Дидактичні ігри з математики







Магазин

Дидактична мета: формувати у дітей уміння порівнювати предмети за розміром; учити правильно вживати відповідні терміни; виховувати культуру спілкування.

Зміст

У магазині є парні іграшки, предмети (більші й менші, довші й коротші, ширші й вужчі). Щоб «придбати» іграшку, дитина повинна розповісти, якого розміру предмет їй необхідний (великий чи маленький, довгий чи короткий).

«Купує» той, кого викликає вихователь.

Методична вказівка

Спочатку вихователь сам дає зразок звертання: «Дайте мені, будь ласка, великого ведмедя», «Чи не могли б ви мені продати довгу лінійку?» і т. ін. Потім у грі беруть участь діти. За неправильно визначений параметр на гравця накладають штраф» Виграє той, у кого виявиться менше штрафних балів.

Знайди предмети, однакові заввишки

Дидактична мета: учити визначати предмет заввишки на око; розвивати окомір.

Зміст

На столі — іграшки та інші предмети. Вихователь пропонує взяти одну зі смужок, що лежать на партах у дітей, знайти такий самий предмет заввишки спочатку на око, а потім перевірити, накладаючи мірку на предмет.

Методична вказівка

Вихователь викликає для перевірки однієї відповіді 2-3 учнів.

Хто більше запам'ятає

Дидактична мета: закріплювати знання геометричних фігур; розвивати пам'ять.

Зміст

Діти об'єднуються у дві команди. Відповідають по черзі. Перший учень називає геометричну фігуру. Другий — повторює названу і називає свою. Третій — називає обидві, а потім свою і т. ін.

Методична вказівка

Щоб стежити за відповідями дітей і самому не припуститися помилки в послідовності, вихователь по черзі викладає у себе на столі геометричні фігури.

Виклади фігуру

Дидактична мета: уточнювати знання про геометричні фігури; учити пояснювати свої дії.

Зміст

Дітям пропонують зображення декількох предметів, їм потрібно за допомогою лічильних паличок за певний проміжок часу скласти геометричну фігуру.

Методична вказівка

Гра дає змогу компенсувати задачі з математичним змістом (перерахувати, відрахувати, змоделювати геометричну фігуру); спонукає учнів до самостійного розв'язання дидактичної задачі, оригінальної побудови фігури,

Знайди пару за формою

Дидактична мета: учити визначати геометричні фігури на дотик.

Зміст

У «чарівній торбинці» міститься по декілька пар однакових геометричних фігур. Учень виймає будь-яку фігуру із торбинки, називає її та виставляє на набірному полотні. Інший учень, не заглядаючи в торбинку, повинен знайти пару за формою виставленої фігури і назвати її.

Методична вказівка

Варіантом цієї гри може бути гра з находженням подібної фігури, але різної за розміром.

Будь уважним!

Дидактична мета: учити дітей орієнтуватися на площині (аркуші паперу), розуміти словесне позначення відношень предметів у просторі; закріплювати знання геометричних фігур.

Зміст

Вихователь пропонує дітям розмістити геометричні фігури на аркуші відповідно до інструкції, (наприклад, у центрі аркуша — круг, у лівому верхньому кутку — ромб і т. ін.). Результат своєї роботи дитина може оцінити сама — на дошці є зразок, і вона порівнює розміщення фігур на аркуші та на зразку.

Методична вказівка

Г ру можна провести в групах. Використовувати слід не лише геометричні фігури, а й цифри.

Покажи цифру

Дидактична мета: вправляти дітей у лічбі; учити співвідносити кількість предметів із числом, позначати цифрою певне число.

Зміст

Вихователь показує певну кількість предметів. Діти рахують і сигнальними картками показують відповідну цифру.

Методична вказівка

Як варіант гри, можна і навпаки: вихователь показує цифру, а діти на парті відкладають відповідну кількість геометричних фігур або лічильних паличок.

Число загубилося

Дидактична мета: закріплювати знання складу чисел із двох менших; розвивати уважність, пам'ять.

