Тема. Твір за повістю Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»
Мета:
- поглиблювати в учнів знання і розуміння тексту «Різдвяної пісні...»
- розвивати в школярів навички складання усної та письмової характеристики героїв, навички написання фанфіків
- виховувати в дітей кращі людські якості.
Обладнання: підручники із світової літератури, зошити, .мішечок, кольорові капелюхи, карточки з завданням.
Тип уроку: урок розвитку мовлення.
Хід уроку
...Я вже не той чоловік, що був раніше… Я вже не хочу бути тим, чим я був…
Ч.Діккенс
І. Актуалізація опорних знань.
1.Гра «Кіт у мішку». Методичний коментар: у мішечку розміщені карточки із запитаннями по кількості учнів у класі. Учні по черзі витягують запитання і відповідають на них.
- Чарлз Діккенс – це …
- Головного героя «Різдвяної пісні у прозі » звати …
- Компанія Скруджа називалась…
- До Скруджа прийшов привид…
- Скрудж має родича, це…
- «Тільки заради великого свята хтось може пити за здоров’я такого скупого, злого, безжального чоловіка».Хто так сказав про Скруджа?
- Що хотів взяти писар у кімнаті Скруджа, але не наважувався?
- Першим до Скруджа прийшов дух…
- У чиї родини переніс дух теперішнього Різдва Скруджа?
- Під одягом духа теперішнього Різдва були діти. Хто вони?
ІІ.Мотивація навчальної діяльності.
1. Слово вчителя. Ось і добігає кінця наша зустріч із героями повісті Ч.Діккенса. Чи була вона для вас цікавою, повчальною, чи залишила слід у ваших серцях, покаже час. На попередніх уроках ми досліджували, як могло статися, що самостійний, спокійний хлопчик перетворився на скупого «жмикрута»,який усе життя те й робив ,що накопичував гроші. Ми проаналізували твір і виявили причини деградації та переродження
Скруджа з «Різдвяної пісні в прозі». А сьогодні ми узагальнимо свої спостереження у вигляді творчої роботи.
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку.
IV. Робота над темою уроку.
1. Характеристика образу Скруджа за технологією «Шість капелюхів мислення»
* Білий капелюх
- Яку інформацію дає нам автор на початку твору?
- Як Скрудж сприймає появу привида Марлея?
- Як реагує Скрудж на появу наступних трьох духів?
- Якими словами закінчується цей твір.
* Чорний капелюх
- Розкажіть про ставлення Скруджа до свого племінника.
- Як ставиться він до свого писаря?
- Як він пояснює свою відмову допомогти фінансово нужденним перед Різдвом?
- Як він повівся з хлопчиком, який колядував перед його вікном?
- Яке майбутнє чекає на Скруджа, якщо він не зміниться?
* Жовтий капелюх
- Про що свідчить непрохана сльоза на щоці героя, коли він повернувсь у дитинство?
- Як він ставиться до старого Фецвіга? Про що він замислився після цієї зустрічі?
- Про що подумав Скрудж, коли відвідав родину своєї колишньої коханої?
- Що хвилює героя, коли він перебуває на родинному святі свого писаря?
- Як почувається, коли дух переніс його у дім племінника?
* Червоний капелюх
- Які почуття виникли у вас, коли ви тільки познайомились із Скруджем?
- Які почуття викликає у вас Скрудж – школяр?
- Кому ви більш співчуваєте: Скруджу чи дівчині у траурі?
- За допомогою кольорів зобразіть свої почуття на початку твору і у кінці.
* Зелений капелюх
-Уявіть, що третій дух не з’явився. Чи змінився б Скрудж?
- Складіть варіант вітальної листівки від Скруджа своїй колишній дівчині, своєму писарю, племіннику.
* Синій капелюх.
- Що сприяло переродженню Скруджа?
- Що було найтяжчим на цьому шляху?
- Над яким з епізодів твору вам найважче було працювати? Чому?
- Яких ви дійшли висновків, прочитавши цей твір?
2. Рекомендації щодо виконання письмової роботи.
1. Робота з пам’яткою «Пишемо твір»
- Пригадай, чим твір-роздум відрізняється від розповіді чи опису.
- Вибери тему, визнач, що слід писати у творі.
- Продумай основну думку твору.
- Склади план.
- Пиши, дотримуючись послідовності.
- Не забувай підтверджувати свою думку текстом.
- Добирай образні слова та вирази
- Не забудь зробити висновок.
- Уважно перечитай написане, зроби потрібні виправлення.
2. Вибір теми для твору.
- Причини деградації та переродження Скруджа.
- Що в житті людини найцінніше?
- Третій привид не прийшов… Запропонуйте свій фінал твору. (написання фанфіка)
3. Написання твору на чернетці.
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Всім: закінчити роботу з чернеткою і переписати твір у зошит.
Для ерудитів: знайти цікавинки про М.Гоголя.
Деградація та переродження Скруджа»
План
I. Скрудж - головний герой повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
II. Старі і нові обрії життя Ебенезера Скруджа.
1. Портретна характеристика.
2. Інтер'єр кімнати Скруджа.
3. Риси характеру героя.
4. Подорожі Скруджа різдвяної ночі.
5. «Пробудження людського в людині»
ІІІ. «Я шануватиму Різдво у серці своїм».
Що в житті людини найцінніше?
План
I. Життєві цінності. Від чого залежить їхній вибір?
II. «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність» (Ч. Діккенс).
- «Хай благословить нас Господь своєю милістю!» Багатство сім'ї Кретчитів.
- У чому полягає гуманізм Фреда?
- «Як люди живуть, такий їм буде і кінець. Коли ж вони змінять своє життя, то й кінець зміниться». Деградація та переродження Скруджа.
ІІІ. «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи». Чи будь-яка заможна людина приречена на деградацію?
Деградація та переродження Скруджа»
План
І. Скрудж - головний герой повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
II. Старі і нові обрії життя Ебенезера Скруджа.
1. Портретна характеристика.
2. Інтер'єр кімнати Скруджа.
3. Риси характеру героя.
4. Подорожі Скруджа різдвяної ночі.
5. «Пробудження людського в людині»
ІІІ. «Я шануватиму Різдво у серці своїм».
Що в житті людини найцінніше?
План
I. Життєві цінності. Від чого залежить їхній вибір?
II. «Не гроші роблять людину щасливою, а людяність» (Ч. Діккенс).
1. «Хай благословить нас Господь своєю милістю!» Багатство сім'ї Кретчитів.
2. У чому полягає гуманізм Фреда?
3. «Як люди живуть, такий їм буде і кінець. Коли ж вони змінять своє життя, то й кінець зміниться». Деградація та переродження Скруджа.
ІІІ. «Май душу, май серце і будеш людиною на всі часи». Чи будь-яка заможна людина приречена на деградацію?
Деградація та переродження Скруджа»
План
І. Скрудж - головний герой повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі».
II. Старі і нові обрії життя Ебенезера Скруджа.
1. Портретна характеристика.
2. Інтер'єр кімнати Скруджа.
3. Риси характеру героя.
4. Подорожі Скруджа різдвяної ночі.
5. «Пробудження людського в людині»
ІІІ. «Я шануватиму Різдво у серці своїм».
6