підручника с. 100-104; скласти сенкани (2-3) до образів твору (за бажанням).

Клас: 

9

Автор: 
Порох Інна Сергіївна, вчитель української мови та літератури Запорізької суспільно-гуманітарної гімназії № 27
Предмети: 
Українська література