Зміст

На дошці вивішують картки зі складом будь-якого числа із двох менших. Учні запам'ятовують їх. На прохання вихователя діти заплющують очі, а педагог на картці затуляє одне із чисел. Учні повинні назвати число, що «загубилося».

Методична вказівка

Гру проводять лише після того як діти вивчать склад числа на уроках математики.

Будь уважним!

Дидактична мета: формувати знання про натуральний ряд чисел; закріплювати вміння рахувати; розвивати уважність.

Зміст

Вихователь під час лічби навмисне пропускає числа. Діти уважно слухають і називають пропущене число.

Доповни числа до...

Дидактична мета: закріплювати знання складу чисел; розвивати логічне мислення.

Зміст

Вихователь називає число, а учні показують картку з числом, що доповнює назване.

Яке число я задумала?

Дидактична мета: учити виконувати арифметичні дії додавання і віднімання; розвивати обчислювальні навички та вміння.

Зміст

Вихователь. Я задумала число (виймає табличку з числом, але не показує його учням). Ви відгадаєте його, якщо правильно до семи додасте два. Яке число я задумала?

Після правильної відповіді педагог показує табличку.

Живі числа

Дидактична мета: формувати знання натурального ряду чисел; розвивати швидкість реакції. Зміст

Учні отримують картки з числами. За командою вихователя «Числа станьте по порядку!» діти стають обличчям до класу. Інші перевіряють правильність виконання завдання.

Назви наступне число

Дидактична мета: засвоїти послідовність чисел у натуральному ряді чисел; розвивати швидкість реакції та думки.

Зміст

Діти стоять по колу. Ведучий кидає м'яч будь-якій дитині та називає яке- небудь число. Той, хто впіймав м'яч, називає наступне число і кидає м'яч іншій дитині або ведучому.

Методична вказівка

Гру можна ускладнити, називаючи не наступне число, а через одне або через два числа.

Відгадай!

Дидактична мета: розвивати логічне мислення учнів, уміння міркувати.

Зміст

Вихователь. Діти, скільки грибочків у кошику? їх менше трьох, але більше, ніж один.

Учень, який правильно відповів, отримує фішку.

Відгадай склад числа

Дидактична мета: закріплювати знання складу чисел у межах 10; розвивати у дітей швидкість думки.

Зміст

Вихователь дає дітям картки з числами від 1 до 9. Вони шикуються у ряд, а потім за командою педагога шикуються парами так, щоб сума чисел, записаних на їх картках, дорівнювала 10 або іншому числу.

Відгадай швидко

Дидактична мета: закріплювати знання натурального ряду чисел; розвивати вміння називати «сусідів» чисел.

Зміст

Вихователь називає число (наприклад, 7) і викликає двох учнів. Той, кого викликали першим, має швидко назвати попереднє число (б), а другий — наступне (8).

Знайди помилку

Дидактична мета: розвивати обчислювальні навички та вміння.

Зміст

На дошці записано приклади на додавання і віднімання в межах 10, в розв'язуванні деяких з них допущено помилки. Необхідно обчислити значення прикладів, зайти помилки і виправити їх.

Методична вказівка

Можна створити ігрову ситуацію — допомоги Незнайці.

Колові приклади

Дидактична мета: вправляти у складанні прикладів на додавання і віднімання; розвивати логічне мислення.

Зміст

Учень називає будь-який приклад, його відповідь і викликає товариша. Той називає свій приклад. Він має починатися з числа, що було відповіддю до попереднього прикладу, і т. ін.

Упіймай м'яч

Дидактична мета: вправляти у розв'язуванні прикладів; розвивати обчислювальні навички та вміння.

Зміст

Вихователь кидає учневі м'яч і називає приклад на додавання чи віднімання.

Учень повертає м'яч, промовляючи відповідь.

Допоможи гномикові заповнити таблицю Піфагора

Дидактична мета: учити користуватися узагальненою таблицею Піфагора; розвивати обчислювальні навички та вміння.

Зміст

Учні за чергою виходять до дошки і заповнюють порожні клітинки таблиці, накресленої раніше. Вони показують, як склали відповідні приклади.